خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایلنا:

درباره حل مشکل انفصال از خدمتم خوشبینم/تعدیل رشته‌هایی که بازار کار ندارند

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۱۷۱

رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره حکم انفصال از خدمتش گفت: از نظر ما این مسأله حل شده است؛ زیرا پاسخ، دلایل و اقدامات لازم صورت گرفته به دیوان گزارش شده و برای اعلام جمع‌بندی نهایی خوشبینم.

محمدتقی احمدی (رییس دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ورودی‌های جدید دانشگاه تربیت مدرس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری توضیح داد: برای سال تحصیلی پیش رو حدود دو هزار و دویست نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش داریم که نزدیک  به ۵۲۰ نفر در مقطع دکتری و مابقی کارشناسی ارشد هستند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به رشد درصد دختران در این دانشگاه گفت: چیزی که هر سال نگران آن هستیم پیشرفت رشد درصد دختران است که هر سال نیز افزایش پیدا می‌کند و  در کنار آن مباحث خوابگاهی و رفاهی پیش می‌آید که به طور عجیبی غیرقابل پیش بینی شده است؛ اما از سوی دیگر نشان می‌دهد دختران توجه و دقت‌شان به مسائل علمی روز به روز بهتر از پسران شده است.

وی درباره جذب و آمار استعدادهای درخشان گفت:‌ امسال حدود دویست نفر استعداد درخشان پذیرفتیم که این آمار رکورد جدیدی نسبت به سال‌های گذشته است و پیشتر این آمار حدود سی چهل نفر بود. این مورد برای دانشگاه ما یک برکت است، زیرا استعدادهای درخشان موفقیت‌های بیشتری کسب خواهند کرد، بنابراین فکر می‌کنم امسال سال خوبی خواهیم داشت.

احمدی در پاسخ به این سوال که از طرف وزارت علوم این نگرانی هست که آمار دانشجویان دکتری در حال افزایش است؛ در صورتی که شاید جامعه نتواند چندان نیاز اشتغال این افراد را فراهم کند. آینده فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی چه خواهد شد؟ گفت: ما سعی کردیم رشد دانشجو را نسبت به سال‌های قبل کنترل کنیم و تقریبا رشدی نداریم، در حال حاضر این رشد حدود یک و نیم درصد است. حدود دو سال است که در مقطع دکتری رشته‌هایی که مطلوبیت و نیاز جامعه به صورت محسوس وجود دارد را تحت برنامه‌ای به نام آمایش رشته‌ها غربال می‌کنیم و بعضی از رشته‌ها را تعدیل کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه رشته‌هایی تعدیل شده‌اند؟ گفت: رشته‌هایی که اشتغال ندارند و یا فاکتورهای دیگری مثل ضعف نسبی خروجی استادها در آن رشته‌ها وجود داشته است تعدیل شدند. همواره بحث اشتغال یکی از فاکتورهای اصلی بوده و این اقدام یعنی تعدیل رشته‌ها و نظارت بر رشته‌های پرکاربرد کار جدیدی است که در دانشگاه‌ها سابقه نداشته، تصورم این است که این اقدام طی سال‌های آینده پررنگ‌تر شود و بتوان از طریق آن به نیازهای جامعه پاسخ داد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: ممکن است برخی رشته‌ها در داخل کشور مورد نیاز نباشد، اما وقتی دانشجویان در آن تحصیل می‌کنند موجب می‌شود در خارج از کشور نیز طرفداران زیادی پیدا کنند. همچنین بعضی از رشته‌ها شناخته شده نیستند، اما جزء نیازهای آینده کشور به حساب می‌آیند اما آگاهی کافی درباره این رشته‌ها وجود ندارد، مثل بیوانفورماتیک پزشکی و چند رشته بین رشته‌ای دیگر که هر یک داستان خود را دارند، اما مهم این است که غربالگری و آمایش را جزو برنامه‌های اصلی قرار دادیم و امیدواریم سال آینده بهتر شود.

احمدی در پایان با اشاره به حکم انفصال خود گفت: این مورد تنها به دانشگاه ما مربوط نبوده و دیگر دانشگاه‌ها هم گرفتار این مسأله بوده‌اند؛ منتها در مورد دانشگاه تربیت مدرس باید بگویم از نظر ما این مسأله حل شده است؛ زیرا پاسخ، دلایل و اقدامات لازم صورت گرفته به دیوان گزارش شده و برای اعلام جمع بندی نهایی خوشبینم و امیدواریم در مرحله تجدیدنظر مشکلات حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز