خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور خبر داد:

اعزام زائران به حج تمتع از ۱۷ تیرماه/بازماندن از سفر در صورت حمل مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۲۰۴

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با اعلام آغاز عملیات حج تمتع در ۱۷ تیرماه گفت: مهمترین مشکل ما در اعزام زائران موضوع مواد مخدر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور صبح امروز در نشست خبری با موضوع حج تمتع سال ۱۳۹۸ گفت: عملیات حج تمتع از ۱۷ ایستگاه پروازی از ۱۷ تیرماه آغاز می شود.

 وی ادامه داد: مهمترین مشکل ما موضوع مواد مخدر است که بعضاً برخی از زائران با خود حمل می‌کنند از همین رو جلسات تعاملی شورای مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها برگزار شده است تا از این موضوع پیشگیری شده و جلوی خروج از کشور گرفته شود.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: به هر میزان مواد از زائر یافت شود از سفر باز می‌ماند در سال گذشته نیز مشکلاتی پیش آمده است باید پرونده قضایی برای زائر که مواد مخدر به همراه دارد تشکیل شود و حتی اگر او در روزهای بعد اعزام شود باز هم چند روز از برنامه زیارت عقب می‌ماند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۹۰ نفر در خصوص مواد مخدر و داشتن داروهای ممنوعه از سفرشان جلوگیری شد که البته اقداماتی که از سوی پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت تنها ۱۰ نفر از اعزام بازماندند و مابقی با تاخیر اعزام شدند.

مهری تصریح کرد: خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته حتی یک نفر در کشور عربستان به دلیل مواد مخدر بازداشت نشده‌اند.

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد:از زائران  درخواست می کنیم تا در کشور عربستان بویژه در مسجدالحرام و اطراف آن چنان چه چیزی در روی زمین بود به هیچ عنوان  برنداشته چرا که این کار در کشور عربستان جرم سرقت محسوب می‌شود و پلیس به سرعت آنها را دستگیر می کند.

وی با اشاره به 17 ایستگاه پروازی اختصاص یافته برای حج تمتع سال 98 گفت: از فرودگاه حضرت امام خمینی 30 هزار زائر از استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، البرز، قم، مرکزی، مازندران، کردستان، کاشان، قزوین، گیلان، لرستان و همدان اعزام می‌شوند. همچنین از فرودگاه مشهد زائران استان‌های خراسان رضوی و شمالی از فرودگاه اصفهان زائران استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری از فرودگاه تبریز زائران استان آذربایجان شرقی، از فرودگاه کرمان زائران استان کرمان، از فرودگاه شیراز زائران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس، از فرودگاه گرگان زائران استان گلستان از فرودگاه یزد زائران استان یزد، از فرودگاه بندرعباس زائران استان هرمزگان و از فرودگاه بوشهر زائران این استان به حج اعزام خواهند شد. همچنین زائران استان‌های ایلام و کرمانشاه از فرودگاه شهر کرمانشاه، زائران استان مازندران از فرودگاه ساری، زائران استان گیلان از رشت و زائران استان آذربایجان غربی از ارومیه و همچنین زائران استان خوزستان از فرودگاه اهواز و زائران استان خراسان جنوبی از فرودگاه بیرجند برابر اعلام سازمان حج و زیارت اعزام خواهند شد.

وی با اشاره با اقدامات پلیس فرودگاه‌های کشور در خصوص مراسم حج تمتع سال 98 گفت: در مراسم حج تمتع امسال یک میز خدمت در 17 ایستگاه فرودگاهی که زائران از آنجا به عربستان اعزام می‌شوند تعیین شده و فرماندهان و جانشین پلیس‌های فرودگاه‌های استان‌های معین از ابتدا تا انتهای پرواز حجاج در فرودگاه‌ها حضور داشته و به زائران خدمات ارائه می‌کنند. همچنین برای هماهنگی بیشتر سفر حجاج 17 جلسه با سپاه حفاظت فرودگاهی انجام شده تا با اقدامی مناسب شأن زائران در مراحل مختلف سفر از جمله بازدیدها رعایت شود. همچنین 34 جلسه با مدیران فرودگاه‌ها برگزار شده تا مشکلات فرودگاه‌ها در خصوص نصب دوربین‌های مداربسته، سیستم سرمایشی و صندلی‌ها برطرف شوند.

وی با اشاره به برگزاری 22 جلسه با مسئولان حج و زیارت در خصوص اقدامات لازم برای تحویل به موقع بار زائران گفت: جلسات نیز با مقامات محلی قضایی در سطح فرودگاه‌های کشور برگزار شده تا چنانچه جرمی اتفاق افتاد و نیاز به پرونده قضایی بود، به سرعت اقدامات لازم انجام و تاخیری در پرواز زائران ایجاد نشود.

وی درباره داروهای ممنوعه نیز تاکید کرد: ما در این زمینه تجربیات بسیار خوبی داریم و چنانچه زائری داروی ممنوعه یا مواد مخدر را جاسازی کرده باشند، به سرعت متوجه شده و از سفر زائر جلوگیری می‌شود و دارو به مدیران کاروان‌ها تحویل داده می‌شود. گاهی اوقات زائران از هشدارهای پلیس آگاه نیستند از همین رو با سازمان‌ها و دستگاه‌های هماهنگی لازم انجام شده تا مشکلی برای زائران ایجاد نشود. همچنین در خصوص امنیت در فرودگاه‌ها و تسهیل تردد زائران و ارائه خدمات ترافیکی مناسب با فرماندهان انتظامی استان‌ها هماهنگی لازم انجام شده است. برای پیشگیری از سرقت نیز با پلیس آگاهی هماهنگی لازم انجام شده تا از حقوق زائران از این ایام صیانت شود. ما از زائران خواهش می‌کنیم تا در فرودگاه‌ها چنانچه با مشکلی مواجه شدند سریعا به پلیس مراجعه کنند. همچنین در خصوص صیانت از حقوق زائران در صورتی که نیاز به بازرسی تخصصی داشته باشند محل ویژه‌ای نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در خصوص بازرسی بار غیر همراه نیز از مرکز سپکا کمک گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص زائرانی که اقدام به حمل مواد مخدر می‌کنند، گفت: برخی از زائران اقلام ممنوعه و مواد مخدر را در اختیار همسر خود قرار می‌دهند. متاسفانه برخی زائران نمی‌توانند حتی چند روز بدون مواد در کشور عربستان طاقت بیاورند اما از آنجا که مواد را در اختیار همسرشان قرار داده‌اند، آنها بدون مشکل به سفر اعزام می‌شوند اما همسران‌شان از سفر باز مانده و نمی‌توانند اعزام شوند. از همین رو ما از زائران خواهش می‌کنیم هیچگونه موادی در این ایام به همراه نداشته باشند.

وی در خصوص بلع مواد مخدر نیز گفت: برخی زائران ممکن است از طریق بلع مواد مخدر اقدام کنند که این امر بسیار خطرناک است و چنانچه بسته‌بندی مواد باز شوند باعث مرگ زائر می‌شود. البته در این سال‌ها چنین موردی در بین زائران دیده نشده است اما در خصوص قاچاقچیان چنین مواردی مشاهده شده که متاسفانه باعث مرگ آن فرد نیز شده است.

او درباره حمل داروهای غیرمجاز نیز گفت: در عربستان داروهای غیرمجاز و ممنوعه مانند مواد مخدر است و ما از زائران خواهش می‌کنیم که غیر از لیست اعلام‌ شده، داروی ممنوعه‌ای در اختیار نداشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز