خبرگزاری کار ایران

رخشانی‌مهر خبر داد:

رشد ۱۲ برابری بودجه نوسازی و تجهیز مدارس کشور

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۰۹۳

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از رشد ۱۰ تا ۱۲ برابری بودجه این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری  مهرالله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  بعداز ظهر امروز در سالن کنفرانس سازمان نوسازی مدارس کل کشور برگزار شد.

رئیس سازمان نوسازی،  توسعه و تجهیز مدارس در این نشست درباره سهم کمک خیرین به نسبت دولت گفت: ما یک ردیف مشترک بین دولتی ‌ها و خیرین داریم، اگر یک کاری را خیرین انجام می‌دهند دولت هم مابقی ۵۰ درصد را انجام خواهند داد تا کار مشارکتی باشد. دولت طی سه سال تمام تخصیص‌های خود را ۱۰۰ درصد انجام داده است.

وی ادامه داد: سال ۹۶ اعتبارات ما ۵۴۰ میلیارد تومان بود و امسال در لایحه بودجه ۹۹،  ۶ هزار و ۶۰۰ میلیادر تومان شده که رشد ۱۰ تا ۱۲ برابری دارد. در کنار اینها یک سری تبصره‌ها وجود دارد و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. درباره نوسازی مدارس در زمینه گازرسانی هم اقدامات خوبی صورت گرفته مثلا قبل از سال ۹۸ سهم ما از محل عوارض گاز ۲۰ درصد بود و الان به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اکنون  ۵۷۰ میلیارد برای جمع‌آوری سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد به مدارس کشور ابلاغ کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه ۴۴ قطعه زمین از سوی شهرداری  به آموزش و پرورش داده شده است؟ گفت:  در استان تهران ساخت این ۴۴ مدرسه در زمین‌های بکر اجرا نمی‌شود.آمار مدارس تخریبی در تهران بالاست. چه بسا در همان جای مدرسه تخریبی  یک مدرسه جدید ساخته خواهد شد اینکه زمینی به آموزش و و پرورش تعلق گرفته باشد را من اطلاع ندارم.

رخشانی مهر درباره سهم عوارض گاز برای سیستم گرمایشی مدارس گفت: پیش از سال ۹۸ سهم ما از محل عوارض گاز حدود ۲۰ درصد بوده و در حال حاضر این سهم به ۵۰ درصد رسیده است. در واقع آن زمان سهم ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که برای سال ۹۸ به ۸۰۰ میلیارد رسید و از این ۸۰۰ میلیارد حدود ۵۰۰ میلیارد پرداخت شده است. در واقع تا الان نزدیک ۵۷۰ میلیارد تومان از محل عوارض گاز  برای نوسازی سیستم گرمایشی میان استانها ابلاغ و توزیع شد.همچنین درباره مالیات گرفتن از آستان قدس رضوی باید بگویم که ما برای دریافت سهم از محل مالیات بر ارزش افزوده با آستان قدس مکاتباتی داشتیم  که در صورت تصویب از سوی مجلس، از این محل نیز سهمی به نوسازی مدارس اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت بخاری نفتی‌ها در مدارس گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۳۷ هزار کلاس درس بخاری غیراستاندارد داشتند و اما اکنون این آمار به ۸۸ هزار کلاس رسیده است. در حال حاضر در مدارس ۶۳ هزار  بخاری گازی و ۲۵ هزار بخاری نفتی داریم که علمک گاز ندارند. البته تلاش شده دیگر هیچ بخاری نفتی در مناطقی که گاز کشی شده نداشته باشیم.

وی درباره وضعیت مدارس شهر تهران در خصوص تخریب و بازسازی گفت: استان تهران بعد از استان خراسان رضوی بیشترین مدارس تخریبی را دارد، سرانه استان تهران هم از آخر، سوم است. 

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کل کشور در خصوص نقش خیرین در بازسازی مدارس مناطق سیل زده از جمله سیستان و بلوچستان توضیح داد:  خیرین همواره نقش پررنگی داشته‌اند و برای سیستان و بلوچستان حدود ۱۳۵ میلیارد تومان تعهد کردند. مدارس یک تا سه کلاسه تا مهر سال آینده و مدارس ۶ تا ۹ کلاسه تا دهه فجر بعدی آماده می‌شود، البته درباره مدارسی که وقت بیشتری می‌برند نمی‌توانیم زمان مشخصی اعلام کنیم. علاوه بر این ۵۰ کانکس و  ۴ میلیارد تجهیزات به مناطق سیل زده ارسال شده است. به طور کل ۴۲۱ کلاس درس در سیستان و بلوچستان، ۳۱ مدرسه در هرمزگان و ۲۰ مدرسه در کرمان آسیب دیده بودند.

وی در ادامه بیان کرد: براساس ماده 18 قانون شوراها نیازمندی یک منطقه به مدرسه را بهره‌بردار مشخص می‌کند اما به طور کل مسئولیت تخریب مدرسه و جانمایی آن بر عهده آموزش و پرورش است. وزارت راه و انبوه‌سازان در صورتی که مسکن‌های انبوهی را می‌سازند وظیفه دارند فضای آموزشی لازم را در نظر بگیرند اما متاسفانه این مسئله مورد توجه مسکن مهر و بسیاری از انبوه‌سازان نیست. ما چهار تبصره برای انبوه‌سازان در نظر گرفته بودیم که این چهار تبصره همه حذف شده است. اما در عین حال پروژه‌هایی که توسط خیرین ساخته می‌شود را یک فرصت می‌دانیم نه اینکه فرصت به لحاظ مالی باشد بلکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار گام‌های موثری بردارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه ما روش‌های مختلفی برای تعامل با خیرین داریم، گفت: به عنوان مثال ما تفاهمنامه‌ای در ابتدای فعالیت با هر خیر منعقد می‌کنیم؛ به این صورت که اگر فرد تمایل دارد صفر تا 100 پروژه را خودش انجام دهد اما باید حتما تحت نظارت سازمان نوسازی مدارس این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه بیان کرد: در عین حال یکسری از خیرین هم هستند که بخشی از پروژه را با اعتبارات دولتی انجام می‌دهند که در چنین شرایطی با مناقصه در پروژه مواجه می‌شوند. روند واگذاری پروژه در قانون ذکر شده است؛ باید برآوردهای لازم به همراه مستندات، فراخوان عمومی شود و در ادامه ارزیابی قیمت لازم صورت گرفته و در نهایت به مناقصه گذاشته شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از بررسی در یک ساختمان اگر دیده شد که آن ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد، باید حتما مقاوم‌سازی شود. به تازگی در دانشگاه‌های ما سرفصل‌های جدیدی در متون درسی در زمینه مقاوم‌سازی اضافه شده است. در این میان سازمان نوسازی با اساتید دانشگاه شریف، تربیت مدرس و پژوهشگاه زلزله در زمینه مقاوم‌سازی تفاهمنامه‌ای منعقد شده است.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه سنجش خوبی از وضعیت مدارس نوسازی شده انجام شد و نشان داد که مدارس ما کیفیت و مقاوم‌سازی بالایی در مقابل زلزله دارند. مدارسی که در زلزله آسیب دیدند مربوط به پیش از انقلاب می‌شوند که اکنون در لیست مدارسی که باید مقاوم‌سازی شوند، قرار دارند. به هر حال زلزله موجب می‌شود تا بنا ترک بردارد اما مهم است که ترک ایجاد شده در تیر اصلی ساختمان باشد یا در نازک‌کاری آن. به هر حال زلزله می‌تواند به مدرسه آسیب برساند.

وی در رابطه با حواشی به وجود آمده درباره تجهیز مدارس آسیب دیده در سوریه توسط آموزش و پرورش ایران گفت: سازمان نوسازی مدارس در سوریه در راستای ساخت مدرسه هیچ برنامه‌ای ندارد و تنها قرار است تجربیاتش را منتقل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز