خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

کیت‌های تشخیص کرونا تا آخر هفته وارد کشور می‌شود/ پروازها به چین تا ۳ روز آینده برقرار است

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۰۸۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت از ورود کیت‌های تشخیص کرونا تا آخر هفته به کشور خبر داد.

«علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با محل قرنطینه دانشجویان ایرانی مقیم چین که به کشور باز می‌گردند، گفت: اینکه ما این دانشجویان را در بیمارستان قرنطینه کنیم، به نفسه کار اشتباهی است. افرادی که به کشور بازگردانده می‌شوند، بیمار نیستند. توجه کنید که هیچ بیماری حق خروج از کشور چین را ندارد. بنابراین تنها اختصاص مکانی که افراد را دور از جمعیت نگه دارد، کفایت می‌کند. 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت تنها برای اطمینان بیشتر و به جهت سلامت کشور، اقدام به این کار می‌کند. البته ممکن است، افراد در زمان خروج از چین به ویروس مبتلا شده‌ باشند، چرا علائم بیماری ۵ تا ۷ روز پس از دریافت ویروس کرونا بروز می‌کند. البته وزارت بهداشت زمان بیشتری را برای قرینطینه آنها در نظر دارد و پیشنهاد ما ۱۴ روز تمام است. 

رئیسی گفت: نباید مردم مبتلا به ویروس را آنگونه تلقی کرد که به سرعت بیماری آنها از راه تنفسی منتقل می‌شود. ویروس به گونه‌ای نیست که هوای شهر را آلوده کند و شیوع بدون توقف داشته باشد. برای قرنطینه لازم است، مکانی برای استقرار دانشجویان مقیم چین تعبیه شود که تنها خود افراد در آن حضور داشته باشند و این مکان می‌تواند یک خانه یا یک هتل باشد. نیازی به خدمات درمانی برای افراد عادی نداریم تا آن‌ها را در بیمارستان بستری کنیم و تنها لازم است به بیرون از آن محل مراجعه نکنند و این مطابق با تمام استانداردهای علمی قرنطینه است که هم‌اکنون در شهر ووهان چین انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد بیمار اگر در داخل خانه‌ای در محله‌های متراکم شهر هم باشند و از خانه خارج نشوند، موجب ابتلای دیگران نخواهند شد. این افراد هم در یک خانه با تمام امکانات مورد نیاز قرار می‌گیرند و تیم پزشکی ما آنجا مستقر می‌شوند تا روزانه چکاپ صورت بگیرد و در صورت هرگونه نشانه تب و سرفه، افراد تحت آزمایشات دقیق‌تر قرار می‌گیرند. اگر ابتلا پس از ۱۴ روز تایید نشد، دیگر غیرممکن است بیماری بروز کند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: فردی که بیمار است و عطسه می‌کند، در صورت برخورد ترشحات دهانی‌اش با فردی دیگر، او را مبتلا می‌کند. در فاصله یک یا دومتری، اگر بیماری عطسه کند یا تماس بدنی با دیگری داشته باشد، امکان انتقال به دیگری وجود خواهد داشت. توجه کنید که امکان انتقال وجود دارد و بسته به خیلی عوامل به ویژه سیستم ایمنی فرد گیرنده دارد. 

رئیسی در پاسخ به این پرسش که بستری افراد با علائم خفیف در خانه، باعث ابتلای افراد دیگر  خانواده نمی‌شود؟ پاسخ داد: خانواده باید احتیاط‌های لازم را انجام دهند. مانند هر بیماری ویروسی دیگر مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی. افراد خانواده باید مدام دست‌های خود را بشورند و از ماسک استفاده کنند. ترجیحا بیمار باید در یک اتاق جدا بستری باشد. اگر پس از سه یا چهار روز علائم شدیدتر شد بیمار باید به بیمارستان آورده شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط با زمان ورود کیت‌های تشخیصی کرونا به کشور گفت: ما کیت‌های تشخیصی مورد نیاز کرونا را در انستیتو پاستور تولید می‌کنیم. کیت‌های آلمانی برای آخرین مراحل تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای اینکه مشخص شود، نوع ویروس، کرونا ۲۰۱۹ هست یا N کرونا. این کیت‌ها تا آخر هفته وارد کشور می‌شوند. 

رئیسی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا هنوز پروازها به چین متوقف نشده است؟ گفت: دلیلی که به ما گفتند، تا جابه جائی تاجران و دانشجویان ایرانی و چینی به کشورهای خود که سه یا چهار روز طول می‌کشد، این پروازها برقرار است، اما تعداد آن‌ها از ۷ پرواز به ۳ پرواز رسیده است. همچنین توجه داشته باشید که ما جزو اولین کشورهایی هستیم که پس از اعلام بحران جهانی توسط سازمان جهانی بهداشت، اقدام به انسداد مسیرهای هوایی خود می‌‌کنیم و موضوع را مطرح کرده‌ایم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز