خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

سهمیه دارویی بیماران هموفیلی در قزوین ۱۵ روز است که داده نشده/ کاهش سهمیه ماهیانه هموفیلی‌ها در خوزستان/ کمبود دارو در سیستان و بلوچستان، جیرفت و کردستان/ جان بیماران در خطر است

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۹۲۵

مدیرعامل و سخنگوی سازمان هموفیلی ایران در رابطه با کمبود داروهای هموفیلی در استان قزوین گفت: در حال حاضر زنجیره تامین دارو بسیار معیوب است و قزوین هم سنبل نبود این زنجیره است.

احمد قویدل (مدیرعامل و سخنگوی سازمان هموفیلی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با اعتراض بیماران هموفیلی استان قزوین به نبود دارو گفت: دو روز پیش به علت اعتراضات بیماران قزوینی در خصوص نبود داروهای مربوط به هموفیلی، از طرف کانون هموفیلی ایران به آنجا رفتیم. ما به عینه مشاهده کردیم که بیماران 10 تا 12 روز است که با کمبود اساسی و نبود دارو مواجه هستند. سهمیه داروئی بیماران استان قزوین 15 روز است که تحویل داده نشده است و عملا به بیماران می‌گویند که دارو موجود نیست.

وی در تبیین علت مشکلات بیماران هموفیلی قزوین گفت: بیماران با ما تماس گرفته بودند، و ما به آنان اطمینان دادیم که کمبود داروئی در کشور وجود ندارد و هر چه هست، مربوط به استان قزوین می‌شود. ما تحقیق کردیم و در نهایت جستجوهای ما به آنجا رسید که علت، بدهی‌های دانشگاه‌ها به شرکت‌های توزیع دارو است. شرکت‌های داروپخش‌ از تحویل دارو به داروخانه‌های دانشگاه‌ها خودداری کرده‌اند. بنابراین 15 روز است که داروخانه‌ها حواله‌های داروئی را دریافت نکرده‌اند و عملا بیماران این استان در مضیقه جدی قرار گرفته‌اند.

وی در ارتباط با معضلات تازه‌ در حوزه دارو اظهار کرد: پیش از این برای شرکت‌های پخش‌دارو خط ‌قرمزی وجود داشت که نمی‌توانستند به خاطر بدهی، از تحویل دارو به داروخانه‌ها خودداری کنند. ولی چون قیمت‌ این داروها بسیار بالا رفته است، به تازگی اگر فاکتورهای داروخانه‌ها از یک حدی بالاتر رود، مراکز توزیع‌ دارو آنها را به اصطلاح «بلاک» می‌کنند. متاسفانه امروز بسیاری از شرکت‌های توزیع‌دارو از این خط‌قرمز عبور کرده‌اند. آنها دارو را بدون توجه به اینکه چه نقشی در سلامت بیماران دارد در انبارهایشان نگهداری می‌کنند.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران با تاکید بر اهمیت دسترسی به موقع به داروها در سلامت بیماران خاص گفت: خود این امر بسترساز به وجود آمدن پرونده‌های قضائی خواهد شد، چرا باید دارو در انبار یک شرکت پخش موجود بماند و یک کودک به خاطر نبود آن در داروخانه معلول بشود. قاعدتا آن شرکت باید مورد مواخذه قرار بگیرد. اگر یک شرکت نمی‌تواند دارو را توزیع بکند، نباید حق نگهداری آن را داشته باشد. باید دارو را به مبدا خودش برگرداند و اعلام کند که من نمی‌توانم این دارو را توزیع کنم. چه فرایندی است که یک شرکت این قدرت را پیدا می‌کند تا با جان مردم بازی کند و چرا این فرایند در حوزه دارو حاکم است؟

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ضمن درخواست از مسئولان کشور برای توجه به مشکلات پیش آمده، بیان کرد: چند بار اقدام به اعلامِ نام این شرکت‌های پخش‌داروئی کردیم و واقعیت این است که مشکلات اقتصادی حوزه دارو را بارها به سمع مقامات وزارت بهداشت رسانده‌ایم و باید برای آن چاره بیاندیشند. نمی‌شود که وزیر بهداشت در یک برخورد رسمی بگوید ما در هیچ‌جای کشور کمبود دارو نداریم، ولی بیخ گوش پایتخت وضعیت بیماران هموفیلی بدتر از سیستان و بلوچستان باشد. مردم تحت فشار تحریم‌های غیرانسانی آمریکا هستند، ولی تاسف‌آورتر آن است که دارو در حبس انبار شرکت‌های ایرانی باشد و بیمار از آن صدمه بخورد. 

قویدل گفت: در ملاقات بیماران با معاون اجتماعی استانداری، ایشان لطف کردند و به مشکلات بیماران هموفیلی قزوین توجه کردند، اما این وظیفه‌ حوزه‌های دانشگاهی بود که به نیاز بیماران توجه کنند. اصلا چرا بیمار باید به بالاترین حوزه سیاسی کشور در استان پناه ببرد؟ دانشگاه باید از خودش عکس‌العمل نشان دهد و سعی کند مشکل را حل کند. به هرحال آنها از ما خواستند که این توضیحات را به حوزه اجتماعی استانداری انعکاس بدهیم تا آنها به حوزه معاونت سیاسی گزارش بدهند. سلامت یک عده انسان در خطر است.

وی در تبیین کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر زنجیره تامین دارو بسیار معیوب است و قزوین هم سنبل نبود این زنجیره است. هر جا این داروخانه‌ها در خدمت دانشگاه‌ها است دارو به صورت تقسیم کردن سهمیه یا اندک دادن دارو به داروخانه‌ها ارائه می‌شود. سیاست‌ها این گونه پیش می‌روند و چون داروخانه‌ها دولتی هستند اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد که خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مطلع بشوند که بیماران در چه رنجی به سر می‌برند. همه اینها در شرایطی است که موجودی داروئی کشور تامین است.

قویدل اظهار کرد: دولت در چارچوب پیوستن به بازار تجارت جهانی، حذف یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌های داروها به جای پرداخت مابه‌تفاوت یارانه‌ها به واردکننده‌ها، مابه‌تفاوت را به سازمان‌های بیمه‌گر تحویل دادند، سازمان‌های بیمه‌گری که اساسا ساختارهای مختلی دارند. خود آنها میلیاردها تومان از دولت طلبکار هستند. به خاطر این طلبکاری‌ دولتی، هر پولی به سازمان‌های بیمه‌گر داده شود آنها مختارند تا این پول را صرف هر هزینه‌ای بکنند.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران در انتقاد از دولت گفت: ما معتقدیم اگر دولت شرایط بحرانی را برای کشور قبول دارد و می‌بیند که ما تحت فشار قدرت‌های بزرگ جهانی هستیم که تلاش می‌کنند با اقدامات غیرانسانی مردم ما را تسلیم کنند، باید به چگونگی هزینه شدن یارانه‌های دارویی در سازمان های بیمه گر نظارت کند. دچار بحران هستیم. اگر دولت می‌خواهد به عقب برنگردد و دوباره یارانه‌ها به واردکنندگان ندهد و کماکان به سمت هدفمندی یارانه ها حرکت کند باید فکری برای بدهی خود به سازمان‌های بیمه‌گر بکند. یکبار از صندوق ذخیره ارزی برای این منظور برداشت شده است.

قویدل افزود: ما از مسئولان تقاضا می کنیم که گزارش آن 500 میلیون یوروئی را که از صندوق ذخیره ارزی برای جبران زنجیره چرخش نقدینگی معیوب داروئی برداشتند، منتشر کنند، چرا با چنین برداشتی هنوز ما در حوزه داروئی دچار مشکل هستیم؟

سخنگوی کانون هموفیلی ایران در شرح مشکلات بیماران هموفیلی قزوین گفت: بیماران قزوین مدام تلفن می‌زنند و می‌پرسند چه مشکلی هست؟ بیمار قزوینی باید 150 کیلومتر را تا تهران بیاید تا دارو تهیه کند.

قویدل در انتقاد از اینکه چرا باید مسئولیت‌های خطیر بر عهده افراد بی‌مسئولیت باشد، گفت:   بخش خصوصی به سادگی از خط ‌قرمز‌ها عبور می‌کند و جان بیماران را به خطر می‌اندازد. نباید این نوع کالاهای استراتژیک را به بخش خصوصی بدهند. چرا باید آخر سال این شرکت‌ها سود ببرند و بیماران معلول بشوند، چرا کسی فکر نمی‌کند اگر کسی می‌آید در حوزه داروهای بیماری‌های خاص و صعب العلاج سرمایه‌گذاری می‌کند و از این را تجارت دارد، باید یک خط‌قرمز‌هایی داشته باشد. هر کس می تواند این خط‌ قرمز‌ها را رعایت کند وارد این تجارت شود. کشور ما در حوزه های ارزی بحران هایی دارد که می بایست قاطعانه بر بخش خصوصی نظارت کند.

وی در پایان گفت: متاسفانه شرایط درمانی بیماران استان قزوین بسیار نامطلوب است. کودک و بزرگسال به بیمارستان های کودکان اعزام می‌شود و خدمات تعریف شده وزارت بهداشت در این استان ارایه نمی‌شود و احتمالا بودجه‌های آن به مصارف دیگری می‌رسد. امروز از سیستان و بلوچستان، جیرفت و کردستان گزارش کمبود دارو و از خوزستان کاهش سهمیه ماهیانه را داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز