خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران:

وجود ۸۰ پایگاه مدیریت بحران ناحیه در تهران/ فقط ۱۳ سوله در اختیار سازمان مدیریت بحران است

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۸۲

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران ۸۰ پایگاه مدیریت بحران ناحیه دارد که ۱۳ عدد آن در اختیار سازمان مدیریت بحران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد.رضا کرمی محمدی، در این نشست با اشاره به اولویت های سال ۹۸ و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، گفت: ایجاد سامانه تخمین سریع خسارت و زلزله تهران یکی از اولویت های مهم سازمان است. تاکنون ۱۴ شتاب‌نگار در شهر تهران نصب شده است و ۱۰ شتاب نگار توسط سازمان نظام مهندسی و تحقیقات ساختمان و ۱۵ شتاب نگار با همکاری شرکت گاز در حال نصب است و در مجموع در حدود ۶۰ شتاب‌نگار به شهر تهران اضافه خواهد شد که میزان آسیب‌پذیری در نقاط مختلف شهر را در اختیار ما می‌گذارد.

وی در ادامه اظهار داشت: سامانه دومی که در اولویت های سازمان است، سامانه هشدار سریع زلزله است و تاکنون ۴ شتاب نگار در اطراف تهران نصب کرده ایم. کرمی محمدی با بیان اینکه احتمال وقوع یک زلزله سریع در تهران بالا است، افرود: احتمال اینکه زلزله بسیار قوی در شهر تهران تجربه کنیم، بسیار زیاد است و به همین دلیل این سامانه ها هشدارهای اولیه را اطلاع خواهند داد.

وی درباره فاصله زمانی پیش بینی زلزله گفت: هرچه منبع و فاصله زلزله از تهران بیشتر باشد، امکان پیش بینی سریعتر است، اما با توجه به فاصله مکان اصلی زلزله به شهر بین ۷ تا ۲۵ ثانیه امکان پیش بینی وجود دارد.

کرمی محمدی تصریح کرد: در برنامه ریزی چند سال آینده باید در تمامی نقاط پیرامون شهر تهران شتاب‌نگار نصب شود و در آینده در ۴۶ نقطه دیگر پیرامونی شتاب نگار نصب خواهد شد. لذا با این کار گاردی در اطراف تهران ایجاد می شود تا هرچه سریعتر متوجه وقوع احتمالی زلزله شویم.

وی همچنین درخصوص امکانات ارتباطی که در صورت وقوع بحران در نظر گرفته شده، گفت: ممکن است سیستم ارتباطی در هنگام زلزله از جمله موبایل و تلفن قطع شود و به همین منظور طرحی در دست اقدام است. در این طرح دکل های ۴۰ تا ۶۰ متر در ۱۳۰ نقطه تهران نصب می شود به گونه ای که به صورت اپتیک با دکل های کناری ارتباط برقرار می کند و نیازی به ارتباطات فیبری ندارد و بر بستر رادیویی ال،تی،ای هست.

وی تصریح کرد: اگر همکاری بین سازمان ها وجود داشته باشد می توانیم تا سال آینده این دکل ها را نصب کنیم.

کرمی محمدی همچنین به سامانه پیش بینی و هشدار سیلاب شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: سیلاب در تهران از روددره ها می رود و رود دره کن یکی از مهمترین مکان هایی است که امکان سیل در تهران را می تواند رقم بزند. با پژوهشکده هواشناسی قراردادی منعقد شد مبنی بر اینکه حدود ۳۰ ایستگاه باران سنج نصب و با استفاده از اطلاعات آنلاین و مدل های هیدرولوژی بتوانیم متوجه شویم چه سیلابی وارد تهران می شود. این امکان وجود دارد که سه روز قبل از وقوع سیلاب بتوانیم احتمال سیل را پیش بینی کنیم.

کرمی محمدی درباره تعداد دستگاه هایی که تاکنون نصب شده گفت: تاکنون ده دستگاه نصب شده است.وی به مساله بافت های فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم ساختمان های بافت فرسوده شهر هستند و یک روش بهسازی لرزه ای نسبی ارزان قیمت و سریع طراحی شده است، اما باید پشتوانه مالی آن ایجاد شود تا مردم رغبت داشته باشند این اقدام انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت بعدی مدیریت بحران شهرداری فروریزش و فرونشست است ادامه داد: اکنون فروریزش اهمیت بیشتری دارد چراکه آسیب های بیشتری چه به لحاظ مادی و اقتصادی و چه به لحاظ روحی وارد می کند.

وی افزود: علت فروریزش دستکاری خاک محل و وجود آب است چرا که سیستم لوله کشی شهر تهران ۴۰ درصد هدررفتن آب دارد.

کرمی محمدی ادامه داد: بعلاوه فرونشست نیز بسیار جدی است اما از آنجایی که تدریجی است و تاکنون آسیب های جدی وارد نکرده در اولویت های سازمان نیست.

وی درخصوص اپلیکیشن شهر آماده نیز گفت: همچنین تهیه اپلیکیشن شهر آماده نیز در برنامه های این سازمان قرار دارد تا مردم دسترسی لازم به اطلاعات در شرایط بحران از جمله مکان های امن را داشته باشند.

وی درخصوص سوله های بحران مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: در مجموع سازمان مدیریت بحران شهر تهران ۲۲ پایگاه ویژه، ۴ پایگاه معین و۸۰ پایگاه مدیریت بحران ناحیه دارد که از این میزان ۵۴ سوله تبدیل به سوله ورزشی شده و تحت عنوان سوله های الزهرا در اختیار سازمان ورزش شهرداری است. ۱۳ سوله در اختیار سازمان، ۷ سوله در اختیار سازمان های غیر مرتبط و ۶ موردخارج از ید سازمان است.

وی در خصوص اینکه سوله هایی که در اختیار سازمان های غیرمرتبط هستند و آنهایی که خارج از ید سازمان هستند چه تفاوتی دارند؟ گفت: برخی در اختیار مجموعه های غیرمرتبط با بحران و در اختیار سازمان های دیگر شهرداری هستند و برخی به خارج از سازمان و در قالب تهاتر با سازمان های دیگر واگذار شده اند.

کرمی محمدی تصریح کرد: همچنین ۹ سوله در حال ساخت است.وی درخصوص بازپس گیری سوله های بحران گفت: قرار است سازمان ورزش، ۵ مورد از سوله ها را پس دهند و باقی سوله ها یا به صورت تدریجی پس داده می شوند یا به گونه ای استفاده می‌شود که در موقع بحران در اختیار ما قرار گیرد‌.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص ایمنی مدارس شهر تهران گفت: ایمنی مدارس را از چند جهت مورد بررسی قرار دادیم و تا امروز نیمی از مدارس مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از نصف مدارس تهران در حدود 30 درصد آنها آسیب‌پذیر و خطرناک هستند و این موضوع به وزیر آموزش و پرورش نیز اطلاع داده شده است.

کرمی محمدی ادامه داد: تا امروز سه مانور در سازمان مدیریت بحران برگزار شده و 31 مانور نیز در سطح مناطق شهرداری تهران برگزار شده است.

وی افزود: مدیران ما روزانه کمتر از 10 ساعت کار نمی‌کنند و ما در حد توان و ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم در حال تلاشیم و اگر قرار باشد به اندازه وسعت تهران کار انجام دهیم باید بودجه‌ها چندین برابر شود.

وی در خصوص تاب‌آوری شهر تهران اظهار داشت: معمولا وقتی بحران ایجاد می‌شود کیفیت زندگی مردم به یکباره کاهش می‌یابد. احساس من این است که اگر امروز زلزله‌ای در شهر تهران رخ دهد، کیفیت زندگی مردم به کمتر از 50 درصد خواهد رسید و به یکباره نصف می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: البته باید بررسی کنیم که چه مدت طول می‌کشد تا کیفیت زندگی مردم به شرایط قبل از بحران بازگردد و فکر می‌کنم از این بُعد نیز تهران در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

کرمی محمدی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران در سطح کشور گفت: بعد از قانون جدید، در خصوص مدیریت بحران، رئیس سازمان مدیریت بحران مشخص نیست که یکی از مشکلات ما در این زمینه است.

وی همچنین در خصوص همکاری با شرکت جایکای ژاپن گفت: یکسری تفاهمات اولیه با این سازمان بسته‌ایم و امیدوار بودیم یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به ژاپن انعقاد قرارداد مجدد با جایکا باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص اینکه برخی از مردم بعد از توسعه مترو نگران امنیت خانه‌هایشان هستند، اظهار داشت: در حوزه فروریزش، اولویت‌هایی داریم و اتفاقا به دستاوردهای خوبی هم رسیده‌ایم اما یکی از مشکلات کلیدی ما این است که وقتی خاک و آب دستکاری می‌شوند در پی آن فروریزش اتفاق می‌افتد. البته که ما مطالعات خوبی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

کرمی محمدی در خصوص منشأ بوی نامطبوع تهران نیز گفت: برخی می‌گویند گوگرد عامل نامطبوع تهران است که منشأ آن جنوب شرق تهران قرار دارد اما این مسئله را کسی به طور قطع نمی‌تواند تایید کند و تازه بعد از اینکه قبول کنیم علت بو همین عامل است، باید ببینیم از کجا متصاعد شده است.

وی افزود: در خصوص منشأ بوی نامطبوع تهران کسی به طور دقیق نمی‌تواند بگوید منشأ چه بوده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره خرید دستگاه پایش بو که از سوی کارگروه شناسایی منشأ بوی نامطبوع برعهده سازمان مدیریت بحران گذاشته شده است نیز گفت: دو دستگاه پایش بو در حال خریداری است که تا 10 روز آینده مراحل خرید آن به اتمام می‌رسد.

کرمی محمدی درباره اینکه این دو دستگاه قرار است در کدامیک از مناطق تهران مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این دو دستگاه سیار هستند و منطقه خاصی برای استقرار آنها در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز