جوادی یگانه خواستار شد؛
رسانهها نسبت به آسیبهای اجتماعی حساسیت بیشتری نشان دهند/ضرورت نقد حوزه اجتماعی شهر
معاون شهردار تهران خواستار حساسشدن رسانهها نسبت به موضوعات اجتماعی شد.
به گزارش ایلنا، محمدرضا جوادی یگانه در نشست مشترک با جمعی از مدیران خبرگزرایها و مطبوعات اظهار داشت: بیش از یک دهه است که شهرداری در تلاش است خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی تعریف کند. شهرداری چند رویکرد داشته تا از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود؛ یعنی انسجام اجتماعی و تعلق به شهر افزایش یابد که مفاهیم امروزی آن شامل افزایش تابآوری، زیستپذیری و مشارکتپذیری در شهر است.
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با ابرازاین که درطول تاریخ معمولا بیشترین میزان نارضایتی مردم از سه دستگاه عدلیه، بلدیه و نظمیه بوده است،خاطرنشان ساخت: مردم به صورت روزانه بیشترین ارتباط را با سه بخش ذکر شده دارند.
این جامعه شناس تصریح کرد: وضعیت سرمایه اجتماعی شهرداریها و شوراهای شهرهای مراکز استان ازنگاه مردم نسبتا بهترارزیابی شده است واین مساله از نظر ما برای شهرداری نقطه قوت است.
دستفروشان را دعوت کردیم تا حرفهایشان را بشنویم
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران افزود: شهرداری تقریبا در همه حیطههای اجتماعی فعالیت میکند و رفتار این نهاد با مردم تا حدود زیادی اصلاح و از فضای برخورد خارج شده است. به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که امروز با آن درگیر هستیم، بحث دستفروشان مترو است. ما در راستای حل این مساله، جلسه ای مشترک با دستفروشان ومسئولان مترو و همکاران معاونت اجتماعی در محل ایستگاه امام خمینی (ره) برگزار کرده و از از دستفروشان دعوت کردیم تا حرفهایشان را بیان کنند.
جوادی یگانه با اشاره به اینکه شهرداری باید در فعالیتهای عادی خود نظیر شهرسازی، خدمات شهری و ... اجتماعیتر شود، بیان کرد: ما به عنوان معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، جایگاه خود را بین مردم و شهرداری تعریف کردهایم؛ یعنی بعضا میتوانیم حافظ منافع مردم هم باشیم و تلاش کنیم شهرداری جنبههای اجتماعی خود را برجستهتر سازد.
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در بخشی ازسخنان خود به تشریح فعالیت بخش های مختلف معاونت امور اجتماعی وفرهنگی و تنوع وگستردگی این فعالیتها پرداخت و اظهارداشت: در دوره جدید هم شهردار محترم تهران و هم شورای اسلامیشهر تهران رویکرد خود را اجتماعی فرهنگی تعریف کرده اند و ناگفته نماند که در گذشته نیز تعداد زیادی از مسئولان شهرداری این نهاد را علاوه بر فعالیتهای حوزه ساخت و ساز، در حوزه اجتماعی قوی ساختند.
وی تاکید کرد: یکی از اهداف معاونت اجتماعی فرهنگی این است که موضوعات اجتماعی تبدیل به موضوع برجسته شهر شود و درخواستمان از رسانهها این است که به مسائل اجتماعی نگاهی ویژه داشته باشند؛ حوزه اجتماعی شهر، رفتار اجتماعی شهرداری با مردم و حوزه آسیبهای اجتماعی از حوزههایی است که میتوان روی آنها بیشتر تمرکز کرد. در گذشته نیز رسانهها به مسائلی نظیر کودکان زبالهگرد و برخورد شهرداری با دستفروشان توجه کردند و آثار خوبی هم داشت. اینکه باب حرف زدن و نقد حوزه اجتماعی باز شود برای ما اهمیت دارد. شهرداری در حوزه اجتماعی یکی از موفقترین نهادهاست. حساس شدن رسانهها و مطبوعات روی حوزه اجتماعی کمک شایان توجهی به معاونت اجتماعی فرهنگی میکند تا ضعفها را برطرف کنیم.
پیش از سخنان جوادی یگانه مدیران خبرگزاریها و مطبوعات نظرات خود را درباره موضوعات مهم اجتماعی شهر بیان کرده و خواستار ارتباط بیشتر معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با رسانهها شده و ازآمادگی بهتر و بیشتر خود در برای اطلاعرسانی فعالیتهای مختلف اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و پرداختن به موضوعات مختلف شهری خبردادند.
لازم به ذکر است، این دومین نشست هماندیشی معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با مدیران خبرگزاریها و مطبوعات بود.