خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، وظیفه اصلی خود را رها کرده‌ است/ «طرح ترافیک جدید» فقط برای درآمدزایی است/ سیاست شهرداری «راه‌بیانداز و جابیانداز» است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۸۴۳

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، «طرح ترافیک جدید» را کاسبکارانه و فقط برای درآمدزایی عنوان کرد و گفت: در حقیقت در این طرح شهرداری می‌خواهد، همه در این محدوده تردد کنند تا از عوارض آن استفاده کند.

سرهنگ سید هادی هاشمی (رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اجرای طرح ترافیک جدید، این طرح را خودرو محور دانست و گفت: معایب این طرح بسیار زیاد است. در این طرح سیستم کنترلی پلیس حذف می‌شود. در گذشته براساس طرح زوج و فرد پلیس با بررسی پلاک خودروها، علاوه بر سیستم کنترلی از طریق دوربین پلیس هم می‌توانست به عنوان یک بازوی کنترلی بازدارندگی لازم را داشته باشد و طرح را مدیریت کند، اما در طرح جدید پلیس نمی‌تواند کنترلی بر این محدوده داشته باشد.

سوء استفاده از قانون کاهش آلودگی هوا در طرح ترافیک جدید

سرهنگ هاشمی خاطرنشان کرد: اساس طرح جدید این بود که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد، اما من احساس می‌کنم که از قانون کاهش آلودگی هوا سوءاستفاده شده و قانون به انحراف کشیده شده است. این پیشنهادات، کاسبکارانه و به قصد درآمدزایی برای شهرداری است، یعنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران براساس این طرح ورود همه افراد را به این محدوده آزاد گذاشته است و مطمئن باشید که این طرح نه تنها تاثیری در کاهش آلودگی هوا  ترافیک تاثیری ندارد، بلکه به مراتب تراکم ترافیک را بالا برده و محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: معتقدم در اصل این قانون باید بازنگری شود یعنی در حقیقت باید بازنگری شود که چرا در این زمینه صلاحیت تصمیم‌گیری و اختیارات به شورای عالی ترافیک و از سوی آن به شهرداری سپرده شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و شهرداری ذینفع منافع اقتصادی در این طرح هستند و مانند همه طرح‌های شهرداری که درآمد به شهرسازی، حمل و نقل و سایر ملزومات شهری ارجح‌تر بوده است و فقط به دلیل درآمدزایی در یک خیابان ۸ متری به یک برج تجاری مجوز ساخت و ساز می‌دهند، درآمد این طرح نیز نسبت به کاهش آلودگی هوا ارجح‌تر است.

منفعت طرح جدید فقط برای شهرداری است

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به وجود خلاء کارشناسی در مقابل نظرات مضر و آلوده کننده شهر، تصریح کرد: کار کارشناسی متقنی که مقابل نظرات کاسبکارانه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری بایستد، وجود ندارد و این یک سم برای شهر تهران است و ما مضرات این طرح را در زمستان خواهیم داد.

سرهنگ هاشمی با بیان اینکه منافع طرح جدید برای شهرداری است، خاطرنشان کرد: جالب است که شهرداری در شورای عالی ترافیک حق رای ندارد و دیگران این حق را برای این سازمان ایجاد کرده‌اند. معتقدم این طرح نیاز به یک بازنگری کارشناسی بدون درنظرگرفتن درآمدزایی و دیدگاه‌های جناحی، گروهی و سازمانی دارد. در حال حاضر شورای شهر، شهرداری و دولت همه از یک جناح و یک گروه هستند این موضوع نباید باعث شود که طرح‌ها به سمتی برود که شهر آسیب ببیند. دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و ... باید در این طرح نظرات کارشناسی ارائه می‌دادند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری وظیفه اصلی خود را رها کرده‌ است

او خاطرنشان کرد: افراد تخصصی می‌دانند این طرح چاره کار نیست، چرا نظری در خصوص آن نمی‌دهند شاید مردم عادی از این طرح به دلیل اینکه می‌توانند با خودروی شخصی تردد کنند، استفبال هم کنند، اما نظرات سازمان‌های تخصصی، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها چه می‌شود؟!

وی با بیان اینکه در این طرح کامیون‌ها و اتوبوس‌ها دیده نشده‌اند، تصریح کرد: معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در اجرای این طرح پوشش حمل و نقل عمومی را ندیده است. در حال حاضر ۵۰ درصد ترددها با وسیله نقلیه شخصی صورت می‌گیرد و حداقل ۱۰ میلیون از ترددها در روز با وسیله نقلیه شخصی و ۱۰ میلیون سفر با وسایل حمل و نقل عمومی است. برابر مصوبه دولت باید ۷۸ درصد ترددها در شهر توسط حمل و نقل عمومی انجام شود، اما در این طرح‌ به گونه‌ای ذهن‌ها منحرف شده است که به جای اینکه حمل و نقل عمومی مطالبه شود، عکس آن اتفاق افتاده است و در حالی که باید به حمل و نقل عمومی قابل برنامه‌ریزی اهمیت داده می‌شد، با این طرح و موجی که ایجاد کرده‌اند، وظیفه اصلی خود را رها کرده‌اند.

دریافت عوارض از مردم و سودبردن شهرداری

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در واکنش به اینکه متولیان طرح جدید معتقدند که اگرچه اجازه تردد به خودروها در این طرح با پرداخت عوارض داده شده است، اما در دراز مدت هزینه سنگینی که به صاحب خودرو برای تردد در این محدوده وارد می‌شود، می‌تواند در کاهش ورود به این محدوده موثر باشد، گفت: براساس این طرح ۸۰ روز در کل سال افراد می‌توانند، وارد این طرح شوند در حدود ۸۰ روز تعطیلات آخر هفته و پنجشنبه و جمعه است، در حدود ۸۰ روز هم تعطیلات رسمی در کشور است؛ یعنی در حدود ۲۴۰ روز خودروهای شخصی می‌توانند در این محدوده تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت در طرح جدید شهرداری می‌خواهد، همه در این محدوده تردد کنند تا از عوارض آن استفاده کند. با اجرای این طرح ورودی به محدوده ترافیک بیشتر می‌شود و شهرداری از این بابت به دلیل دریافت عوارض سود می‌برد و علاقه‌مند است که مردم وارد این محدوده شوند.

جانبداری طرح ترافیک جدید از به کارگیری خودروهای شخصی

سرهنگ هاشمی تاکید کرد: انتظار این است که سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل و ترافیک با استقلال رای، کارشناسانه و متعهدانه نظر دهند. همچنین کارشناسان محیط‌زیست باید متعهدانه درباره این طرح اظهارنظر کنند. متاسفانه یک سیاستی از قدیم‌الایام در شهرداری جا افتاده به نام  "راه بیانداز و جا بیانداز" مطمئن باشید که این طرح هم عملی خواهد شد و آن را اجرا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید علاوه بر معایا، مزایایی هم دارد، به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: در هفته ما دو روز در تهران تعطیل هستیم که در مجموع ۸ روز می‌شود و در ماه بر اساس این طرح هم ۷ روز اجازه تردد به این محدوده وجود دارد که در مجموع ۱۵ روز می‌شود و از آنجایی که خودروها تقریبا نیمی از ماه را می‌توانند به این محدوده تردد کنند، این طرح برای افرادی که نمی‌خواهند، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، بسیار مناسب است و نیازهای این افراد با آن پاسخ داده می‌شود. این طرح در حقیقت از استفاده از خودروهای شخصی جانبداری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز