خبرگزاری کار ایران

با حکم سعید نمکی؛

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت منصوب شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۶۰۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی محمدرضا شمس اردکانی را به عنوان مشاور خود و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت منصوب کرد.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی شنبه شب در این حکم خطاب به شمس اردکانی نوشت: با وجود دیرینه عالمانه طب سنتی کشورمان و جایگاه شامخی که در کلیه اعصار به خصوص در دوران طلایی تمدن اسلامی در عرصه جهانی داشته ایم امروزه در تقابل و کشمکش متعصبانه میان خرافه گرایی، کج سلیقگی و پیروان واپس گرایی از یک سو و متجددان منکر علم و تمدن ارزشمند سرزمین شان از سوی دیگر این گوهر نفیس لگدمال و کم ارزش شده است. بزرگترین هنر خردمندانه ما در این عصر، آشتی بین اندیشمندان کشور و تفاهم و وفاق ملی در استفاده عالمانه و حکیمانه از این ابزار ارزشمند است. لذا ضروری است تا با تشکیل کمیته ای ملی با حضور صاحب نظران این حوزه نقشه راه مناسبی جهت احیای جنبه های علمی طب سنتی و راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت تهیه و اجرا نماییم.

وی ادامه داد: آشنایی دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی کشور با دیرینه گران سنگ و دانشمندان صاحب نام گذشته این سرزمین ضروری است. تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور و با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته در این راستا می تواند علاوه بر افزایش آگاهی دانشجویان در تقویت غرور ملی و تاب آوری در برابر هجمه های فرهنگی و بی خویشتنی نسل نو نیز موثر باشد. لازم است در ساختار بودجه ریزی دانشگاه ها منابعی جهت پژوهش در جنبه های مختلف طب سنتی کشور در نظر گرفته شود تا با بررسی عمیق و با تکیه بر دستاوردهای علمی و تحقیقاتی قابل قبول برای متخصصین و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و قابل ارائه به مدیران کشور جنبه های خرافی و غیر علمی حذف و موارد تاثیرگذار و عالمانه مورد بهره برداری قرار گیرد.

وزیر بهداشت بیان کرد: با کاهش تاثیرپذیری شیوه ها و درمان های مدرن در بیماری های صعب العلاج و بعضاً علاج ناپذیر و مایوس شدن بیماران مبتلا به این بیماری ها، گرایش جامعه به طب سنتی و طب جایگزین رو به افزایش است. لذا ادغام موارد موثر و تائید شده طب سنتی در نظام ارائه خدمت از خانه بهداشت به عنوان سطح اول تا کلینیک های تخصصی و مراکز بیمارستانی به عنوان سطوح دوم و سوم و اختصاص فضاهای مناسب برای این خدمات تحت نظر افراد مجرب و دوره دیده دانشگاهی علاوه بر کاهش بار مالی نظام سلامت در درمان های گران قیمت و بعضاً" بی تاثیر از افتادن دردمندان نا آشنا به دام سودجویان حرفه ای نیز جلوگیری خواهد کرد.

نمکی نوشت: از آنجا که علاوه بر طب سنتی کشورمان راه هایی برای ورود طب جایگزین Alternative medicine از دیگر کشورها همچون طب سوزنی، رایحه درمانی، ماساژ درمانی و غیره نیز فراهم شده و هر روز دکان تازه ای در سودجویی غیرعالمانه باز می شود، ضروری است هرچه زودتر در کنار طب سنتی، این موارد نیز ساماندهی شود. این فعالیت مهم، همکاری معاونت های مختلف آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی را می طلبد تا ضمن ساماندهی وضع موجود، تعیین استاندارد و تائید صلاحیت دست اندرکاران این حوزه ها در مورد آموزش دوره های تخصصی با همکاری دانشگاه های معتبر جهان نیز برنامه ریزی و تقاضای مردم توسط افراد ذیصلاح پاسخ داده شود. شاید راه اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل با جمع آوری کلیه اساتید صاحب نظر کشور راهکاری اساسی برای رسیدن به این هدف مهم آموزشی باشد.

پیش از این محمود خدادوست عهده دار سمت مدیرکلی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز