خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وجود ۳۱ گود پرخطر در منطقه یک با مساحت بین ۸۰۰ تا ۱۰ هزارمتر مربع/ صدور اخطار و دستورالعمل ایمنی برای بیمارستان شهدای تجریش

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۰۰۴

شهردار منطقه یک تهران گفت: بیمارستان شهدای تجریش یکی از ساختمان‌هایی است که دستورالعمل ایمنی ساختمان‌های ناایمن برای آن صادر شده است.

«سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شهرداری در بی‌خطرسازی گودهای پرخطر موجود در منطقه یک که بیشترین تعداد گودهای پرخطر موجود در تهران را در خود جای داده‌است؟ گفت: در حال حاضر ۱۱ گود پرخطر رهاشده و ۲۰ گود پرخطر که در آن فعالیت ساختمانی جاری است، در منطقه وجود دارد. از مجموع ۴۶ گود دیگر که با خطرنسبی متوسط و پایین مواجه هستند، ۲۰ گود رها شده و ۲۶ گود فعال هستند. 

او گفت: سابق بر این با مساعدت‌‌های مدیریت قبلی،‌ پیش از صدور پروانه اجازه عملیات خاکی و گودبرداری و تجهیز کارگاه صادر می‌شد که باعث ایجاد مشکلات کنونی شده است، چرا که بعدها برخی از ملک‌ها دچار مشکلاتی در مالکیت و یا با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و در نتیجه این تعداد گود پرخطر و رها شده در سطح منطقه ایجاد شده است. 

اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای بی‌خطرسازی گودهای پرخطر

شهردار منطقه یک با بیان اینکه شرایط ورود به این گودها از نظر فنی خاص و ویژه است، افزود: ورود به این گودها در صورتی که نظارت حرفه‌ای انجام نشود،‌ خطر را تشدید می‌کند. 

موسوی با اشاره به جلسه اعضای شورای شهر و معاونت معماری و شهرسازی در زمینه گودهای پرخطر گفت: تصمیم گرفتیم تا گودهای پرخطر اولویت بندی شوند و نسبت به بی‌خطری سازی آنها اقدام شود. امسال ۱۵ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شده است تا به گودهایی که خطر آفرین هستند، ورود کنیم و با هزینه شهرداری تهران ایمن‌سازی شوند. برای گودهای کم‌خطرتر با تمهیدات فنی و عملیات خاکی با سرعت بیشتری رفع خطر خواهند شد. 

وجود گودهای پرخطر با مساحت‌های  ۸۰۰ تا ۱۰ هزار متر مربعی در منطقه یک

موسوی درباره مساحت گودهای پرخطر در منطقه یک گفت: این گودها متعلق به پلاک‌های متعددی هستند و از پلاک ۸۰۰ متری تا پلاک ده هزارمتری مساحت گودهای پرخطر منطقه یک را با عمق‌ها و طول عمرهای مختلف شامل می‌شوند. 

شهرداری منطقه یک ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان سال گودهای موجود در منطقه یک تعیین تکلیف شوند تا شهروندان نگران گودهای در مجاورت محل سکونت‌شان نباشند. 

او در پاسخ به این سوال که این مبلغ برای بی‌خطرسازی چند گود هزینه می‌شود؟ گفت:‌ بستگی به شرایط گود،‌ درجه پرخطر بودن،‌ ویژگی‌های گود و مواردی از این دست دارد. اگر گودهای عمیق پرخطر رها شده با عمر بالا باشند،‌ این رقم صرف بی‌خطرسازی سه یا چهار گود بیشتر نمی‌شود.

صدور دستورالعمل ایمنی برای ساختمان‌های ناایمن منطقه از جمله بیمارستان تجریش

شهردار منطقه یک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا لیستی از ساختمان‌های ناایمن منتشر شده است که بیمارستان شهدای تجریش نیز در آن حضور دارد،‌ شهرداری برحسب وظایف خود چه اقدامی برای بی‌خطرسازی این بیمارستان داشته است؟ گفت: مشکل ساختمان‌های ناایمن در این است که هنوز مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که موضوع نگهداری از ساختمان‌ها را شامل می‌شود، اجرائی نشده و یا با توجه به سنتی سازی ساختمان‌ها، ممکن است فی نفسه ساختمانی در عین نوساز بودن مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نشده باشد. این مساله نیازمند نقش‌آفرینی سازمان نظام مهندسی و مهندسین ناظر است که در کیفی سازی ساختمان‌ها دقت بیشتری داشته باشند.شهرداری تهران از نظر قانونی تکلیفی ندارد که به مساله ساختمان‌های ناایمن ورود و راسا نسبت به ایمن‌سازی اقدام کند،‌ بلکه مالک و بهره‌برداران ملک هستند که تکلیف قانونی دارند. 

موسوی ادامه داد: کمیته‌ ایمنی در سطح منطقه یک در سال ۹۸، ۳۵۸ پرونده را مورد رسیدگی قرار داد و از این تعداد ۱۷۱ پرونده ساختمان‌های ناایمن با خطر نسبی متوسط"درجه دو" و ۱۰۷ پرونده پرخطر درجه یک تشخیص داده شدند و برای تمام این ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی و اخطار صادر شده است و تعداد زیادی از این ساختمان‌ها تمکین کردند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان شهدای تجریش نیز در لیست اخطارهای صادر شده قرار دارد؟ گفت: دستورالعمل به این بیمارستان نیز داده شده و با توجه به قدمت بنا و مستهلک شدن تاسیسات این ساختمان، مانند همه ساختمان‌های قدیمی دارای خطراتی است، اما موضوع بر سر بیمارستان و یک ملک خاص نیست و ایمنی باید به صورت یک فرهنگ بین مردم نهادینه شود و به عنوان اولویت اول شهروندان نسبت به ایمنی مورد توجه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز