خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۷۷۹۹۵ مبتلا، ۴۸۶۹ فوتی و ۵۲۲۲۹ بهبودیافته/ اعلام هزینه‌های درمان بیماران کرونایی/ در صورت افزایش بیماران دچار سختی‌هایی خواهیم شد/ کاهش درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۸۹۸

۵۷ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت ۷۷۹۹۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۸۶۹ نفر فوت شده و ۵۲۲۲۹ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۵۷ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت ۷۷۹۹۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۸۶۹ نفر فوت شده و ۵۲۲۲۹ نفر بهبود یافته‌اند.فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده است؛ متاسفانه بیشترین آمار مراجعان، میزان ابتلا، میزان بستری، بیماران بدحال و اشغال تختهای مراقبت ویژه در کل کشور به استان تهران اختصاص دارد و آمار فوتی ها نیز متاثر از همین موضوع است. به گفته وی حضور غیرضروری در سطح شهر، تجمعات و افزایش بار ترافیکی، تغییرات در ساختار حضور افراد و بالارفتن چگالی حضور افراد؛ امروز و فردا آثار خود را نشان نخواهد داد، بلکه آثار آن در خصوص مرگ و میر حداقل یکماه بعد مشاهده خواهد شد. سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفته است؛ با وجود روند نسبتا نزولی، اما در هفته‌های اخیر بیش از ۴۰ تا ۷۰ درصد آمار مرگ و میر و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به تهران بوده و در مجموع حدود یک سوم آمار مرگ و میر و همچنین یک سوم مبتلایان جدید این بیماری مربوط به تهران است.

۱۶۰۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: از دیروز تا به امروز ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به  ۷۷۹۹۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز ۴۸۶۹ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.

جهانپور خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۵۲۲۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.همچنین ۳۵۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۱۰ هزار و ۳۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

کرونا در استان خوزستان وضعیت تثبیت شده‌ای دارد

 ابتلای تعدادی از کادر درمانی به کرونا

«حسین کاملی» مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت استان خوزستان در پی شیوع کرونا ویروس اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ مورد ابتلای جدید داشتیم. تعداد کل مبتلایان از ابتدای اسفند سال ۹۸ تاکنون در استان خوزستان ۱۳۳۳ مورد است.

وی در خصوص آمار درگذشتگان بر اثر کوید ۱۹ در استان خوزستان تصریح کرد: در  ۲۴ ساعت گذشته تعداد چهار نفر بر اثر این ویروس درگذشتند و آمار کلی از ابتدا تاکنون ۱۴۴ نفر است. آمارها در این استان تثبیت شده و در حال حاضر استان خوزستان جزو استان‌های سفید در کشور است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هم اکنون نیز تعداد ۱۸۰ نفر بیمار بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها داریم. همچنین ۷۴ نفر بهبود یافته جدید به بهبودیافتگان قبلی اضافه شدند. با احتساب این ۴۷ نفر کل بهبود یافته‌های مبتلا به کرونا در خوزستان ۱۰۰۹ نفر هستند.

کاملی در خصوص میانگین سنی درگذشتگان گفت: میانگین سنی در گذشتگان به کرونا ویروس در استان خوزستان ۶۴ سال سن است. لازم به ذکر است که ۸۲ درصد بیمارانی که کرونا گرفتند بیماری زمینه‌ای نداشتند و ۱۸ درصد آنها دارای بیماری زمینه‌ای بودند. ضمن اینکه از میان کادر درمان نیز تعدادی از کارکنان مبتلا شدند.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دوری این استان از کانون‌های کرونا را علت پایین بودن آمار ابتلا نسبت به سایر استان‌ها دانست و گفت: یک دلیل پایین بودن آمارهای این استان به نسبت دیگر مناطق، دور بودن از استان‌های کانونی مانند قم، اصفهان، سمنان و شمال کشور است و البته گرمای هوا نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی در خصوص میزان تردد مسافران به استان خوزستان در ایام عید گفت: در ایام تعطیلات مسیرهای ورودی به استان خوزستان از سمت اندیمشک و بهبهان بسته شده بود و مسافر ورودی به این استان نداشتیم. همچنین راه‌های دریایی نیز به طور کل بسته شدند تا بتوانیم ورودی‌ها را بهتر کنترل کنیم.

کاملی درباره وضعیت بیمارستان‌ها و تامین نیروی پرستار گفت: ما نیروهای مورد نیاز پرستاری را با مجوز وزارت بهداشت تامین کردیم و سعی شد تا جایی که مشکلات ما را مرتفع کند، نیرو جذب کنیم.

وی بیان کرد: تردد در سطح شهر با رعایت فاصله‌ گذاری هوشمند انجام می‌شود و کنترل‌ها در این زمینه ادامه دارد. اکنون فاصله گذاری فیزیکی را کم کردیم و فاصله گذاری هوشمند را لحاظ کرده‌ایم. درباره نوع کار کسبه نیز ستاد ملی مقابله با کرونا دستور خواهد داد. در این مدت خوزستان استانی با وضعیت قرمز نبوده و امیدواریم که شرایط به همین شکل نیز ادامه پیدا کند.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان افزود: استان خوزستان  به دلیل از استان های کانون کرونا خوشبختانه مشکلات این گروه از استان‌ها را نداشته و اکنون وضعیت تثبیت شده‌ای دارد.

در صورت افزایش بیماران کرونا دچار سختی‌هایی خواهیم شد

 هزینه‌کرد نذورات برای خانواده‌های نیازمند و مراکز درمانی

«سید مهدی ساداتی» فرماندار شهرستان شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در این شهرستان گفت: در حال حاضر ادارات از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۴ فعالیت می‌کنند و یک سوم افراد بیشتر در ادارات حاضر نیستند و افرادی که دارای شرایط برای برخورداری از مرخصی بودند نیز از مرخصی برخوردار شدند. 

وی با بیان اینکه یک روال عادی در زندگی عمومی مردم وجود دارد، ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که برنامه‌هایی که برای مبارزه با کرونا در شهرستان داریم را دنبال نمی‌کنیم. ما انتظار داریم مردم همراهی لازم را داشته باشند و به جز افرادی که حضورشان در جامعه الزام است، مابقی افراد همچنان در خانه بمانند. 

فرماندار شمیرانات با اشاره به حجم کمک‌هایِ بسیار خیرین و نیکوکاران در این شهرستان تصریح کرد: خیرین و نیکوکاران برای کمک‌رسانی و تامین مواد مورد نیاز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار خوب عمل کردند و حضور مسئولانه مردم در این امر وجود دارد. همچنین جلساتی برای رفع مشکلات و کمک‌رسانی به نیازمندان با خیرین و نیکوکاران شهرستان برگزار شده است و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.امروز باید از مجموعه خیرین برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر استفاده شود. بسیاری از نذورات امسال به طور هدفمند در امر کمک به مراکز درمانی و خانواده‌های شناسایی شده نیازمند هزینه شد.

ساداتی تاکید کرد: لازم است ما یک بانک اطلاعاتی از همه نیازمندان در کنار نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد داشته باشیم تا در مواقع دیگر نیز بتوانیم برای کمک بهتر به این خانواده‌ها به این بانک اطلاعاتی جامع مراجعه کنیم. همچنین لازم است بانک اطلاعاتی نهادهای حمایتی به روز باشد تا زمینه هدایای مردمی و بسته‌های حمایتی به راحتی انجام شود. با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هم هستیم، باید در این زمینه با جدیت بیشتر از این ظرفیت مردمی استفاده کنیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مردم در اجرای سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا همراهی خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: ما همچنان علاقه‌مند هستیم که مردم ترددی نداشته باشند. مردم هم خوب در این زمینه عمل می‌کنند و شهرداران و دهیاران نیز با برنامه‌های خوب زمینه عدم تردد مردم در شهر را فراهم کرده‌اند. همچنین مردم احساس می‌کنند که تجمعات به خیر و صلاح خودشان نیست و اصلا میزان تردد در منطقه و سطح شهر با گذشته قابل مقایسه نیست.

فرماندار شهرستان شمیرانات تاکید کرد: انتظار داریم مردم تصور نکنند، شیوه‌ای که از ۲۳ فروردین ماه شروع شده است به معنی پایان کرونا است.تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکرده است، مردم همچنان باید حساسیت لازم را برای امر پیشگیری جدی بگیرند و امیدواریم زودتر از این ویروس رها شویم.

ساداتی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی خاطرنشان کرد: بیمارستان شهدای تجریش و مسیح دانشوری دو مرکز درمانی بزرگ کشور در زمینه کرونا در منطقه شمیرانات قرار دارد و کادر درمانی به شدت در این مراکز مشغول فعالیت هستند، اما باید بدانیم که امکانات حوزه بهداشت و درمان محدود است و اگر درصد بیماری افزایش پیدا کند، دچار سختی‌هایی خواهیم شد. بهترین راه درمان این بیماری در خانه ماندن است و مردم باید این موضوع را رعایت کنند و در صورت ضرورت از خانه خارج شوند و مشاعل هم دستورالعملهایی که اعلام شده است را با جدیت انجام دهند تا بتوانیم از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنیم. 

وی همچنین درباره اجرای طرح غربالگری خاطرنشان کرد: طرح غربالگری نیز در منطقه شمیرانات انجام شده است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر تاکنون در طرح غربالگری در منطقه شمیرانات شرکت کرده‌اند و مردم نیز همراهی خوبی در این زمینه داشته اند. همچنین بازگشت مردمی که از تهران خارج شده بودند با یک شیب بسیار آرام انجام شده است و در همه فروشگاهها و مغازه ها نیازمندهایی مردم در حال توزیع است و هیچ کمبودی در این زمینه در کشور به لطف الهی و تدبیر مسئولان بحمدالله وجود ندارد.

اعلام فرآیند تعیین شده برای بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا

با افتخار پذیرای عزیزانِ بهبودیافته هستیم

«حامد مظاهریان» معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران ضمن ابراز خشنودی از سلامت و مداوای همکاران بهبود یافته اظهار داشت: تعدادی از پرسنل تلاشگر ما به دلیل نوع کار در شهرداری که عمدتا در تماس گسترده با شهروندان گرامی است اواخر سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدند و خوشبختانه پس از معالجه و درمان، دوره نقاهت خود را نیز طی کرده و بهبود یافته اند. هم اکنون شرایط بازگشت به محل کار برای آنان فراهم شده و شهرداری تهران با افتخار پذیرای این عزیزان است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مقررات اداری تعیین شده در خصوص صیانت از سلامت همکاران گفت: مدیران ارشد تمام بخش ها اعم از شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمانها و شرکت های تابعه شهرداری تهران درخواست بازگشت به کار افراد بهبودیافته از بیماری کرونا را دریافت و به شرکت شهر سالم معرفی و ارجاع نمایند.

به گفته مظاهریان، تیم های تخصصی شرکت شهر سالم مستقر در مناطق و بخشهای مختلف شهرداری تهران پس از بررسی و تایید پزشک متخصص، گواهی سلامت را برای این همکاران صادر می کنند.

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران افزود: همکاران بهبود یافته از کرونا با اخذ گواهی سلامت می توانند با خیال آسوده به چرخه کار بازگشته و مانند دیگر همکاران به فعالیت خود ادامه دهند. 

وی خاطرنشان کرد: همکاران بهبودیافته ای که داوطلب همکاری در زمینه اقدامات انسان دوستانه ای چون پلاسمادرمانی بیماران در حال درمان هستند، می توانند از طریق شرکت شهر سالم به سازمانها و بیمارستانهای فعال در این زمینه معرفی شوند.

هزینه‌های درمان بیماران کرونایی اعلام شد

کاهش درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌ها

«قاسم جان بابایی» معاون درمان وزرات بهداشت در نشست خبری مجازی که امروز برگزار شد، ضمن تبریک روز آزمایشگاه گفت: کشور ما با راه اندازی 117 آزمایشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن با توجه به حضور نیروهای انسانی بسیار توانمند و زیرساخت های ایجاد شده، به سرعت آزمایشگاه های تشخیص کرونا را راه اندازی کرد. از زحمات شبانه روزی آنهایی که تلاش کردند سپاسگزاری می کنم.

او با بیان اینکه با توجه به کاهش بستری در بیمارستان ها دستورالعمل  کار در بیمارستان ها و مطب ها ابلاغ شد، گفت: با توجه به کاهش بستری در بیمارستان ها از هفته گذشته چند دستورالعمل ابلاغ شد. دستورالعمل مجوز بازگشایی مطب ها به ویژه مطب های ضروری با محدودیت های جدید اعلام شده است.

 جان بابایی درخصوص خدمات دندانپزشکی گفت:  مقرر شد تا خدمات دندانپزشکی اورژانسی انجام شود چرا که از خدمات بسیار پرریسک است و مردم باید تنها برای خدمات اورژانسی به دندانپزشکی مراجعه کنند.

او ادامه داد: از این هفته به بیمارستان ها ابلاغ کردیم خدمات جراحی و بستری های اورژانس آغاز شود و به ویژه اعمال جراحی که اگر انجام نشود باعث آسیب به بیمار می شود انجام شود. لازم به ذکر است خدمات  اورژانسی به همان سرعت انجام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: از مردم عزیز خواهش می کنم کسانی که بیماری زمینه ای دارند کمترین حضور را در جامعه داشته باشند و همراه با بازگشایی گام به گام اصناف توسط دولت در جامعه حضور داشته باشند تا آسیب نبینند.

جان بابایی در ادامه از ورود محموله پانسمان ای بی به کشور خبر داد و گفت: فردا محموله ای شامل پانسمان شش ماهه بیماران ای بی به کشور وارد می شود و انشالله تا شش ماه آینده مشکلی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه در وزارت بهداشت حق مداخله در قوانین بیمارستان را نداریم گفت: اما اینکه بیمارستانی به دلیل کاهش درآمد کادر درمانی خود را تعدیل کند،  این کار را غیراخلاقی می دانم و  تعدیل نیرو پس از سالها، کاری غیرحرفه ای و غیر اخلاقی است و نظام پزشکی به عنوان متولی باید آن را پیگیری کند. وزارت بهداشت  عملا از نظر قانونی نمی تواند وارد شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آمار شهدای سلامت و برآورد هزینه درمان کرونا در نظام سلامت گفت: بیشترین آمار شهدای کرونا در کادر درمان در 4 هفته اول بوده است و اکنون آمار خیلی کم شده است و علت هم دسترسی به وسایل حفاظتی و بهداشتی برای کادر درمان است.

او درخصوص هزنیه های درمانی گفت: متوسط هزینه درمان بیماران کرونا در بخش آی سی یو 4 و نیم میلیون تومان است و هزینه درمان در بخش های غیر آی سی یو نیز 2 و نیم میلیون تومان است.  لوازم حفاظتی جزو هزینه سرباری بیمارستان است و ما فقط بین 5 تا ده درصد هزینه را از بیمار دریافت می‌کنیم.

او با اشاره به کاهش درآمدهای ناشی از عمل های درمانی گفت: هزینه دیگری که جزو مشکلات جدی ما هم هست و از اوایل اسفند ۹۸ شروع شده، کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست چرا که در این مدت اعمال جراحی غیراورژانسی تعطیل شده و ۸۸۰ بیمارستان زیر بار کرونا رفته‌اند. حدود 625 بیمارستان دولتی زیر بار کرونا رفتند و به این دلیل که عمل های الکتیو کاهش یافته درآمد اختصاصی بیمارستان ها نیز کاهش پیدا کرده است و برخی از بیمارستانها درآمدشان به 30 الی 40 درصد قبل از شیوع کرونا رسیده است.

او با بیان اینکه بیمارستان ها چرخه اقتصادی دانشگاه های علوم پزشکی هستند گفت: کاهش این درآمد اختصاصی می تواند در روند اقدامات بیمارستان تاثیر بگذارد و امیدواریم دولت کمک کند تا این کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان ها جبران شود.

جان بابایی گفت: تا پایان فروردین در حدود 1500 میلیارد تومان کاهش درآمد اختصاصی در بیمارستان ها داریم و احتمالا تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت و ممکن است 5 تا 6 ماه ادامه یابد اما شاید از شدت آن کمتر شود.

او درخصوص افزایش تردد بین شهری و احتمال شیوع کرونا با توجه به این ترددها گفت:  با برداشتن هر محدودیتی احتمال افزایش بیماران وجود دارد، اما سیاست گذاری هایی برای اجازه کار به اصناف داده شده است  زیرساخت بیمارستان ها اکنون بد نیست و تخت های خالی داریم، اما اینکه آیا با اجازه تردد و پیک جدید بیمارستان ها جوابگو هستند قابل پیش بینی نیست. بعد از آزاد شدن فعالیت هر گروهی باید دو هفته صبر کنیم تا اثر آن مشخص شود چرا که دوره کمون بیماری تا 14 روز می تواند ادامه داشته باشد، اما امیدواریم این موارد رخ ندهد.

جان بابایی با بیان این نکته که دو گروه باید با تاخیر وارد جامعه شوند گفت: یکی گروه‌های حلقه انتقال از جمله دانش آموزان و دانشجویان هستند و گروه دوم افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند و خطر ابتلا و فوت در آنها بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت گفت: رفت و آمد بین شهری  به ویژه اگر با خودروهای شخصی انجام شود به طور خاص نمی‌تواند باعث افزایش بیماری شود. جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره انتقال دانشجویان ایرانی از ایتالیا و چرایی استقرار آنها در هتل ها گفت: این دانشجویان نزدیک به ۵۰ روز در ایتالیا در قرنطینه بودند و افراد سالمی هستند. وزارت بهداشت باید حتما گواهی سلامت را برای این افراد صادر کند و در نتیجه باید مدتی تحت نظر باشند تا علامت دار بودن آنها مشخص شود. چون این افراد در ایتالیا در قرنطینه بودند شاید سیاست متفاوتی در مورد آنها در نظر گرفته شود.

او تاکید کرد: این افراد بیمار نیستند و مدتی تحت نظر خواهند بود تا ببینیم که علامت دار هستند یا خیر و با توجه به اینکه هم در ایتالیا قرنطینه بوده و هم علامت ندارند، نمونه گیری از آنها انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز