خبرگزاری کار ایران

تشریح جزییات طرح کنترل آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۴۸۱

معاون حمل و نقل و ترافیک در جمع خبرنگاران به تشریح جزییات طرح کنترل آلودگی هوا که از اول تیر ماه اجرا می‌شود، پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک در جمع خبرنگاران درباره جزییات اجرای طرح کنترل آلودگی هوا گفت: سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم که با ابهامات زیادی شروع شد و با توجه به اینکه هر طرحی در ابتدا با جنبه‌های مجهول مواجه است، با مخالفت‌هایی همراه بود اما با پیشرفت و اجرای کار، نتایج همه را قانع کرد. پس از 38 سال طرح ثابت ترافیکی، یک طرح هوشمند و پیشرفته را در تهران اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه تهران توانسته پابه‌پای شهرهایی که این سیستم را انجام می‌دهند، پیش برود گفت: بر اساس نوع خودرو، معاینه فنی و زمان ورود و خروج می‌توان عوارض را تشخیص و از حساب شهروندان برداشت کرد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه این روش کمترین اعتراض را در پی خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه برداشت‌های مالی باید منظم باشد، شکایت کمتر شد که آن هم مربوط به مخدوش کردن برخی پلاک‌ها بود که با راه‌اندازی دفاتر پاسخگویی توانستیم رضایت شهروندان را جلب کنیم.

وی در ادامه افزود: در نیمه دوم سال گذشته شاهد کاهش 22 درصدی تردد در محدوده مرکزی شهر بودیم که رقم بسیار قابل توجهی است. با توجه به موفقیت محدود گام اول، گام دوم و تکمیلی را از اول تیر ماه به اجرا می‌گذاریم.

معاون حمل و نقل ترافیک با بیان این نکته که طرح زوج و ترافیک کارایی خود را در طی سال‌های گذشته با توجه به دو برابر شدن خود در تهران از دست داده بود، گفت: با مطالعات تطبیقی و مقایسه با تجربیات سایر کشورها به این نتیجه رسیدیم که طرح دیگری را برای آلودگی هوا جایگزین کنیم. در طرح کنترل آلودگی هوا قرار بر این است پلاک خودروها مهم نباشد و هر خودرویی 20 روز در هر فصل اجازه تردد رایگان در محدوده زوج و فرد سابق را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این نکته که در طرح قبلی ماشین‌های فرد 26 روز مجاز و ماشین‌های زوج 36 روز مجاز به تردد در محدوده بودند، افزود: این طرح را عوض کردیم و 20 روز را برای تمامی خودروها و در هر روزی که خود مالک خودرو تمایل به تردد داشته باشد را جایگزین کردیم.

پورسیدآقایی درباره دیگر مزیت‌های این طرح گفت: افرادی که از طرح ترافیک استفاده می‌کنند در روزهایی که وارد محدوده مرکزی شهر می‌شوند جزو آن 20 روز حساب نخواهد شد.

پورسیدآقایی در ادامه تصریح کرد: در گذشته اگر خودرویی در روزی مخالف پلاک در محدوده زوج و فرد تردد می‌کرد باید عوارض کل طرح ترافیک را پرداخت می‌کرد اما در طرح جدید اگر خودرویی بیش از 20 روز در فصل در محدوده تردد داشته باشد نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شرط تردد 20 روزه رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا ثبت‌نام در سامانه تهران من است، افزود: خودروهایی که در سامانه وارد شده باشند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه وضع عوارض برای کسب درآمد نیست، گفت: وضع عوارض در محدوده طرح ترافیک برای کاهش میل مصرف شهروندان از خودروهای شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

وی درباره ثبت‌نام شهروندان در سامانه تهران من نیز گفت: تاکنون نزدیک به یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه وارد کردند اما تهران چهار میلیون خودرو دارد که نزدیک به دو میلیون آن در محدوده طرح زوج و فرد سابق رفت و آمد می‌کنند و هنوز اطلاع‌رسانی خوبی برای ثبت‌نام حداکثری خودروها صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اگر خودرویی در سامانه ثبت‌نام نکند، از همان روز اول شروع طرح باید عوارض را پرداخت کند، اظهار داشت: خواهش ما از رسانه‌ها این است که اطلاع‌رسانی مناسب برای شهروندان داشته باشند و شهروندان نیز مطلع شوند که در صورتی که در سامانه ثبت‌نام نکنند از روی اول اجرای طرح عوارض به عنوان بدهی برای آنها نیست.

پورسیدآقایی در ادامه افزود: در طرح جدید در روزهای پنجشنبه محدوده کنترل آلودگی هوا برقرار است که از ساعت 6:30 صبح تا یک بعدازظهر اعمال می‌شود و اگر کسی در این محدود تردد کند جزو 20 روز رایگان تلقی خواهد شد.

وی درباره بلوکه شدن پول شهروندان در حساب در طرح قدیم گفت: امسال پولی بابت رزرو طرح از شهروندان دریافت نخواهد شد.

او درباره افرادی که بیشتر از 20 روز وارد محدود شوند و از اتمام فرصت 20 روزه رایگان آگاهی نداشته باشند، گفت: با توافق شورا به افراد 30 روز مهلت داده می‌شود که حساب خود را شارژ کنند و بدهی خود را از تهران من یا اپلیکیشن‌های مختلف پرداخت کنند. کسانی که عوارض خود را طی 30 روز پرداخت نکردند باید 25 درصد عوارض بیشتر پرداخت کنند.

وی درباره تخفیف معاینه فنی برتر نیز گفت: سال گذشته 20 درصد تخفیف برای خودروهایی که از معاینه فنی برتر برخوردار بودند در نظر گرفته شده بود که این رقم امسال به 25 درصد رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز