خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نوسازی مدارس در گفت‌وگو با ایلنا:

مدارس سیل‌زده لرستان تا مهر ماه آماده نمی‌شوند/ خسارت ۴۴۰ میلیاردی سیل به مدارس کشور

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۵۷۰

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره خسارت وارد شده به مدارس مناطق سیل‌زده گفت: حدود ۴۴۰ میلیارد تومان به مدارس ما در استان‌های سیل‌زده خسارت وارد شده است.

مهرالله رخشانی‌مهر (رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده گفت: در مناطق سیل‌زده کلاس‌های اغلب دانش‌آموزان تمام شده و ما باید برنامه‌های بعد را در نظر بگیریم. پیش از ماه مبارک رمضان و در هفته معلم، کنگِ سه مدرسه در سه شهر گمیشان، آق قلا و گنبد توسط وزیر آموزش و پرورش زده شد. البته این اقدام به صورت نمادین و برای شروع عملیات اجرایی مدارس مناطق سیل‌زده بوده است.

وی درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای تعمیر و ساخت مدارس تخریبی و آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده گفت: برای این اقدام سه اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی به سه استان ابلاغ کردیم و همچنین سه اعتبار ۵ میلیاردی برای سه استان گلستان‎، لرستان و خوزستان برای خرید میز، صندلی، نیمکت و سیستم‌های گرمایشی‌شان نیز  ابلاغ شد. اخیرا نیز یک گردهمایی با حضور خیرین در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد  که خیرین در آن برنامه تعهد مبلغی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان را دادند.

رخشانی مهر در خصوص آماده شدن مدارس مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و سیل‌زده خوزستان تا مهر ماه گفت: ما تا مهر ماه باید دو اقدام اساسی انجام دهیم، در همین راستا محوریتمان برای دو استان کرمانشاه و استان خوزستان است. ما سعی داریم تا اول مهر مدرسه‌های زلزله‌زده استان کرمانشاه را تحویل بدهیم. در سال تحصیلی جدید در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دیگر هیچ مدرسه کانکسی وجود نخواهد داشت، اما برخی از مدارس از قبل به صورت کانکسی ساخته شده بودند و عموما در روستاها هستند که باقی خواهند ماند. ما هر مدرسه‌ای که در اثر زلزله تخریب شده را خواهیم ساخت و هیچ کانکسی در مدارس زلزله‌زده مستقر نخواهد بود، بیش از یک سال است که تلاش می‌کنیم، این کار را به اتمام برسانیم.

وی اضافه کرد:‌ یک اقدام دیگر این است که در استان خوزستان همه مدارس سیل‌زده و آنهایی که تخریبی هستند را تخریب کنیم و دوباره بسازیم و آنهایی که نیاز بازسازی دارند را تعمیر کنیم. بنابراین آمادگی مدارس دو استان کرمانشاه و خوزستان برای رسیدن به مهر ماه اولویت ما هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مشکلات ما در استان‎های گلستان به مراتب کمتر از استان‌های دیگر است، گفت: در استان لرستان ما فقط به تعمیر مدارس آسیب‌دیده می‌رسیم و به ساخت کامل مدارس تا مهر ماه نخواهیم رسید، زیرا هم تعداد مدارس زیاد است و هم روستاها با گرفتاری‌های زیادی مواجه هستند. اگر پروسه ساخت مدارس استان لرستان سه ماهه انجام شود، یعنی کیفیت کار پایین است، بنابراین ما به زمان بیشتری برای ساخت مدرسه نیاز داریم، از این رو ممکن است در مهر ماه سال آینده برخی از مدارس استان لرستان همچنان دوشیفت باشند.  برنامه‌ریزی ما در استان لرستان برای مهر ماه سال ۹۹ معطوف شده است.

رخشانی‌مهر در پاسخ به این سوال که بیشترین مدارس تخریبی در کدام استان‌ها بوده‌اند، گفت: بیشترین مدارس آسیب‌دیده در خوزستان بوده، ولی شدت خرابی و میزان خرابی‌ها در استان لرستان است، همچنین میزان حجم گل و لای در مدارس استان لرستان به شدت بالا بوده است.

وی درباره میزان خسارتی که سیل به مدارس استان‌های سیل زده وارد کرده است، گفت: حدود ۴۴۰ میلیارد تومان به مدارس ما در استان‌های سیل زده خسارت وارد شد و  ۱۵۰۰ مدرسه دراین سه استان آسیب جزئی و کلی دیدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره بودجه در نظر گرفته شده دولت برای بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده گفت: با توجه به تلاش دولت و سازمان برنامه و بودجه ما منتظر بودجه نماندیم و با کمک خیرین و منابعی که از قبل دراختیار داشتیم، عملیات ساخت را شروع کردیم. حدود ۲۲۰ میلیارد خیرین تعهد دادند و ۶۰ میلیارد هم خودمان دادیم که در نهایت حدود ۲۸۰ میلیارد این بودجه تامین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز