خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان در گفت‌وگو با ایلنا:

«بنیان خانواده» از بین رفته است/موفقیت فرد در ازدواج و اشتغال به وجود اعتماد در خانواده‌ برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۱۸۱

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: به یکی دو نسل اخیر هیچ چیزی از مهارت‌ها آموزش نداده‌ایم و فقط آنها را به سمت علم‌آموزی بیش از حد کشاندیم.

محمد مهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات جوانان گفت: اغلب مشکلات جوانان به این دلیل است که ما به یکی دو نسل اخیر تعهدپذیری، بهره‌برداری درست از جامعه، روابط اجتماعی، نحوه حضور در اجتماع، نحوه درست برخورد کردن با اشتغال و... را به خوبی آموزش نداده‌ایم، از این رو جامعه با کاهش اعتماد عمومی مواجه شده است.

 معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان گفت: درست است که اقتصاد، اشتغال و مسکن در جامعه ما اوضاع خوبی ندارد و از نظر من دغدغه اصلی جوان‌های کشور همین است، ولی جوانانی که دارای هویت هستند و خودشان را باور کردند و حتی تحصیلات علمی آن چنانی هم ندارند، روی پای خودشان ایستادند و زندگی و اشتغال خود را مدیریت کردند. ما در حال حاضر تشکل‌های زیادی داریم که جوان‌های کارآفرین در آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال در استان فارس جوان‌ کارآفرینی داریم که با راه اندازی یک کارگاره توانست 270 نفر را مشغول به کار کند.

تندگویان اضافه کرد: همچنین یک تشکل دیگر در خراسان جنوبی داریم که ساعت‌های تولیدی آنها امروز به کانادا صادر می‌شود. اینها جوان‌های هستند که هویت دارند و خودشان را باور کردند. در واقع مشکل اصلی ما این است که به یکی دو نسل اخیر هیچ چیزی از مهارت‌ها آموزش نداده‌ایم و آنها را به سمت علم آموزی بیش از حد کشاندیم.

وی توضیح داد: چندی پیش یک جوان با مدرک دکترا پس از فارغ التحصیلی شرکتی را تاسیس کرد اما بعد از شش ماه دستگیر شد، به این دلیل که این شخص چک کشیده بود، اما چک‌هایش پاس نشده بود و برداشت این جوان از چک کشیدن این بوده که چک را ما می‎کشیم و بانک آن را پرداخت می‌کند. برخی جوانان ما نسبت به حوزه اشتغال، مسائل اجتماعی و ارتباطی آگاهی لازم را ندارند، زیرا ما به آنها این موارد را نیاموختیم و در دوران آموزشی تنها به علم‌آموزی تاکید داشتیم.

معاون ساماندهی امور جوانان به نقش آموزش و پرورش در آموزش مهارت تاکید کرد و گفت: به نظرم باید در این زمینه یک تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود، البته این تغییرات شروع شده و برخی بخش‌ها تغییراتی هم داشته‌اند. آموزش و پرورش ما باید از دانش‌آموز محوری کمی خارج شده و خانواده محور شود. وقتی به یک دانش‌آموز همه فشارها را می‌آوریم و توجه نمی‌کنیم که در خانواده‌اش چه می‌گذرد؛ طبیعتا این روش دستاوردی نخواهد داشت.

وی ادمه داد: برخی مواقع پدر، مادر و خواهر و برادر بزرگتر توجهی به بچه‌ها ندارند، حتی یک جلسه داخلی هم در خانواده تشکیل نمی‌شود تا اعضای آن خانواده با هم مشورت کنند. به دلیل اینکه ما در سیسم آموزشی اولیا و خانواده را برای رشد بچه‌ها درگیر نمی‌کنیم.

تندگویان گفت: همانقدر که یک دانش‌آموز مسئولیت دارد، برای علم‌آموزی به مدرسه بیاید، یک خانواده ایرانی هم مسئولیت دارد در کنار فرزندش باشد و کمک کند او روی پای خودش بایستد. امروزه روابط خانوادگی ما به شدت سست شده است.

معاون وزیر وزرش تاکید کرد: من جوانانی را می‌بینم که در امر ازدواج تا لحظه آخر به خانواده خود هیچ اطلاعی نمی‌دهند، ولی حاضرند به دفاتر مشاوره‌ ما بیایند و با آنها مساله‌شان را مطرح کنند. این یعنی بنیان خانواده کاملا از بین رفته است، زیرا در زمان رشد آن بچه ما از خانواده هیچ کمکی نگرفتیم و هیچ وقت آنها را احضار نکردیم.در کشورهای دیگر یک مددکار اجتماعی در مدرسه وجود دارد که علاوه بر دانش آموزان, خانواده‌های آنان را نیز مورد بررسی و مشاوره قرار می‌دهد. اگر ما یک اخلاق نامناسب از دانش آموز می‌بینیم، او مقصر نیست بلکه باید پدر و مادرش هم مورد مشاوره قرار بگیرند. به نظر من این اتفاق هم باید در آموزش و پرورش ما هم رخ بدهد.

تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان در پایان اظهار داشت: اینکه می‌گویم آموزش و پرورش باید خانواده محور باشد، یعنی اینکه باید خانواده‌ها از سوی مدرسه فراخوانده شوند و درباره اخلاق‌هایی که فرزندشان دارد، صحبت شود. در ادمه اگر مشاورین احساس کردند خانواده هم نیاز به مشاوره دارد این کار را انجام دهند تا پیوند و اعتماد در میان خانواده‌ها شکل بگیرد. تا در آینده بچه‌ها در اشتغال، ازدواج و... موفق شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز