خبرگزاری کار ایران

تشکیل ۵ هزار و ۵۴۰ فقره پرونده تخریب و تصرف در ۵ ماهه نخست سال جاری/ افزایش ۳۲ درصدی تخلفات

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۱۳

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش ۳۲ درصدی تخلفات در حوزه اراضی و عرصه‌های ملی و طبیعی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در طول ۵ ماه گذشته با تشکیل ۵ هزار و ۵۴۰ فقره پرونده تخریب و تصرف، ۱۹۰۰ فقره پرونده کشف چوب قاچاق و توقیف هزار و ۴۸۰ دستگاه خودروی حامل چوب قاچاق در مقایسه با مدت مشابه قبل ۳۰ تا ۳۲ درصد شاهد افزایش تخلفات در این حوزه بوده‌ایم و جای تاسف دارد و می‌طلبد هموطنان در بحث حفاظت از عرصه منابع طبیعی به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: عدم فرهنگ سازی در جامعه در رابطه با انفال می‌تواند یکی از علت‌های این موضوع باشد هموطنان ما در سطح خیابان اگر یک ۵ هزار تومانی پیدا کنند یا به آن دست نمی‌زنند و یا به صندوق صدقات می‌اندازند اما به راحتی برخی از هموطنان ما در بحث تصرف اراضی ملی و قاچاق چوب که انفال است و مربوط به بیت‌المال و تصریح قرآن بوده و از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود اقدام کرده و برای خود این حق را قائل هستند که دخل و تصرف کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: قوانین در برخورد با قاچاقچیان چوب و تعرض به اراضی ملی بازدارنده نیست و کیفری که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود اندک است و ما شاهد تکرر این جرم‌ها توسط مجرمان هستیم.

سرهنگ عباس‌نژاد با اشاره به اولویت سازمان جنگل‌ها در دوره مدیریت جدید گفت: اهتمام رییس سازمان و اولویت اول ایشان بحث حفاظت از منابع طبیعی است و ما به جد در حال سازمان دهی نیروهای حفاظتی در سطح کشور به ویژه استان‌های شمالی هستیم همچنین پیگیر برخورد قضایی جدیتر با متخلفان و بهره‌گیری از امکانات روز در عرصه حفاظت از منابع طبیعی هستیم. همچنین در حال اتمام پروژه‌های مرکز فرماندهی کنترل هستیم و به زودی سامانه ۱۳۹ در این مرکز فعال می‌شود و هموطنان می‌توانند از طریق این شماره اطلاعات جرائم منابع طبیعی را اطلاع دهند.

وی ادامه داد: کنترل متمرکز گشت‌های حفاظتی از جمله دیگر اقدامات ما است همچنین اعتبارات خوبی در بحث خرید تجهیزات در نظر گرفته شده است اما وسعت عرصه بالاست و قیمت زمین و چوب افزایش بیش از حد داشته و وسوسه انگیز برای متخلفان و متعرضان می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره تعامل با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان گفت: در ۵ ماه گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ فقره حکم صادر شده از سوی محاکم قضایی را اجرا کرده‌ایم همچنین ۵ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های تصرفی خلع ید شده است که این اقدامات با همکاری جدی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بوده است.

سرهنگ عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: در بحث آتش‌سوزی‌ها متاسفانه ۴۶ فقره تشکیل پرونده حریق عمدی برای ۱۲۰ نفر از افراد داشتیم که عامدانه و یا گاها با سهل‌انگاری باعث آتش‌سوزی شده‌اند. این موارد نشان‌دهنده تعامل سازنده و مثبت ما با این دستگاه‌ها بوده‌است.

وی با بیان اینکه با اشاره به برخی از علت‌های افزایش تعرضات به اراضی ملی گفت: باید اقدامات اجتماعی بازدارنده در جهت کنترل و کاهش این موارد داشته باشیم همچنین استفاده همکاران من از اختیارات قانونی بیشتری برخوردار باشند. براساس تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت از عرصه طبیعی ۲۵۰۰ مورد پیشگیری از تعرض و تصرف شده و از ساخت و ساز در ۲۳۰۰ هکتار جلوگیری شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: همچنین ۴۲ هزار پیام و اطلاعات مردمی به سامانه ۱۵۰۴ داشتیم حضور نیروهای ما در اولین ساعات وقوع و شروع جرم می‌تواند بازدارنده از تشکیل پرونده قضایی باشد و نیروهای مردمی در بحث اطلاع‌رسانی می‌توانند کمک کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز