خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

دانشجویان کمتر به سمت کرسی‌های آزاداندیشی می‌روند/ تحمل نظرات مخالف هنوز جا نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۱۲۹

رییس دانشگاه شهید بهشتی درباره برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: هنوز این مساله جا نیفتاده که ما با نظرات مخالف دور هم بنشنیم و یکدیگر را تحمل کنیم، باید اجازه دهیم این مساله کم‌کم جا بیفتد.

سید حسن صدوق (رییس دانشگاه شهید بهشتی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود دانشجویان به کرسی‌های آزادی اندیشی گفت: اخیرا به کرسی‌های آزاداندیشی قالبی اداری داده شده که با روح این فکر تناسبی ندارد، از این رو لازم است، برای این امر یک جوشش در دانشگاه‌ها به وجود بیاید و به دانشجویان اجازه فعالیت دهند. باید از افراد و اساتید مختلف در رشته‌های متعدد از جمله سیاسی، اجتماعی و... دعوت به عمل بیاید تا آنها با یکدیگر به بحث بنشینند و در عین حال که اختلاف سلیقه دارند، با هم تضارب آرا داشته باشند، زیرا در اختلاف سلیقه است که مسائل شفاف می‌شود و آن آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه نیز عینت پیدا می‌کند. به کرسی‌های آزاداندیشی شکل اداری و بروکراسی دادند و در نتیجه آنچه که انتظار می‌رفت، اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از دانشجویان و افراد مجرب دعوت کند و  در انتخاب افراد در سلیقه‌های سیاسی مختلف مقداری وسعت‌نظر داشته باشند و همچنین در کنار آن تحلیل‌های اجتماعی متعدد صورت بگیرد. من اعتقاد دارم یک محور کرسی‌های آزاداندیشی اساتید و دانشگاه و یک محور آن دانشجویان هستند. متاسفانه هنوز این مساله جا نیفتاده که ما با نظرات مخالف دور هم بنشنیم و یکدیگر را تحمل کنیم، باید اجازه دهیم این مساله کم‌کم جا بیفتد، به نظرم مقام معظم رهبری در این باره حق دارند که گلایه‌مند باشند.

صدوق در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه این فضا را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که آنها بدون دخالت روسای دانشگاه‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی فعالیت داشته باشند، گفت: زمانی که پیشنهاد می‌شود در  میزگردها از افراد با سلیقه‌های مختلف دعوت شود، بلافاصله موافقت می‌کنیم، ولی این خود دانشجویان هستند که کمتر سمت کرسی‌ها می‌روند، من احساس می‌کنم در مواجهه با این موضوع باید روحیه‌ها تقویت شود. ما همیشه حامی این کار هستیم و باید بدون کمترین تنگ‌نظری بگوییم که افراد بیایند و به راحتی صحبت‌هایشان را بگویند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه من دانشجویان را به همکاری با یکدیگر دعوت می‌کنم، گفت:  تشکل‎های دانشگاهی باید بیش از پیش دانشجویان را در آغوش بگیرند و دانشجویان نیز نباید از اینگونه فعالیت‌ها بترسند.

صدوق تاکید کرد: فعالیت در کرسی‌های دانشجویی اطلاعات سیاسی آنها را بالا می‌برد و خود تشکل‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که تعداد بیشتری دانشجو با آنها همکاری کنند و دانشجویان از چیزی در این زمینه نترسند.

او در ادامه با اشاره به میدان ورود به کار در جامعه گفت: شرایط بدین گونه است که وقتی دانشجو مهارتی را می‌آموزد از او دعوت به عمل بیاید که هنر خودش را نشان دهد و اشتغال پیدا کند. امروزه دانشجویان ما در دانشگاه‌های بزرگ مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر و... اغلب به سمت تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) می‌روند و دانشگاه‌های برتر در حوزه تحصیلات تکمیلی فعال هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در دانشگاه شهید بهشتی حدود ۱۱ هزار دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی داریم و تعدادشان خیلی بیشتر از دوره کارشناسی است. در دانشگاه ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی سالانه حدود سه هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ رساله و پایان‌نامه ارشد می‌نویسند. حال شما تصور کنید درصدی از این رساله‌های ارشد یا تزهای دکتری در زمانی که پروپوزال تعریف می‌شود، در خصوص مسائل کشور تعریف شده باشند.

 رییس دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد:‌ یک استاد باید دانشجوی خود را موظف کند که او بداند، عنوان پایان‌نامه‌اش در کجا کاربرد دارد و اولویت چه نهاد و سازمان پژوهشی است، اگر این مساله به خوبی جا بیافتد و دانشگاه‌ها به این سمت بروند، بعدها به شکل ناگزیر زمینه برای اشتغال فراهم می‌شود. همین اقدام‌ها می‌تواند موجب آشنایی دانشجو با واحد‌های مختلف کاری در زمینه خدماتی، تولیدی، کشاورزی و... شود و اولین تماس دانشجو با میدان کار باشد. این اقدام در کشورهای علوم پایه و توسعه‌یافته مرسوم است.

صدوق اضافه کرد: بخشی از دانشجویان ما در مراکز علم و فناوری و استارتاپ ها فعالیت می‌‎کنند، ولی این تعداد استارتاپ جواب جمعیت کثیر دانشجوی تحصیلات تکمیلی را نمی‌دهد. دانشگاه ما هر ساله ۳۳۰۰ پایان‌نامه ارشد و ۴۰۰ تا ۵۰۰ پایان نامه دکتری را تعریف می‌کند و حال شما این را به دانشگاه‌های دیگر تعمیم دهید. با توجه به این که ما در کشور حدود ۷۵۰ هزار دانشجوی ارشد داریم، این آمار بسیار بالا خواهد بود. از طرفی مقام معظم رهبری گفتند، نباید هیچ پایان نامه‌ای بدون حامی باشد؛ یعنی پایان‌نامه‌ها در محیط‌های مختلف از جمله زیست، کشاورزی، صنعت و... قرار بگیرند. پایان‌نامه وقتی مورد حمایت قرار می‌گیرد که کارایی داشته باشد از همین طریق دانشجو می‌تواند کار پیدا کند و زمینه اشتغالش فراهم شود.

او در واکنش به انتقاد دانشجویان مبنی بر استفاده نکردن مسئولان از ظرفیت‌های داخلی گفت: به گمانم معنای حرف دانشجویان این است که میدان اقتصاد کشور رشد پیدا کند. اقتصاد کنونی با رکود مواجه شده که متاثر از شرایط تحریم است، از این رو میدان برای رشد اقتصادی هم کمتر فراهم است، وقتی میدان کمتری فراهم باشد، کار نیز کمتر است. به تعبیر دیگر وقتی جامعه به فارغ‌التحصیلانش احساس نیاز پیدا می‌کند، باید یک اقتصاد در حال رشد نیز داشته باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به گلایه دانشجویان از عدم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها گفت: شاید مسئولان مشکلات حوزه کاری‌شان زیاد است و همین موجب می‌شود کمتر به دانشگاه بیایند. من از واحد دانشجویی و فرهنگی دانشگاه خواسته‌ام که از مسئولان ذیربط این حوزه‌ها دعوت شود تا درباره مشکلات صحبت کنند، زیرا زمانی که دانشجویان و جوانان آگاهی‌شان بالان برود، توقع شان هم واقعی‌تر می‌شود و واقعیت‌های جامعه را بیشتر درک می‌کنند، بنابراین اگر چنین چیزی رخ ندهد، توقعات حالت انتزاعی پیدا می‌کند. البته متاسفانه این مشکل وجود دارد و حالا یا به دلیل اشتغال زیاد مسئولان است یا دلایل دیگر که باعث شده، آنها کمتر به دانشگاه بیایند. متاسفانه حضور مسئولان در دانشگاه‎ها مرسوم نشده و هنوز فرهنگ آن به وجود نیامده است.

صدوق در پاسخ به این سوال که این روزها بیشتر از مسئولان می‌شنویم که دانشگاه‌ها به کمک دولت بیایند و دانشگاه و دولت باهم تعامل بیشتری داشته باشند، اما خود کمتر در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند، گفت: بله این وجود دارد، اما یک مساله جدید است. به عنوان مثال دکتر جهانگیری مطرح کردند که دانشگاه‌ها برای حفظ سرمایه اجتماعی کمک کنند، از نظر من دلیل این اقدام این است که حالا مشکلات جامعه خودش را نشان داده است، وگرنه پیشتر چنین روندی در کار نبود. ابتکار دولت در این زمینه ابتکار خوشحال کننده‌ای است، مدتی است که دکتر جهانگیری از دانشگاه‌ها دعوت می‌کنند که دانشگاه‌ها به یاری دولت بروند. نشان آن هم حادثه سیل است که رییس جمهور از دانشگاهیان خواستند به این مساله ورود کنند و ساز و کاری هم برای آنها تعریف شد، امیداریم دانشگاه‌ها بتوانند در این مورد خودشان را نشان بدهند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در پایان به همکاری دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه تهران در خصوص مساله سیل اخیر کشور اشاره کرد و گفت: حدود پنج تا شش نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی در مقوله سیل با  دانشگاه تهران همکاری دارند، البته دانشگاه ما توانایی بیشتری دارد که می‌تواند آنها را ارائه کند. در دانشگاه بهشتی سه دانشکده علوم زمین، پژوهشکده علوم محیطی و دانشکده مهندسی عمران یک تیم را تشکیل دادند که علاوه بر همکاری با دانشگاه تهران به صورت جداگانه نیز کار می‌کنند و نتایج کارشان را به دانشگاه تهران خواهند داد، امیدواریم این فعالیت‌ها به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز