خبرگزاری کار ایران

کلانتری:

۲ ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در سطح استان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۲۸۲

امروز و همزمان با گرامیداشت هفته دولت ایستگاههای سنجش آلودگی هوای شهرستان های قرچک و دماوند با حضور کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، خطیبی فرماندار قرچک و صفری فرماندار دماوند و جمعی از مسئولان این شهرستان ها افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در حاشیه افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرستان قرچک با بیان اینکه این شهرستان تحت تاثیر آلودگی هوای کلان شهر تهران قرار دارد و به همین دلیل احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این منطقه ضرورت دارد، افزود: پیش از این، مکان و تجهیزات ثابتی برای سنجش پارامترهای آلایندگی هوا در شهرستان وجود نداشت و با پیگیری، همکاری و همیاری فرماندار و شهردار شهرستان احداث ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا محقق شد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات این ایستگاه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تهیه و تکمیل شد، اظهار داشت: با افتتاح این ایستگاه شهروندان قرچک می توانند بصورت لحظه ای از وضعیت کیفی هوای شهرستان اطلاع پیدا کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به وجود حدود ۵۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان اشاره داشت و گفت: حدود ۳۰ ایستگاه متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و ۲۰ ایستگاه هم متعلق به شهرداری است که بصورت آنلاین وضعیت کیفی هوای استان را اندازه گیری می کنند.

کلانتری ادامه داد: با توجه به تجهیز و بکارگیری این ایستگاهها، در سال گذشته توانستیم بیشترین بهره برداری را از این ایستگاهها داشته باشیم بطوریکه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تعداد روزهای هوای پاک دو برابر شد.

وی با اشاره به اینکه  در ۵ ماهه نخست امسال هم وضعیت کیفی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر بوده، اظهار داشت: در سال گذشته از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ۸ روز هوای پاک داشتیم در صورتیکه امسال ۲۵ روز هوای پاک استنشاق کردیم.

کلانتری گفت: البته میزان ازن مقداری بدلیل گرمایش زیاد هوا و وجود گازها بالا بود که خوشبختانه با خنک تر شدن هوا برطرف شده و امیدواریم به مانند قبل شاهد روند کاهش ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای تهران باشیم.

وی همچنین با اشاره به احداث و  بهره برداری از  ایستگاه سنجش الودگی هوای شهرستان دماوند اظهار داشت : با افتتاح این ایستگاه و درصورت احداث یک ایستگاه در شهرستان فیروزکوه عملا کل استان به سیستم پایشی الودگی هوا تجهیز شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با تاکید به اینکه آلودگی هوا گریبان گیر همه کلان شهر هاست و شهرستانهای جنوب و جنوب شرق تهران هم متاثر از این آلودگی هستند، بیان داشت: تلاش کرده ایم عوارض آلایندگی که حق همه مردم است را در قالب جدول شاخص بندی به شهرها و بافت های جمعیتی متاثر از آلودگی هوا اختصاص دهیم تا در جهت رفع آلودگی های محیط زیستی این مناطق هزینه گردد.

بهمن خطیبی فرماندار شهرستان قرچک نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه در هفته گرامیداشت دولت ۳۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در شهرستان افتتاح و به بهره برداری رسید، افزود: یکی از این پروژه ها ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوای شهرستان است که یکی از مطالبات بحق شهروندان است تا بتوانند از وضعیت کیفی شهرستان اطلاع داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان اعتبارات اختصاص یافته از محل عوارض آلایندگی جنوب شرق تهران حدود ۲.۵ میلیارد تومان بوده است، گفت: امسال هم بر اساس قوانین و مقررات عوارض آلایندگی در مجموع ۳ ماهه ابتدای سال ۲ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان اختصاص یافت.

فرماندار قرچک ادامه داد: بخش عمده ای از این اعتبارات در جهت رفع آلودگی های محیط زیستی، آب، خاک و هوا هزینه می شود.

وی در پایان تصریح کرد: شهرستان قرچک شهرستان تازه تاسیسی است و نیازمند حمایتهای بیشتر بویژه در حوزه زیرساخت هاست.

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این مراسم به تشریح عملکرد ایستگاههای سنجش آلودگی هوا پرداخت و گفت: یک سری از پارامترهای آلودگی هوا هستند که به عنوان پارامترهای معیار شناخته شده و باید بصورت روزانه اندازه گیری شوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات دولت در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، اندازه گیری  کیفیت هوا الزامی است، گفت: شهرستان قرچک نیز دارای جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفر بوده و نیاز به سنجش آلودگی هوا در آن احساس می شود.

رستگاری با بیان اینکه از سال گذشته ایستگاه سیار سنجش آلودگی هوا در شهرستان مستقر بود و امروز با تلاش مسئولان شهرستان شاهد راه اندازی ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شهرستان هستیم، اظهار داشت: این ایستگاه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و همه گازهایی که جز پارامترهای معیار هستند را اندازه گیری می کند و شهروندان می توانند بصورت لحظه ای از وضعیت کیفی شهرستان اطلاع پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز