خبرگزاری کار ایران

ورزش، سلامتی و نشاط" شعار روز دوم هفته خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۵۳۵

اهمیت نقش ورزش در افزایش تحرک، نشاط و سلامتی انسانها بر هیچ کس پوشیده نیست، بخصوص اینکه این نقش در فضاهای دانشگاهی تأثیرگذار باشد. امسال روز دوم هفته خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به نام« ورزش، سلامتی و نشاط» نامگذاری شده است که این نامگذاری حکایت از اهمیت توسعه ورزش در محیط‌های دانشگاهی دارد.

به گزارش ایلنا، یکی از سیاست‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در چند سال اخیر، گسترش ورزش‌های قهرمانی وهمگانی در میان دانشجویان و افزایش میل و انگیزه قشر دانشجو به ورزش در محیط‌های خوابگاهی و دانشگاهی است.

 دانشجویان علوم پزشکی به عنوان طلایه‌داران حوزه نظام سلامت کشور که در آینده نه چندان دور، مسؤولیت سلامت جامعه را برعهده‌دارند، نیاز است ابتدا خود به لحاظ سلامت جسمی و روحی به مرحله تکامل برسند و سپس در آینده آن را به جامعه منتقل کنند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در تربیت دانشجویان موفق و چندبعدی موثر است افزایش تحرک، نشاط، شادابی و سلامتی جسم و روح است که بدون شک با ورزش محقق می‌شود. از این رو اهمیت نقش و توسعه ورزش در دوران دانشجویی و افزایش ایجاد انگیزه دانشجویان به ورزش، نشاط و تحرک بر هیچ کس پوشیده نیست.

 در چند سال گذشته، دانشگاه‌های علوم پزشکی همگام با سیاست‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اقدامات خوبی به منظور گسترش ورزش بخصوص ورزش همگانی در فضاهای خوابگاهی و دانشگاهی کرده‌اند که ایجاد و توسعه ورزش‌های همگانی، ایجاد بستر توسعه ورزش در خوابگاه‌های دانشجویی و تجهیز خوابگاه‌ها به سالن‌های ورزشی و ترغیب دانشجویان به رشته‌های مختلف ورزشی بخصوص رشته‌های همگانی از جمله دارت، فریزبی، لیوان چینی و داژبال که دسترسی دانشجویان در خوابگاه‌ها به آن آسان است و همچنین برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ورزشی درون خوابگاهی و درون دانشگاهی از جمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته با هدف افزایش تحرک بدنی دانشجویان انجام شده است.

در سال‌های گذشته در کنار اقدامات اصلاحی متعددی نظیر تدوین سند خوابگاه استاندارد که مختصات و ویژگی‌های خوابگاه‌های دانشجویی استاندارد جهت زندگی بهتر دانشجویان خوابگاهی را رقم‌ می‌زند، در حوزه ورزش‌های همگانی و توسعه ورزش‌های خوابگاهی اقدامات زیادی انجام شده است. طراحی و راه‌اندازی اولین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان علوم پزشکی کشور که با هدف ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت ترغیب آنها به ورزش‌های همگانی و درون خوابگاهی طراحی شده است منجر به مشارکت سالانه بیش از ۶۷۲۰ نفر در رشته‌های ورزش‌های همگانی شده است که نشانگر نرخ مشارکتی ۳.۲ درصدی دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است.

این درحالی که تعداد دانشجویان مشارکت کننده در المپیاد ورزش‌های قهرمانی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۹۸۵۰ نفر بوده که نرخ مشارکتی نزدیک ۵درصدی را شامل می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در حدود ۸.۲ در صد دانشجویان علوم پزشکی کشور در دو المپیاد ورزش‌های قهرمانی و همگانی مشارکت می‌کنند. البته نرخ مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی بسیار فراتر از این مقدار بوده به طوری که ۵۲۱۵۰ نفر در سال گذشته در فعالیت‌های مختلف ورزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشارکت داشته‌اند که حاکی از مشارکت حدود ۲۵درصدی دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است که بخشی از این فعالیت‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی انجام می‌شود.

المپیاد ورزش‌های قهرمانی و همگانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در واقع مهم‌ترین رویداد ورزشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار می‌شود که به طور منظم همه ساله با حضور خیل عظیمی از دانشجویان فعال در رشته‌های ورزش برگزار می‌شود و خوشبختانه این دو المپیاد توانسته است در جامعه علوم پزشکی کشور به خوبی جا باز کنند. رقابت سالم دانشجویان علوم پزشکی در رشته‌های مختلف ورزشی در قالب یک فستیوال ورزشی، قطعا دستاوردهای خوبی برای جامعه دانشجویی علوم پزشکی به همراه خواهد داشت و این دستاورد، فارغ از بحث رقابت و مسابقه که شاید یکی از اهداف فرعی برگزاری جشنواره‌ها باشد، ارتقای سطح نشاط، تحرک و سلامتی دانشجویان است.

بدون اغراق المپیادهایی که در سطح وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته برگزار شده است، اگر نگوییم از سایر دستگاه‌های دانشگاهی همچون وزارت علوم و دانشگاه آزاد در سطح بهتری نبوده، باید گفت کم رونق‌تر از برنامه‌های آنها نبوده است. هر چند این دستگاه‌ها برای توسعه ورزش قهرمانی و همگانی اعتبارات خوبی هزینه می‌کنند و به لحاظ سازمانی ساختار گسترده‌تری دارند.

بدون شک توجه به مقوله ورزش در سطح دانشگاه‌ها بویژه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و افزایش میزان مشارکت متولیان آینده سلامت، سبب افزایش پویایی و شادابی در جامعه می‌شود که باید بیش از پیش به این مهم توجه کرد.

نقش ورزش در حفظ سلامتی فردی و موضوع ایجاد نشاط و شادابی در فضاهای دانشگاهی و افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش‌های  قهرمانی و همگانی بر هیچ کسی پوشیده نیست و همواره مقام معظم رهبری در فرمایشات‌ خود می‌فرمایند که دانشجوی خوب کسی است که در کنار علم آموزی و کسب دانش، مبادرت به امر ورزش کند و این فرمایش معظم له نشان از اهمیت بحث ورزش است. اهمیت بحث ورزش و تربیت بدنی و لزوم توسعه آن در میان دانشجویان بخصوص در فضاهای دانشگاهی زمانی بیشتر می‌شود که بحث آسیب‌های اجتماعی را در این فضاها کم و بیش شاهد هستیم و هر چقدر فعالیت‌های ورزشی در میان دانشجویان افزایش یابد به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

خوشبختانه همه برنامه‌هایی که در حوزه تربیت بدنی در ستاد وزارتخانه در قالب برنامه‌های عملیاتی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده، یک هدف اساسی دارد و آن افزایش میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است و برگزاری مستمر المپیادهای همگانی و قهرمانی از سوی وزارت بهداشت و مشارکت دانشجویان دختر و پسر در این رویداد دانشگاهی و همچنین برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز مسابقات درون دانشگاهی و درون منطقه‌ای و برگزاری زنگ سلامت و نشاط در فضاهای دانشگاهی همگی از اهمیت خاصی برخوردار است اما هیچ کدام از این المپیادها و مسابقات به تنهایی هدف نیست بلکه هدف اصلی ارتقای نرخ مشارکت دانشجویان و توجه به ورزش همگانی و قهرمانی هدف و گام اصلی است.

پرکردن اوقات فراغت دانشجویان از طریق برگزاری مسابقات مختلف ورزشی ، شناسایی استعدادهای ورزشی‌، ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت روی آوردن به فعالیت‌های ورزشی، کاهش هیجانات و رهایی از تنش‌ها، تقویت روحیه مشارکت در فعالیت‌های جمعی و... از جمله اهدافی است که باید در راستای تقویت ورزش در میان دانشجویان آن را اعمال کرد.

توجه بیشتر به ورزش همگانی و ترغیب دانشجویان به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی قطعا علاوه بر غنی‌سازی اوفات فراغت، از کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌کاهد. با توجه به نوپا بودن ورزش همگانی در سطح دانشگاه‌ها، همه ما باید دید نوینی نسبت به اهمیت بحث ورزش همگانی داشته باشیم و به ورزش همگانی به عنوان یک اصل مهم در حوزه تربیت بدنی توجه کنیم. بحث ورزش همگانی از نکات مهمی است که جزو اهداف مهم وزارت بهداشت است و مقام معظم رهبری نیز همواره در سیاست‌های کلی سلامت، در بیانات‌شان  بارها به موضوع پیشگیری از بیماری‌ها و بحث توجه به سلامت افراد تأکید زیادی دارند.

توسعه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها، تقویت و توسعه کانون‌ها وانجمن‌های ورزش همگانی دانشجویی، توجه و اولویت به ورزش دانشجویان تازه ورود، بسترسازی در راستای ترغیب داوطلبان دانشجویی نهادهای دانشجویی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها و تقویت و گسترش اماکن ورزشی از جمله راهبردهای اصلی حوزه تربیت بدنی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه ورزش همگانی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

تشکیل انجمن‌های ورزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، راهی برای توسعه ورزش در  میان دانشجویان
یکی از اقداماتی که سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در راستای توسعه ورزش در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظام‌مند کردن فعالیت‌های ورزشی در سطح دانشگاه‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشجویی در اجرای فعالیت‌های ورزشی شده است، تشکیل انجمن‌های ورزشی در دانشگاه‌ها است.

آیین نامه تشکیل انجمن‌های ورزشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، سال گذشته به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد و دانشگاه‌ها موظف هستند در راستای تشکیل این انجمن‌ها ، بر اساس آیین‌نامه اقدامات لازم را انجام دهند وخوشبختانه بعد از این ابلاغ، دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به تشکیل انجمن‌های ورزشی در رشته‌های مختلف اقدام کردند و با برگزاری انتخابات، اعضا و دبیران انجمن‌های ورزشی خود را انتخاب کردند.

این انجمن‌های ورزشی به منظور ایجاد ساز و کار تقویت نشاط و امید به آینده و  تقویت تشکل‌های دانشجویی به منظور مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشگاهی، شناسایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی و ترویج ورزش با تاکید بر ورزش‌های همگانی و توسعه امکانات ورزشی در دانشگاه‌ها و به منظور حمایت، تقویت و ترویج ورزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی و بهره‌گیری از توانمندی و خلاقیت دانشجویان، انجمن‌های ورزشی دانشجویی در رشته‌های مختف ورزشی بر اساس دستورالعمل تشکیل شده است.

انجمن‌های ورزشی دانشجویی نهادی است مستقل و دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه‌مند به مشارکت در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های ورزشی که در راستای سیاست‌های کلان ورزش دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه‌ها تشکیل و فعالیت می‌کنند. ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان به امر ورزش و ترغیب آنان به حفظ سلامت جسمی و تندرستی، غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و افزایش روحیه نشاط و شادابی با فعالیت های ورزشی به ویژه ورزش همگانی، ایجاد زمینه مناسب برای کشف و پرورش رشد استعدادهای دانشجویان از دیگر اهداف تشکیل انجمن های ورزش دانشجویی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز