خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد:

بسیاری از بیماران کرونا بدون علائم هستند/ میزان شیوع کرونا در استان‌ها متفاوت است

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۵۶۲

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان سرایت و شیوع کرونا در قم یا گیلان قطعا با میزان شیوع در برخی استان‌های جنوبی کشور متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: باید در فاز دوم فاصله گذاری اجتماعی، به دنبال قطع زنجیره کرونا باشیم. شاهد این هستیم که با مشارکت مردم، مدیریتی نسبی به دست آورده ایم. اما این به معنای خروج از بیماری نیست. کوچک ترین سهل انگاری موجب می شود که پیک مجدد بیماری را تجربه کنیم. همچنان هم ویروس در دنیا مردم زیادی را مبتلا می کند و اقتصادهای بزرگ را تضعف می کند. 

وی افزود: ما بعد از اینکه، تصمیم گرفتیم که فاصله گذاری اجتماعی را پیش ببریم، باید بحث اقتصاد را هم مد نظر بگیریم. مهم ترین قسمت پروتکل های بهداشتی ابلاغی، برای دریافت کننده خدمات است. بازگشائی صنوف به معنای از بین رفتن بیماری نیست. ما باز شدن صنوف را در جهت کم کردن ریسک ابتلا مدیریت می کنیم. کوچک ترین سهل انگاری که صورت بگیرد می تواند ما را با مشکل ایجاد کند. این که افراد به سایت می آیند و برای بازگشائی اقدام می کنند، یک تعهد اجتماعی بین ما و آنها ایجاد می شود. ما برای ۱۲ هزار شغل 102 پروتکل‌ ایجاد کردیم که متعاقب با ثبت نام به آنها ابلاغ می شود. 

وی گفت:  برای بنگاه های اقتصادی ممکن است چند پروتکل ابلاغ شود. بطور مثال ممکن است یک هتل بتواند با رعایت پروتکل های بهداشتی  کار خود را شروع کند، اما همان هتل نمی تواند استخر یا تالار خود را بازگشائی کند. در این رابطه پروتکل های متفاوتی برای آنها ارسال می شود. 

رئیسی بیان کرد: شایعاتی در فضای مجازی شکل گرفته است. این سامانه صرفا اقدام بهداشتی است و برای ارسال پروتکل های بهداشتی است و ربطی به اداره مالیات ندارد. هیچ کد شناسه ای از بنگاه ها دریافت نمی شود. افراد نباید برای جز برای تامین مایحتاج ضروری در فروشگاه ها تردد نکنند.

وی افزود: فکر نکنیم که پروتکل مانند واکسن است. پروتکل نقش کاهش ریسک ابتلا را دارد. این پروتکل ها هم از طرف مشتری و هم از طرف صاحب بنگاه اقتصادی باید رعایت شود.

رئیسی گفت: ما تایید نمی کنیم که ابتلای فرد بهبود یافته درست است. تنها یک مورد کره جنوبی گزارش شد که مرکزی در همان کشور در حال بررسی است،  در این خصوص که این بیماری جهش پیدا کرده است یا دلیل دیگری دارد. 

وی افزود: اوایل ما اشکالاتی در ثبت سامانه داشتیم. یکی به این دلیل که ارتباط با ثبت احوال قطع شده بود، دوم اینکه تعداد کاربران سایت بسیار زیاد شد. اما اکنون توانائی ثبت نام حدود ۱ میلیون نفر وجود دارد. ما اجبار نمی کنیم که می خواهیم اصناف را ببندیم. ما اصرار داریم افراد ثبت نام کنند. موضوع ما کاملا بهداشتی است. ما حتی برای مشاغل خانگی و کارگاه های بدون پروانه هم توصیه تمدید داریم. هدف ما این است که بازگشائی با رعایت بهداشت صورت بگیرد. 

معاون بهداشت بیان کرد:  یک مشکل بزرگی برای برآورد شیوع وجود دارد. ما نمی توانیم قم را با جنوب کشور همگن ببینیم. آمارهای جهان بیشتر حدسی است و از ۱.۲ تا ۳.۶ متغیر است. قطعا مواردی که دنیا کشف کرده است، آمار مبتلایان با افزایش تست بیشتر خواهد شد. این شامل ایران هم می شود. ما به همین دلیل بسیج ملی را راه انداختیم. تعداد بیشتر است اما به قطع نمی توانیم بگوییم چند برابر است. 

وی افزود: در رابطه با روزه‌داری، کمیته علمی باید بصورت رسمی منتشر کند. در دو یا سه روز آینده کاملا رسانه ای خواهد شد. افرادی که مثبت هستند یا کمتر از ۲ هفته از بهبود آنها می گذرد روزه نگیرند. افرادی که بیماری خاص داشته اند هم روزه نگیرند.

رئیسی گفت: به محض اینکه کووید 19 در چین شروع شد، در راستای تولید کیت اقدام کردیم. پیشتر هم ما در راستای خانواده کرونا ویروس و تشخیص افتراقی آن اقدام به تولید کیت تشخیصی می کردیم. الان ما از این کیت ها برای اینکه خانواده بیماری بیمار را مشخص کنیم استفاده می کنیم. همچنین، با توجه به تجربیات چین نشان داد که سی تی اسکن، بنابر الگوی عفونت، تشخیص درستی دارد. 

وی افزود: بنده برای تاریخ شروع کرونا در کشور شما را به تاریخ در جهان ارجاع می دهم. اروپا بسیار بعد از ما مبتلا شدندو زمان بیشتری داشتند، و دسترسی به کیت هم راحت تر بود. اما بصورت انفجاری ابتلا را داشتند. در حالی که ما اولویت کیت هایمان دستی و در اواخر بهمن ماه دریافت کردیم. شروع در کشور ما با کشورهای دنیا را مقایسه کنید، و می توانید بنابر امکانات جهان، ما را قضاوت کنید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اشاره کرد: در سطح کشور، هرجا ما با مشکل لوله کشی آب مواجه بودیم، مشکل سرایت ویروس ها را داشتیم. ما همواره روستاها را نظارت می کنیم. مهم این است که آب در دسترس روستائیان سالم باشد، این را تاکید می کنم که آب لوله کشی به طور حتم سالم نیست. ما در راستای کلر زنی اقدامات لازم را انجام دادیم، اما سازمان آب باید هر چه زودتر اقدام به ایجاد شرایط لوله کشی مناسب، برای ارائه آب سالم به روستائیان کند. ما بارها اعلام کرده ایم و هشدار داده ایم.

وی، در رابطه با نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به معاون بهداشت، جهت ثبت نام پزشکان در سایت اصناف گفت، افزود: پزشکان خط مقدم اصول بهداشتی هستند. اگر پروتکل به دست آنها رسیده است نیازی نیست که برای دریافت پروتکل ها درسایت اصناف نام کنند. اما کسانی که پروتکل ها را دریافت نکرده اند اقدام به ثبت نام کنند. تنها یک سری از نکات بهداشتی برای دفن زباله ها و ورود و خروج ارباب رجوع وجود دارد که ما توصیه می کنیم با ثبت نام در این سایت، پزشکان هم  آن را دریافت  کنند.  

رئیسی گفت: در مورد آمار واقعی برای خیلی بیماری ها امکان برآورد داریم چون بیماری برای ما شناخته شده است اما در مورد کرونا هنوز شناخت کافی نداریم و حتی در مورد سرایت آن از یک نفر اول در چین اعلام شد که از یک نفر به ۳.۸ است اما بعد گفته شد قدرت سرایت از یک نفر به ۱.۸ نفر است.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه هنوز شیوع بیماری ادامه دارد و درصد زیادی از بیماران علامت ندارند، یکی از راهها این است کل  افراد را تست کنیم و برآورد شیوع کنیم. 

رئیسی گفت: میزان سرایت و شیوع در جایی مثل قم یا گیلان قطعا با میزان شیوع با برخی استانهای جنوبی کشور متفاوت است و نمی توانیم آمار ۵ برابر یا ۶ برابر آمار رسمی را به عنوان برآورد اعلام کنیم.

معاون بهداشت گفت: بازدید از مراکز، مربوط به کارشناسان محیط کار است. این مربوط به الان نیست همیشه اینطور بوده است. این کارشناسان از تمام صنوف من جمله پزشکان و دامپزشکان بازدید می کردند. مضاف بر این اعتماد مردم جلب می شود. اقدام به درج کد بهداشتی در مطب این اعتماد را جلب می کنند. این مانند تمام استانداردهایی است که بروی مواد غذایی کار می زنند. ما همین جا اعلام میکنیم، همه صنوف اقدام به دریافت پروتکل بهداشتی بکنند. ممکن است ما بعدها توصیه که افراد تنها به مراکزی رجوع کنند که کد بهداشت دارند.  ما نیازی نیست به پزشکان یاد بدهیم. ما می خواهیم مطبها و مراکز خصوصی سریع تر بازگشائی شود. اگر خودشان می دانند، دریافت نکنند. اما این پروتکل ها برای همه جا اعلام می شود، من جمله پزشکان.

رئیسی گفت: اینکه 800 هزار نفر مبتلا یا 56 نفر مبتلا داریم کذب است. این صحبت ها ممکن است تنها مدل سازی  های ریاضی باشند. با توجه به اینکه این ویروس بسیار بی حساب و کتاب است، حتی نمی توان به این مدل ها توجه کرد. ما حتی 56 هزار نفر متوفی به دلیل بیماری ریوی یا عفونی نداشتیم، چه برسد به اینکه این امار برای کرونا باشد.

وی افزود:  بیش از 80 درصد غربالگری در استان  ها و در تهران70  یا 60 درصد انجام شده است. شاید عدم اطمینان  باعث می شود که کارهای خوب در کشور ناکارامد تلقی شود. متاسفانه  در رابطه با غربالگری هم این طور است. بسیج ملی بسیار کارامد بود. پزشکان ما افراد را معاینه می کند. قبل از بسیج عمومی، این افراد به بیمارستان ارجاع داده می شدند. اما اکنون تست می شوند و اگر نیاز نباشد به بیمارستان ارجاع نمی دهند. با این اقدام 60 درصد ارجاع به بیمارستان را  کاهش دادیم. 

رئیسی بیان کرد: از 70 میلیونی که غربالگری کردیم، یک میلیون نفر علامت دار بودند. از این تعداد 700 هزار نفر معاینه کردیم. از این تعداد 80 هزار نفر  را به بیمارستان ارجاع داده شدند.

رئیسی، در واکنش به اظهار نظر ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفت:  معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:  نمی دانم وظیفه دارم در رابطه با اظهار خانم خداکرمی پاسخ دهم یا خیر؟ اما اگر این سوال به عنوان یک شبهه مطرح شده است، بنده موظف به پاسخ گویی هستم. تعداد زیادی از افراد سالیانه، در جهان، در کشور ما و در تهران فوت می کنند. و ards یک تابلوی بیماری های تنفسی است که شامل تمام این موارد می شود. ترجمه فارسی این عبارت سندروم تنفسی حاد بزگسالان است، بنابراین هر کس به دلیل هر کدام از بیماری های تنفسی، مانند آنفولانزا، کرونا و ... بمیرد، جزو این شمار است. ایا این سندروم یک علت دارد؟ خیر. 

وی افزود: این تابلو صد سال عمر دارد و منوط به کرونا ویروس هم نیست. از طرفی مقالاتی هستند که اشاره به این دارند که کرونا شامل ards نمی شود. 

رئیسی گفت: مضاف براین مسائل، نمی دانم چه اصراری است که وزارت بهداشت آمار را اشتباه اعلام می کند. الان تمام کشورهای که می توانند بیماریابی علمی داشته باشند، امار مرگ و میر بالا دارند و آن را اعلام می کنند. این یک وضعیت جهانی است. ما هم مانند کشورهای دیگر اقدام می کنیم. وظیفه ما این است که بیمار را بهبودیافته از بیمارستان ترخیص کنیم. تلاش کنیم واکسن تولید کنیم تا از مرگ افراد جلوگیری شود. وزارت بهداشت ایران هم مانند تمام دنیا این اقدامات را صورت داده است. اصلا شما بگویید آمار ما دو برابر است، یا نه سه برابر است، چه دردی از کسی دوا می کند؟

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز