خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری خبر داد:

تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۱۸۴

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری از «تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸» در شورای عالی آموزش‌وپرورش خبر داد.

به گزارش ایلنا، عباس سلطانیان در گردهمایی کارشناس مسئولان آموزش، سرگروه‌ها و مدیران دوره دوم متوسطه نظری در مشهد مقدس گفت: در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش‌وپرورش در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸ تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تصویب رسید.

وی ادامه داد: به‌منظور ایجاد فرصت بیشتر برای دانش آموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم، اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمدید شد.

سلطانیان تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، مهم‌ترین تکلیف وزارت آموزش‌وپرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است و در جهت تحقق اهداف آن سند گام برمی‌داریم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته ۶۵ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه کشور در شاخه نظری، ۱۸ درصد در شاخه کاردانش و ۱۶ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل کردند و حتماً باید تا پایان سال ۱۴۰۰، نیمی از دانش آموزان متوسطه کشور در شاخه نظری و نیمی دیگر در شاخه‌های فنی و مهارتی تحصیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۵ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه کشور در رشته‌های مهارتی و فنی تحصیل می‌کنند که طبق برنامه این آمار باید به ۳۷ درصد می‌رسید و هشداری است که باید به آن توجه شود و حتماً باید به مسائلی از قبیل فضا و تجهیزات هنرستان‌ها، امکانات هنرستان‌ها و هنرآموزان توجه جدی نمود تا اقبال عمومی دانش آموزان جهت ورود به رشته‌های فنی و مهارتی افزایش یابد.

سلطانیان افزود: یکی از چالش‌های حوزه متوسطه نظری کاهش شدید ورود دانش آموزان به رشته ریاضی و فیزیک است و طبق آمارها از ۳۲ استان کشور، در ۲۳ استان اولویت اول انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان، رشته علوم تجربی و در ۹ استان دیگر اولویت اول دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، رشته ادبیات و علوم انسانی بوده است و در هیچ استانی رشته ریاضی و فیزیک اولویت اول دانش آموزان نبوده است که این موضوع یک چالش و مسئله است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اعتقاد به حوزه مهارت‌آموزی بسیار حائز اهمیت است و حتماً باید سهم دانش آموزان در شاخه نظری کاهش‌یافته و به رشته‌های فنی اضافه شود و دغدغه ما باید به سمتی باشد که به مهارت‌آموزی نگاه ویژه داشته باشیم تا در آینده دانش‌آموزانی بامهارت به جامعه تحویل دهیم.

وی اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته در استان خراسان رضوی ۴۴ هزار دانش‌آموز در دبیرستان‌ها و ۳۲ هزار دانش‌آموز در هنرستان تحصیل کردند و طبق این آمار سهم هنرجویان استان ۴۱.۷۹ درصد بود که خوشبختانه از میانگین کشوری بالاتر است و باید آن را حفظ و ارتقاء داد.

سلطانیان عنوان کرد: گفتمان امروز ما در کشور اجرای سند تحول بنیادین است و دراین‌بین کاهش تمرکز و دادن اختیار، توسعه مشارکت‌ها، استفاده بهینه از منابع جهت افزایش بهره‌وری، تأکید بر عملیاتی کردن پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار و پرهیز از برنامه‌های نمایشی و بدون بازده می‌تواند ما را در اجرای این سند یاری کند و در حال حاضر دغدغه همه ما ارتقاء کیفیت آموزشی، بهبود یادگیری دانش‌آموز و ارتقاء جایگاه مدرسه است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی در پایان گفت: برنامه آموزشی حوزه متوسطه نظری را در پنج محور اجرایی می‌کنیم که این برنامه‌ها شامل تأمین و بسط عدالت آموزشی جهت دسترسی به آموزش و پوشش تحصیلی حداکثری، کیفیت‌بخشی به آموزش‌های این دوره، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی به‌عنوان کلیدی‌ترین عنصر در بحث کیفیت آموزشی، تقویت و توسعه مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در بحث آموزش‌های مهارتی و درنهایت توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت پژوهش سراهای دانش‌آموزی است که در جهت تحقق آن‌ها گام برمی‌داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز