خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نمی‌توانیم ثابت کنیم اموال قاچاقچیان ناشی از قاچاق مواد مخدر است/ درخواست از مجلس برای اصلاح هر چه سریعتر قانون

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۳۵۹

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید در حوزه درمان بازنگری اساسی در شیوه‌ها و برنامه‌ها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سال 98 سالی بسیار موفق برای جمهوری اسلامی ایران بود و در ۴ حوزه مقابله درمان و پیشگیری و توانمندسازی اقدامات خوبی داشتیم. اگر این ۴ حوزه هماهنگ نباشد به نتیجه نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه  در دهه گذشته در حوزه مقابله اقدامات خوبی انجام شد ادامه داد: در حوزه پیشگیری کمی غفلت کردیم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم در حوزه درمان نیز نیازمند بازنگری اساسی  در برنامه ها و شیوه نامه ها هستیم که درصد درمان قطعی افزایش پیدا کند. توانمند سازی نیز از حوزه‌های بسیار مهم است و جامعه باید پذیرای فرد بهبودیافته باشد. در حوزه توانمندسازی ظرفیتهای خوبی در کشور وجود دارد و ظرفیت‌های بالایی داریم که باید بسیج شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر سه هزار سازمان مردم نهاد در این حوزه در حال فعالیت هستند. تمرکز بر یک حوزه ما را به نتیجه نمی رساند. بنابراین باید هر چهار حوزه متوازن پیش برود و کاستی های گذشته باید جبران شود.

وی درباره معتادان متجاهر گفت: از اواخر سال ۹۷ جمع آوری معتادان متجاهر از تهران و در برخی نقاط کشور شروع شد و امید به این مناطق بازگشت و کسب و کار رونق گرفت این منطقه در کنترل معتادان و مواد فروشان که با اقدام هماهنگ همه دستگاه‌ها ساماندهی شد و زندگی در آنجا رونق گرفت. با شیوع کرونا تصمیم گرفته شد معتادان جدید جمع آوری نشوند و مراکز تجمعی تعطیل شده بود چرا که می توانست باعث شیوع بیشتر بیماری شود افرادی که دوره نگهداری‌شان تمام شده بود نیز آزاد شده بودند و چهره شهر دگرگون شده بود در اسفند اعتباراتی به وزارت بهداشت و بهزیستی پرداخت شد که معتادان متجاهر در خیابانها از نظر بیماری کرونا کنترل شوند در بین ۵ هزار نفر حدود ۳۰ نفر تست کرونایشان مثبت بود و این به دلیل اقدامات دستگاههای متولی در پیشگیری از بیماری در بین معتادان بود و بعد از اسفندماه جمع آوری و ساماندهی مناطق آلوده آغاز شد.

وی درباره حوزه مقابله با مواد مخدر گفت: تمرکز بر مرزهای شرقی تمرکز بر کارهای اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ‌سه اولویت اصلی ستاد در حوزه مقابله بودند و نتیجه این کار دستاورد بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۷۳ درصد کشفیات ناشی از کارهای اطلاعاتی بوده است، گفت: حدود ۲۶ درصد کشفیات کار صرف انتظامی بوده است. حدود ۸۶ درصد کشفیات مربوط به ۶ استان در مرزهای شرقی و شرق کشور بوده است.

مومنی با بیان اینکه ایران در سال ۹۸ قریب به هزار تن کشفیات داشته است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان وارد میدان شده و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: این طرح با اولویت آموزش و پرورش آغاز و قرار شد این طرح در ۲۰ هزار مدرسه انجام شود و دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شد. خوشبختانه با اهتمام آموزشی و پرورش این طرح در ۱۲ هزار مدرسه انجام شد و به دلیل شیوه کرونا در ۸ هزار مدرسه به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: در حوزه درمان ۹ هزار مرکز درمانی در حال فعالیت و یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش هستند مشکلی درخصوص بیمه معتادان وجود داشت که خوشبختانه مصوب شد در بودجه ۹۹ دیده شود و اعتبارات لازم برای آن پیش بینی شده است علیرغم مشکلات کشور اعتبارات ستاد در حوزه درمان افزایش پیدا کرده است. در حوزه توانمندسازی نیز با هر گروهی صحبت شد حاضر بودند به میدان آمده و کمک کنند. کمپین و‌ پویش نه به اعتیاد راه اندازی شد همه گروهها اعلام آمادگی کردند در خصوص توانمند سازی معتادان اقداماتی انجام دهند. ما امیدواریم با تلاش ها و ظرفیت‌های ایجاد شده این چهار حوزه را در کنار هم پیش ببریم.

وی ادامه داد:  رتبه اول کشف تریاک، مرفین و هروئین متعلق به ایران است که مقصد بسیاری از آنها کشورهای اروپایی است ما در حوزه توزیع و ترانزیت همزمان مبارزه می کنیم اما در حالی که ما در حال تلاش هستیم تحریمها در روند مبارزه اختلال ایجاد می کند و با ابزار قدیمی نمی توانیم به خوبی انجام وظیفه کنیم و تحریمها نه تنها به ما کمکی نمی کند بلکه مانع نیز ایجاد می کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تولیدات ما در رسانه ها و فضای مجازی افزایش پیدا کرده است اما کافی نیست. در یک نظرسنجی مشاهده کردیم که حدود ۳۰ درصد جوانان در مقابل دوستان شان نمی توانستند از کلمه نه استفاده کنند برای همین ما باید آموزش هایمان را افزایش دهیم.

وی درباره حضور رییس جمهور در جلسات ستاد گفت: حداقل سالی یکبار جلسه با حضور رییس جمهور برگزار می شود و اهتمام جدی برای اجرای مصوبات ستاد وجود دارد. اما چالش اساسی داریم که یکی آسیب شناسی و دیگر مشکلات قانونی است که کمی ما را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: از روزهای آغاز شیوع بیماری کرونا اعلام شد که مصرف مواد مخدر از این بیماری جلوگیری می کند که بعد از بررسی ها مشخص شد که باندهای قاچاق مواد مخدر در پشت این شایعات بوده اند اتفاقا آسیب پذیری معتادان به دلیل ضعف بدن آنها بیشتر است.

وی درباره افزایش مصرف شیشه گفت: در سالهای گذشته شیشه  رتبه سوم داشت و با اقدامات انجام شده به رتبه چهارم رسید اما افزایش تولید شیشه را در اواخر ۹۷ و ۹۸ در افغانستان شاهد بودیم و آمریکا به افزایش آزمایشگاه در این کشور کمک کرد. همه مواد مخدر افزایش قیمت داشت اما شیشه افزایش قیمت نداشت.

وی گفت: شرایطی که با توجه به کرونا پیش آمد ۱۰ میلیارد تومان برای پیشگیری در نظر گرفته شد البته این غیر از بودجه درمان است. در سال ۹۹ هم تخصیص این اعتبار ادامه خواهد داشت.

دبیرکل ستاد موادمخدر درباره قوانین مربوط به مواد مخدر تصریح کرد: بزرگترین چالش ما عدم روزآمدی قانون است و با این قانون جز هدر دادن منابع هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. اصلی ترین دلیل جلوه حضور معتادان متحاهر قانون است چراکه براساس قانون مدت نگهداری آنها ۱تا ۳ ماه است و این هدر دادن منابع است چرا که ما کارها را تا نیمه راه می بریم و بعد رها می کنیم و دوباره شروع می کنیم و بنابراین فقط منابع هدر می شود، در حالی که حداقل زمان نگهداری معتادان متجاهر دو سال است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع قانون متفاوت است، تصریح کرد: ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان حرف اول را می زند قاچاقچیان را با کلی مواد بازداشت می کنیم و حداکثر ۲۵ سال محکوم می شوند و نمی توانیم ثابت کنیم اموالشان ناشی از قاچاق مواد مخدر است. قانون بستر و زیرساخت باید اصلاح شوند. ما از مجلس خواهش می کنیم با توجه به اینکه مواد مخدر در راس آسیبها است و منشا بسیاری از آسیبهای دیگر است سریعتر درخصوص اصلاح قانون اقدام کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش قابل توجه تولید شیشه در افغانستان گفت: بعضاً ما تا چهار برابر افزایش کشفیات داشتیم که در اوایل سال گذشته بیشتر بوده است. همچنان مصرف شیشه در کشور ما رتبه چهارم را دارد. اما لابراتوارهای شیشه در سال های گذشته به تعداد محدود وجود داشت که ضربات خوبی به آنها وارد شد و در حال حاضر در مقایسه با ورود شیشه به کشور میزان آنها صفر است.

وی ادامه داد: یکی از شگردهای قاچاقچیان تغییر اسم و بسته بندی جدید مواد مخدر است و ما با ماده مخدر جدیدی مواجه نبوده ایم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مجموع معتادان متجاهر بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر هستند که در تهران ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر در تهران هستند و حدود دو هزار نفر در تهران دارای بیماری‌های دیگری غیر از مواد مخدر هستند.

به گفته وی برای نگهداری معتادان متجاهر زن نیز در تهران یک الی دو مرکز در نیمه دوم سال ایجاد خواهد شد.

 وی درباره شیوع مصرف مواد مخدر در کشور گفت: صرفا در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر در کشور داشتیم و در دهه های دیگر با افزایش شیوع مواجه بودیم  نرخ شیوع براساس آخرین پژوهش ها ۲.۱ درصد جمعیت دانش آموزان است و این نرخ در آخرین پژوهش تثبیت شده و افزایش نداشته است تلاش ما این است که این روند را تثبیت و کاهش دهیم. به گفته وی میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴.۵ سال است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز