خبرگزاری کار ایران

رییس اداره ورزش‌های قهرمانی وزارت بهداشت:

المپیادهای ورزشی یکی از راه‌های ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های ورزشی است

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۹۱۳

رییس اداره ورزش‌های قهرمانی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌ها برای شرکت در المپیاد ورزشی، نفرات را برمی‌گزینند و تیم‌های رشته‌های مختلف را تشکیل می‌دهند و اردوهای آمادگی را تدارک می‌بینند و همه این موارد سبب می‌شود تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی درگیر ورزش شوند و جذب دانشجویان در شکل گسترده ای ممکن شود.

به گزارش ایلنا، مهدی مقدم منش، رییس اداره ورزش‌های قهرمانی وزارت بهداشت گفت: از رییس دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی و مدیر تربیت بدنی و تمامی عوامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز به سبب میزبانی چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکر می‌کنم.

مقدم منش با بیان اینکه به دلایل شرایط موجود، دانشگاه‌ها زیر بار برگزاری این دوره از المپیاد نمی‌رفتند و اگر لطف دوستان دانشگاه تبریز نبود شاید این المپیاد امسال برگزار نمی‌شد، ادامه داد: تا این مرحله از المپیاد، میزبانی رضایت بخش است و کلیه امور در تمامی جوانب به خوبی پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی وزارت بهداشت، سلامت جامعه است و دانشجویان علوم پزشکی پیام آوران سلامت هستند که در آینده در سلامت جامعه به نقش آفرینی خواهند پرداخت، افزود: دانشجویان علوم پزشکی در کنار تحصیل، باید تن سالمی داشته باشند و از دیگر سو الگویی برای جامعه هستند که مراجعه کنندگان از آنها تاثیر می پذیرند و زمانی که پزشکی اهل ورزش باشد و تحرک بدنی داشته باشد بیماران هم تحت تاثیر قرار می گیرند و به ورزش تمایل پیدا می کنند.

رییس اداره ورزش های قهرمانی وزارت بهداشت، یکی از سیاستهای اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را جلب مشارکت حداکثری دانشجویان در فعالیتهای ورزشی دانست و گفت: البته این کار با سختی هایی همراه است.

مقدم منش یکی از این سختیها را عدم سابقه ورزشی غالب دانشجویان علوم پزشکی در دوران پیش از ورود به دانشگاه دانست و ادامه داد: عموما دانشجویان علوم پزشکی به دلیل مطالعات زیاد در زمان قبل از ورود به دانشگاه، تجربه ای از فضاهای ورزشی ندارند و برای ایجاد جذابیت در دانشجویان علوم پزشکی برای میل به ورزش بایستی فعالیتهای گسترده ای انجام داد.

وی یکی از راه های ایجاد این جذابیت را برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویی عنوان کرد و در ادامه به توضیح سیر برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: از سال ۱۳۶۶ که دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت علوم منفک شدند، هر ساله مسابقات ورزشی دانشجویی برگزار می گردید و این مسابقات از سال ۱۳۷۳ در شکل المپیاد ورزشی ادامه یافت؛ به گونه ای که در طول سال، شاهد برگزار المپیاد پسران و دختران در دو مرحله بودیم.

رییس اداره ورزش های قهرمانی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان و داشگاه های علوم پزشکی در گذر زمان، ادامه برگزاری المپیاد دختران و پسران در یک سال و در یک دانشگاه  برای دانشگاههای شرکت کننده و نیز دانشگاه میزبان سخت و دشوار خواند و ادامه داد: در ادامه تصمیم گرفته شد که المپیاد پسران در یک سال و المپیاد دختران در سال بعدی برگزار شود.

مقدم منش تعداد رشته های دختران در مسابقات ورزشی دانشجویان در سال ۶۹ را ۶ رشته دانست و افزود: حالا در بخش دختران این مسابقات با ۱۰ رشته برگزار می شود که احتمال افزایش تعداد رشته ها وجود دارد . همچنین تعداد رشته های ورزشی پسران در آغاز این مسابقات ۸ رشته بود که حالا با سیر صعودی به ۱۲ رشته ورزشی رسیده‌ایم.  

وی سیاست اصلی از برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویی را ایجاد انگیزه در دانشجویان خواند و گفت: دانشگاه ها برای شرکت در المپیاد ورزشی، نفرات را برمی گزینند و تیمهای رشته های مختلف را تشکیل میدهند و اردوهای آمادگی را تدارک می بینند و همه این موارد سبب می شود تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی درگیر ورزش شوند و جذب دانشجویان در شکل گسترده ای ممکن شود.

رییس اداره ورزشهای قهرمانی وزارت بهداشت در این مورد به رشته فوتسال المپیاد اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که ۵۸ تیم در مسابقات فوتبال این دوره از المپیاد شرکت می کنند یعنی در همه این ۵۸ دانشگاه علوم پزشکی حداقل ۱۰ تیم دانشجویی با یکدیگر مسابقه داده اند و از این طریق نفرات برگزیده برای تیم دانشگاهی انتخاب شدند و حداقل ۵۰۰ دانشجو درگیر مسابقات شده اند و البته زمانی که  ۱۰ رشته در المپیاد را مد نظر قرار دهیم و این مراحل را در مورد آنها محاسبه کنیم، آن گاه می بینیم زمانی که ۲۴۰۰ دانشجو در المپیاد حاضر می شوند عملا ۳۰هزار دانشجو درگیر مسابقات ورزشی هستند.

مقدم منش، تشکیل انجمن های ورزشی را از دیگر عوامل ایجاد انگیزه در دانشجویان علوم پزشکی برای فعالیت های ورزشی دانست و افزود: از سال قبل، دستورالعمل تشکیل انجمن های ورزشی به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی در ادامه سخنانش با نقل قولی از دکتر فراهانی، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه، که فعالیت های دانشجویی را به قطار در حال حرکت تشبیه کرده بود که کانون های مختلف و تشکل ها و فعالیت های ورزشی واگن های این قطار را تشکیل می دهند، گفت: از نظر من واگن ورزشی از همه واگن های دیگر مهمتر است؛ زیرا که همه ساکنان واگن های دیگر هم باید در واگن ورزشی نیز سوار شوند.

رییس اداره ورزش های قهرمانی وزارت بهداشت همه تلاش مس ولان وزارت و دانشگاه ها را افزایش میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های ورزشی دانست و ادامه داد: با وجود مشکلات اعتباری و مالی، حضور ۵۸ دانشگاه در چهاردهمین المپیاد ورزش‌های قهرمانی دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی به میزبانی تبریز نشانه ای از علاقه مندی دانشجویان و پیگیری مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی است.

مقدم منش در ادامه به تشکیل اداره ورزش های همگانی در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه اشاره کرد و افزود: دکتر کوشکی و همکارانشان در این زمینه فعالیت های موثری دارند و این فعالیت ها هم در افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت های ورزشی موثر است.

وی ورزش را بهترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و دور نگه داشتن آنها از ناهنجاری های اجتماعی خواند و گفت: ورزش به روح و روان دانشجویان آرامش می دهد و رفاقت ها عمق می بخشد و حس همکاری، تعاون و مسئولیت پذیری را در دانشجویان افزایش می دهد.

رییس اداره ورزشهای قهرمانی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزیر بهداشت در تمامی جلسات از کاهش فضای نشاط در دانشگاه ها گلایه مند است و سلامت روانی دانشجویان را در معرض خطر می داند، ادامه داد: بهبود سلامت روان با فعالیت های ورزشی ممکن است.

مهدی مقدم منش با اشاره به اینکه پزشک ها در مقام سخنرانی می توانند چند ساعت از فواید ورزش بگویند اما کمتر دیده شده است که در هفته، سه یا چهار جلسه به ورزش بپردازند، افزود: ورزش کردن پزشکان و کادر درمانی به عنوان الگو بر مراجعه کنندگان و بیماران در ترغیب آنها به ورزش موثر است.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین المپیاد پسران در تبریز در سال گذشته و عدم امکان اسکان همه دانشجویان به صورت مجتمع و یکجا در داخل دانشگاه علوم پزشکی و نارضایتی شرکت کنندگان، ادامه داد: این امر سبب شد که  المپیاد امسال در دو مرحله برگزار شود و تنها از مجموعه های خود دانشگاه استفاده شود.

رییس اداره ورزش های قهرمانی وزارت بهداشت عیب برگزاری المپیاد در دو مرحله را در روند اعزام دانشگاه ها دانست و گفت: استفاده صرف از امکانات دانشگاه علوم پزشکی سبب می شود که هزینه های صرف شده برای خوابگاه ها و اماکن ورزشی ماندگار است و دیگر دانشجویان در طول سال های آینده هم بهره مند می شوند و از سوی دیگر در هزینه ها هم صرفه جویی می شود.

مهدی مقدم منش، زیرساخت های مناسب ورزشی و خوابگاه بزرگ جدیدالاحداث را از مزیت های دانشگاه علوم پزشکی برای احداث مجتمع دامی المپیاد دانست و گفت: مجتمع دا می المپیاد بر ظرفیت های دانشگاه خواهد افزود و می تواند درآمدزایی هم بکند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه شرایط کنونی از نظر اعتباری احداث این مجمتع را سخت می کند، ادامه داد: اما با همتی که از دکتر صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز سراغ دارم و در صورت توجه مقامات وزارت و سازمان برنامه و بودجه و قرار گرفتن هزینه های احداث در ردیف اعتباری بودجه امیدوارم در مدت ۲ سال این امر انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز