خبرگزاری کار ایران

سنندجی مطرح کرد:

تلاش حداکثری شرکت واحد اتوبوسرانی برای کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۴۳۱

دومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران با حضور مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه در نیمه دوم سال مساله آلودگی‌هوای شهر تهران پررنگ‌ترمی‌شود اظهار داشت: آلودگی هوا از اهمیت بالایی در شهرداری و دستگاه‌های ذیربط برخوردار است و تمام تلاش همکارانمان به ویژه در نیمه دوم سال در راستای کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: اما واقعیت این است که اتوبوس‌های شهر تهران به لحاظ سنی و قانونی فرسوده هستند و هم به لحاظ آلودگی، هم به لحاظ ایمنی مشکلاتی دارند.

سنندجی با بیان اینکه در اتوبوس‌های گازسوز مشکل آلودگی کمتر است، ‌تصریح کرد: اما ایمنی این اتوبوس‌ها حائز اهمیت است. اتوبوس‌های فرسوده دو مشکل ایمنی و آلودگی دارند.

مدیرعامل شرکت واحد در ادامه گفت: در آلودگی هوا تنها نباید به معاینه فنی بسنده کرد، ‌خرابی در سوزن انژکتور، نمناک بودن گازوئیل و بسیاری مسائل دیگر تاثیر مستقیم بر روی آلودگی هوا دارند.

سنندجی با اشاره به مساله گوگرد موجود در گازوئیل تصریح کرد: گوگرد صدماتی به قطعات اتوبوس‌ها وارد می کند که هزینه‌های بسیاری برای ما خواهد داشت. باید گازوئیل تمامی جایگاه‌ها تست شود و موضوع گوگرد به صورت جدی کنترل شود.

در ادامه دومین جلسه که با حضور نمایندگانی از سامانه ۲ اتوبوسرانی، شرکت‌های خصوصی، ستاد معاینه فنی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برگزار شد، ابتدا گزارشی از عملکرد سامانه۲ اتوبوسرانی و شرکت‌های خصوصی قرائت شد.

عمو رمضان زاده به ارائه گزارشی از وضعیت اتوبوس‌های سامانه ۲ پرداخت و با بیان اینکه سامانه ۲ شهرداری مناطق ۱۲،۱۳،۱۴ و ۱۵ را تحت پوشش خود دارد اظهار داشت: دو خط ‌بی.آر.تی ۲ و ۸ نیز تحت پوشش این سامانه هستند و با مجموع ۱۹۹ اتوبوس در حال فعالیت است.

وی افزود: از مجموع این اتوبوس‌ها ۱۶۴ اتوبوس، معادل۸۳ درصد دارای معاینه فنی هستند که در خرداد ماه سال جاری این رقم ۷۸ درصد بوده است.

عمو رمضان زاده در ادامه درباره اقداماتی که این سامانه در زمینه کاهش دودزایی اتوبوس‌ها انجام داده است گفت: جلوگیری از ریزش روغن وضدیخ، تست دودزایی تعویض سوزن انژکتور، استفاده از گازوئیل با کیفیت مطلوب، بررسی وضعیت نفوذ آب در مخازن جایگاه‌های سوخت، کنترل مداوم مسیر سوخت رسانی از باک به فیلترها و تعویض دوره ای فیلترهای رطوبت‌گیر از جمله اقداماتی است که برای کاهش دودزایی انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به شرکت‌های خصوصی که در این سامانه در حال فعالیت هستند گفت: از مجموع ۵ شرکت خصوصی حاضر در سامانه ۲، در مجموع ۹۱ درصد اتوبوس‌های این شرکت‌ها دارای معاینه فنی هستند.

در ادامه هاشمی، معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به قانون هوای پاک و الزام وزارت نفت نسبت به تحویل گازوئیل یورو ۴ درخصوص کیفیت پایین گازوئیل مصرفی اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: براساس این قانون وزارت نفت باید به تمامی جایگاه‌های سوخت گازوئیل یورو ۴ تحویل دهد، اما در نمونه‌گیری‌های اتفاقی که شرکت اتوبوسرانی هر ماه از سوختی که تحویل اتوبوسرانی می‌شود، میزان سولفور موجود در گازوئیل بیشتر از حد استاندارد یورو ۴ است که این مساله و این برای اتوبوس‌ها مشکلاتی از جمله از بین بردن تجهیزات آلودگی هواو خسارت به موتور را به وجود می آورد.

وی افزود: در نمونه گیری‌ها تا ۳۸۶ ‌PPM افزایش سولفور در سوخت طی نیمه دوم سال به ثبت رسیده است و با توجه به گارانتی آلمانی تجهیزات، و دلیل خرابی، گارانتی این اتوبوس‌ها مورد قبول واقع نمی‌شود که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و رشد فزاینده قیمت‌ها، خسارت زیادی به اتوبوس‌ها وارد می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی اکنون متکلم وحده شده است تصریح کرد: شرکت فرآورده‌های سوخت می گوید گازوئیل یورو ۴ در اختیار ما می‌گذارد، اما مستندات ما نشان می‌دهد این سوخت تلورانس شدیدی دارد و مقدار گوگرد در نیمه اول سال مورد تایید است، اما در نیمه دوم سال این اعداد که مورد تایید وزارت نفت نیز هست، تا ۴۰۰ PPM نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به بند ۱۵ مصوبه هیات دولت تصریح کرد: براساس این مصوبه وزارت نفت موظف است ظرف مدت یک ماه برنامه توزیع سوخت دیزل با گوگرد کمتر از ۵۰ ppm را براساس نقشه مصرف گازوئیل راهداری اجرا نماید که سوخت مذکور از تاریخ ۸/۱/۹۸ در دسترس باشد که هنوز اجرایی نشده است.

هاشمی افزود: از همکاران در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درخواست داریم، تا با ما هم صدا شوند تا این موضوع از سوی شرکت کنترل کیفیت به سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز ارسال گردد.

 در ادامه نماینده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره نتایج تست سولفور گفت: تاکنون موردی با چنین اعدادی که اعلام کردید در نمونه‌گیری‌ها نداشتیم، اما این گزارش را از سوی محیط‌زیست نیز پیگیری‌ خواهیم کرد.

سپس وهابی، معاون بهره برداری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها درمورد این کارگروه اظهار داشت: از روزی که اخذ معاینه فنی آغاز شده، این روند رو به رشد بوده و از سرعت مناسبی برخوردار شده است، ‌تا جایی که امروز به خودکنترلی در مجموعه رسیده است.

وی در ادامه به جلسه مشترکی که با پلیس راهور و راهداری درمورد اخذ معاینه فنی برگزار شد اشاره کرد و افزود: با تعابیر راهداری، وسیله نقلیه‌ای که تغییر کاربری دهد نمی تواند معاینه فنی اخذ کند،‌ امادر شرایط فعلی و تحریم برخی از خودروها مجبور به تغییر کاربری هستند،‌ در غیر اینصورت که امکان واردات خودرو فراهم نیست،‌ با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وهابی از پلیس راهور درخواست کرد جلسه‌ای تشکیل دهند و با صدور معاینه فنی برخی خودروهایی که دچار تغییر کاربری شده‌اند از طریق صورت جلسه‌ای موافقت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز