خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در گفت‌وگو با ایلنا:

شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد/اگر شهرهای کانون کرونا قرنطینه نشوند با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۳۳۰

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور گفت: در حال حاضر به سمت شیوع بیماری کرونا می‌رویم و شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

«احمدرضا بهره‌مند» کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اخذ تست ژنتیک از افراد مشکوک مبتلا به کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی کیت‌های زیادی در این زمینه برای ما ارسال کرده و این تنها روشی است که ثابت می‌کند؛ شخص به ویروس کووید 19 مبتلاست.متاسفانه به دلیل تعداد زیاد مراجعان مقداری پاسخ‌دهی طولانی شده است، در واقع این توان وجود دارد که در یک روز تست گرفته شود و در همان روز نیز پاسخ تست ارائه شود، اما چون تعداد آزمایش دهندگان زیاد است، کمی این پروسه زمانبر شده است. پاسخ‌ها نیز برای ستادی که وزارت بهداشت معین کرده است، ارسال می‌شود و از این ستاد جواب‌ها به دست پزشکان و بیماران می‌رسد.البته برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده پاسخ تست به افراد داده نمی‌شود.  

ویروس کرونا در حال گسترش است

بهره‌مند با بیان اینکه این ویروس در حال گسترش است و در این روزها نیز افراد زیادی مبتلا شده اند، تصریح کرد: تفاوت ویروس کرونا با ویروس سارس در سال 2002 و ویروس مرس در سال 2012 در سرعت انتشار این ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بیشتر است و طبق آخرین مقالاتی که در این زمینه مطالعه کرده‌ام، گفته می‌شود در سه مورد از نواحی، ژن‌های این ویروس جهش‌های متعددی داشته که در گذشته نبوده است و این جهش‌ها می‌تواند عامل شیوع بیش از حد این ویروس در جامعه باشد که در گذشته به این سرعت نبوده است.

تاکید بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا

وی ادامه داد: اگر محدودیت ایجاد نشود و جلوی تماس‌ها و اجتماعات گرفته نشود، ممکن است با حجم زیادی از شیوع این بیماری در جامعه مواجه باشیم، این بیماری یک بیماری عفونی است و از راه تنفس، بینی و دهان و چشم منتقل می‌شود، البته گفته شده این بیماری روی سطح می‌نشیند که من دلایل علمی برای آن ندارم و معتقدم به غیر از سطح، هوایی که در جریان است، این ویروس را می تواند منتقل کند.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که فرد مبتلا به کرونا در دوره کمون اگر سرفه و عطسه نداشته باشد، چگونه این بیماری را انتقال می‌دهد؟ گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا علائمی نداشته باشد، از نزدیک می‌تواند این ویروس را منتقل کند، به عبارتی اگر فردی عطسه و سرفه ندارد، اما تست کرونایش مثبت است، تنها راه انتقال تماس بسیار نزدیک با این فرد است از جمله راه بوسه، دهان و عرق چراکه این بیماری در بدن او وجود دارد، اما به دلیل اینکه سرفه و عطسه ندارد، پخش آن کمتر است. وقتی فردی مشکوک است، باید از او به اندازه یک و نیم تا سه متر فاصله گرفت.

به سمت شیوع کرونا می‌رویم

بهره‌مند خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم این بیماری شیوع پیدا می‌کند و شیوع آن شدت دارد تا زمانی که حرارت و گرما پدیدار شود. این ویروس در گرمای 50 تا 55 درجه از بین می‌رود، لذا همانطور که به سمت تابستان می‌رویم از شدت شیوع این بیماری کمتر خواهد شد. در گذشته نیز همین گونه بوده است و هم ویروس سارس و هم ویروس مرس در زمستان بودند.

وی ادامه داد: این ویروس‌ها در زمستان آمده است و چون از جنس ویروس‌های سرماخوردگی است، در فصل سرما می‌آید، اما از آنجا که این ویروس جهش یافته است، ما را با نوعی از بیماری حاد مواجه کرده است، لذا به نظر من هر چه به سمت گرما برویم، از شدت آن کم خواهد شد، مگر اینکه آزمایشات علمی یا ادله ژنتیکی جدید به ما بگویند که در این ویروس جهش جدیدی پیدا شده است که این ویروس هم در فصل گرما ادامه پیدا کند، البته بعید به نظر می آید که چنین اتفاقی بیفتد، لذا ما در حال حاضر به سمت شیوع می رویم و همینطور که می‌بینیم شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد: باید ببینیم که چه تدابیری باید انجام داد که جلوی پخش و گسترش این ویروس گرفته شود و این امر بسیار مهم است. گویا آرام آرام به این فکر مدبرانه رسیده‌اند که باید قرنطینه انجام شود و در استان‌هایی مانند گیلان سفرها محدود شده است.

اگر کنترل و قرنطینه شهرها انجام نشود با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم

درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بیش از یک چهارم جمعیت کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: نمی‌توانم پاسخ این اظهارنظر را به صورت علمی بدهم و هیچ دلیل علمی در این زمینه ندارم، اما این را می‌توانم بگویم که اگر کنترل و قرنطینه شهرها انجام نشود با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره اینکه دولت به قرنطینه شهرها اعتقادی ندارد و از مردم خواسته می شود تا خود قرنطینگی داشته باشد، گفت: باید به کشورهایی توجه کنیم که این بیماری در آنجا نیز شیوع پیدا کرده است، ایتالیا یا چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکرده‌اند، آقای حریرچی یکبار گفتند، قرنطینه شهرها مربوط به جنگ جهانی دوم است، این چه حرفی است که زده می‌شود، ما مستندات علمی در حال حاضر داریم که چین و ایتالیا با این کار به نتیجه رسیده‌اند. آمریکا نیز اعلام کرده است، از جمله تدابیری که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده‌اند، قرنطینه شهرها است.

بهره‌مند در پاسخ به این سوال که آیا فردی که بهبود پیدا می‌کند و دوره نقاهت را می‌گذارند، امکان ابتلاء مجدد آن به این بیماری وجود دارد، تصریح کرد: ما معتقد بودیم، وقتی که فردی دوره نقاهت بیماری را می‌گذراند و بدنش پادزهر و آنتی بادی تولید می‌کند، بدن فرد به سمت ایمن شدن پیش می‌رود، اما در حال حاضر مواردی را می‌بینیم که فرد بعد از بهبودی دوباره گرفتار این بیماری شده، یا بیماری در آنها ظاهر شده است. من نمی‌خواهم نظر شخصی در این باره بدهم و در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن این ویروس دلایل مستندی برای این موضوع ندارم و نمی‌توانم براساس حدسیات به این موضوع پاسخ دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز