خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

«ایران مال» سرمایه‌گذارِ متروی تهران می‌شود/ افتتاح ایستگاه‌های مترو مولوی و امام حسین (ع) در مهرماه

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۶۱۶

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) گفت: برای توسعه خط ۱۰ متروی تهران در منطقه ۲۲ «ایران مال» برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌است.

علی امام (مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره توسعه خطوط متروی تهران گفت: با توجه به هزینه‌های بسیار بالای احداث مترو، پیگیر منابع جدید در سرمایه‌گذاری هستیم تا از سال آینده به تدریج و براساس اولویت‌ها خطوط را گسترش دهیم.

وی افزود: برای توسعه خط ۱۰ متروی تهران، به طول ۴۱ کیلومتر که به منطقه ۲۲ می‌رسد،  مجتمع‌های تجاری و مال‌های منطقه  ۲۲ از جمله ایران مال برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند.

امام درباره برنامه شرکت متروی تهران مبنی بر افتتاح ماهانه یک ایستگاه اظهار داشت: در مهر ماه ایستگاه متروی مولوی در خط ۷ و ایستگاه متروی امام حسین (ع) در خط ۶ افتتاح خواهند شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) درخصوص ادامه حفاری در خط شش متروی تهران و نظر مدیران پیشین شهری که می‌گویند؛ تمام حفاری خط ۶ در دوره مدیریت قبلی انجام شده، تصریح کرد: حفاری ۱۸۷۰ متر که برای توسعه بخش جنوبی متروی خط ۶ در حال انجام است، در تقابل با حرف مهندس چمران نیست، اما حفاری که اکنون در مترو در جریان است، قابل مناقشه نیست و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.  دستگاه ‌TBM در حال کار است و در این دو سال حفاری ادامه دارد.

وی افزود: توسعه خط ۶ و ۷ از حدود ۱۲ سال پیش شروع شد و در هر دوره مرحله‌ای به اتمام رسید و اکنون توسعه بخش جنوبی خط ۶ که از دوره مدیریت قبلی شروع شده، ادامه دارد.

امام با بیان اینکه مقایسه میزان تونل حفاری شده ارزش نیست، افزود: خط ۱ تا ۵ که سال‌ها از سن بهره‌برداری آنها می‌گذرد، با راندمان ۴۰ درصد در حال سرویس‌‌رسانی هستند. اگر بودجه‌ای وجود داشته باشد منطق حکم می‌کند، پول را به این خطوط اختصاص دهیم تا ظرفیت اسمی آن را به ۵ میلیون سفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: هر خط به طور متوسط ظرفیت ۳ میلیون سفر در روز را دارد‌، اما اکنون در مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در روز داریم.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل ظرفیت اسمی به معنی نفی شروع خطوط جدید نیست، تصریح کرد: اکنون برای احداث هر کیلومتر مترو به ۶ هزار میلیارد هزینه نیاز است و با توجه به هزینه‌های بالا‌، باید ابتدا مطالعات انجام شود  و بعد در پی انتخاب مشاور باشیم.

امام درخصوص حمایت دولت از توسعه مترو اظهار داشت: حمایت دولت در زمینه سهم ۵۰ درصدی آنها در بازپرداخت اصل سود مشارکت است و اگر ظرفیت بودجه کل کشور اجازه دهد، دولت منابع دیگر نیز در اختیار ما می‌گذارد که در بازدید دکتر نوبخت از بخش شرقی خط ۷ ایشان قول‌‌های مساعدی دادند.

وی درباره بومی‌سازی تولید واگن نیز گفت: مرحله اول بومی سازی طراحی واگن است، اما طراحی واگن‌های ساخته شده در کشور کاملا خارجی بوده و باید در دانش طراحی از کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم و به شدت پیگیر این مساله هستیم و با چند شرکت‌ داخلی در حال رایزنی هستیم.

او درباره کارخانه واگن‌سازی تهران نیز تصریح کرد: تنها پروژه فعال در حال اجرا در واگن‌سازی تهران همان ۷۰ دستگاه واگن است که همزمان با افتتاح بخش شرقی خط ۷،  ۲۸ واگن از آن وارد خط شد و ۶ قطار باقی‌مانده تا پایان سال وارد مدار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) درباره نحوه بکارگیری واگن‌های جدید در خطوط مترو گفت: قرار است این قطارها به خط ۶ و ۷ وارد شوند،‌ اما بنابر ضرورت بین خطوط جابجا می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز