خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان اورژانس کشور:

پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌های عزاداری رعایت شده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۵۷۸

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: در هیات‌های عزاداری پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرحسین کولیوند؛ رییس سازمان اورژانس کشور گفت: اوایل شیوع کرونا مردم هم ترس داشتند و هم اطلاعات کافی نسبت به کرونا نداشتند و همین امر موجب شد تماس‌های تلفنی ما چندین برابر شود. کرونا با علائم مختلف از جمله تب، سردرد، دردهای عضلانی، تنگی نفس و مشکلات گوارشی خود را نشان می‌دهد. تا زمانی که فرد علائم خاصی ندارد با مراقبت و دستورالعمل‌هایی که داده شده بیماری کاملاً قابل کنترل است. اما در جایی که مردم نیاز به توضیح داشته باشند می‌توانند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و از طریق این سامانه مشاوره بگیرند یا حتی  سامانه ۱۱۵ ما نیز در این قسمت کمک کننده است.

وی ادامه داد: مردم زمانی می‌توانند با سامانه ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند که دچار تنگی نفس شدید شده‌اند و به راحتی نمی‌توانند نفس بکشند،یا دردهای عضلانی شان زیاد است، یا با مشکل‌های گوارشی درگیر شدند و یا سطح هوشیاری‌شان آرام آرام کم می‌شود. بعد از تماس مردم با ۱۱۵ همکارانم به محله حضور بیمار مراجعه می کنند و آن را به درمانگاه منتقل می کند اما اکنون درمانگاه‌های ۱۸ ساعته و ۲۴ ساعته در سطح شهر که از طرف وزارت بهداشت مشخص شده که مراکز خوبی برای مراجعه بیماران است.

کولیوند درباره استفاده از ماسک‌های سه لایه گفت: طول عمر ماسک‌های سه لایه بین دو تا چهار ساعت است و بهتر است زمانی که مردم در جمعیت هستند این ماسک‌های سه لایه را بعد از دو ساعت تعویض کنند اما در جاهای خلوت می‌توانند ساعات بیشتری از ماسک‌های سه لایه استفاده کنند. 

رییس سازمان اورژانس کشور درباره درمان کرونا با پلاسما گفت: ما نتایج خیلی خوبی از این نوع درمان گرفته‌ایم و مقالات خوبی هم همکاران ما در این زمینه به چاپ رسانده‌اند. هم اکنون هم خیلی از افرادی که مبتلا شده‌اند و سطح آنتی بادی آنها بالا بوده پلاسمای خون خود را اهدا کردند تا به بیماران کرونا تزریق شود. 

کولیوند درباره تولید واکسن در کشور گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته است اما اینکه بگوییم یک تا سه ماه دیگر این واکسن به دست مردم می‌رسد و تولید داخلی می‌شود نمی‌توان این را با اطمینان گفت اما می‌توان گفت که دانشمندان ما و همکارانی که پژوهشگر هستند و کمک می‌کنند شبانه‌روز زحمت می‌کشند و الان هم با سایر کشورها در رقابت هستند.

وی با اشاره به اینکه در هیات‌های عزاداری پروتکل‌ها رعایت شده است گفت:در هیات‌ها و غالب جاهایی که مراسم عزاداری شاهدیم دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شده است اما توصیه ما به افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند این است که وارد هیات‌ها و دسته‌های عزاداری نشوند و در خانه عزاداری کنند. افراد سالمی هم که توان جسمی خوبی دارند می توانند در مراسم و هیات شرکت می‌کنند آن هم در جاهایی که شرایطش مشخص است؛ جاهایی که مسقف نباشد، فاصله‌ها حفظ شود و مدت زمان مراسم بیش از دو ساعت نباشد. در عین حال مردم شست‌و شوی دست‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

او افزود: سازمان اورژانس کشور همچنان در حالت آماده‌باش است و شبانه روز درحال فعالیت هستیم. مردم بدانند که حضور در تجمعات و مسافرت‌ها از عوامل تأثیرگذار در انتقال ویروس کرونا است. در عین حال بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستد ممکن است علائمی نداشته باشند، اما ناقل ویروس باشند.

کولیوند اظهار داشت:سیستم سلامت کشور با تمام توانش کار می‌کند از بهورزهایی که در خانه‌های بهداشت هستند تا درمانگاه‌ها، مطب‌ها، اورژانس، آزمایشگاه‌ها و...  همه شش ماه است که شبانه روز فعالیت می کنند. هر یک از این افراد که مبتلا شوند تا یک ماه توان بازگشت به کار ندارند. 

رییس سازمان اورژانس کشور در پایان با تاکید بر اینکه کادر بهداشت و درمان خسته شده‌اند گفت:  در کادر فوریت‌های پزشکی کسی در این چند ماهه مرخصی نرفته و نیروها مضاعف کار می‌کنند. واقعا از جان و دل مایه می‌گذارند. اگر مردم کمک کنند می‌توانیم موفق‌تر و بهتر عمل کنیم. باید به فکر کادر بهداشت و درمان باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز