خبرگزاری کار ایران

جهانگیر در سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه :

2 هزار و 460 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان غیرعمد لازم است/ 822نفر به دلیل مهریه کمتر از 10 سکه در زندان هستند

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۴۶۹

در سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه با حضور مقامات کشوری آغاز شد ،رئیس سازمان زندانها گفت: 2 هزار و 460 میلیارد تومان برای ازادی زندانیان غیرعمد لازم است گفت: 822 نفر به دلیل مهریه کمتر از 10 سکه در زندان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در این همایش که عصر امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد ، سید علاء میرمحمد صادقی (رئیس هیات مدیره ستاد دیه)، اصغر جهانگیر(رئیس سازمان زندانها)، سید اسدالله جولایی (مدیر عامل ستاد دیه) و مصطفی محبی(مدیر کل سازمان زندانهای استان تهران) حضور داشتند.

در این مراسم سید علاء میر محمدصادقی با اشاره راه‌اندازی ستاد دیه گفت: ابتدای راه اندازی 70 هزار تومان برای زندانیان جرایم غیر عمدجمع شد و چندین زندانی ازاد شدند و پیشنهاد شد این کار ادامه پیدا کند چرا که تصادفات زیاد است و مردم خیر هم زیاد هستند و از همان موقع پایه ستاد دیه گذاشته شد.

وی ادامه داد: طبق آمار که در جلسات ستاد برگزار شده تاکنون تعداد بسیاری زندانی غیرعمد با کمک خیران آزاد شدند. همه مقامات کشوری، مقام معظم رهبری و سران قوا کمک می کنند و به نظرم یکی از بهترین تشکلهای مردمی و خیریه همین ستاد دیه است.

جهانگیر نیز  با اشاره به جرایم زندانیان غیر عمد گفت : نظام اسلامی به عنوان نظام الگو تلاش می کند در بخشهای مختلف الگو باشد. زندان نیز در نظام جمهوری اسلامی یک مرکز اصلاحی و تربیتی است که باید برای کسانی باشد که به دلیل جرایم خطرناک باید از جامعه دور شوند و افرادی که به دلیل جرایم مالی غیرعمد در زندان هستند به دلیل ناکارآمدی در حوزه قوانین و سیستم های اجتماعی است و باید کمک کرد این ناکارآمدی باعث اسیب های بیشتر اجتماعی نشود.

وی با اشاره به ابتدای حضورش در سازمان زندانها گفت: از همان ابتدا بحث کاهش جمعیت کیفری را در دستور کار قراردادیم دستورالعملی در این زمینه نوشته شد و در سایه این تلاشها توانستیم رشد ده درصدی که سالیانه به جمعیت زندانیان اضافه می شد را با برنامه هایی که انجام شد به روند معکوس تبدیل کنیم و امروز این روند منفی شده است.

رئیس سازمان زندانها خاطر نشان کرد: در سال گذشته در طرحی که سازمان زندانها ترتیب داد و توسط رئیس قوه قضاییه به تایید مقام معظم رهبری رسید قریب به 100 هزار نفر از زندانها با عفو رهبری برخوردار شدند و 60 هزار نفر به آغوش خانواده برگشتند و 40 هزار تخفیف مجازات شامل حال آنها شد.

جهانگیر ادامه داد: همچنین 70 هزار نفر که مرتکب جرایم سبک شده و محکوم به حبس 6 ماه تا یکسال شده بودند قبل از ورود به زندان با عفو مقام معظم رهبری مواجه شدند همه این افراد بدون شاکی خصوصی بودند.

رئیس سازمان زندانها خاطرنشان کرد: زندانیان جرایم غیر عمد که دارای شاکی خصوصی بودند از این عفو بهره مند نشدند لذا کار خیر شما می تواند امید به این زندانیان را بازگرداند.

وی ادامه داد: در حال حاضر13460 نفر زندانی محکوم جرایم غیرعمد هستند که از این تعداد 10 هزار 615 نفر محکومیت مالی دارند 2578 نفر محکوم مهریه هستند و267 نفر محکوم به دیه غیر عمد هستند همچنین از این تعداد 97 درصد مرد و سه درصد زن هستند همچنین از نظر تحصیلات عمده کسانی که در زندان هستند به دلیل حرائم غیر عمد 82 درصد دیپلم و زیر دیپلم بوده و از طبقات ضعیف جامعه هستند. 88 درصد انها متاهل هستند.

جهانگیر خاطر نشان کرد: اکثر این زندانیان ایرانی هستند اما 36 نفر افغانستانی هستند که 7 نفر به دلیل مهریه در زندان هستند همچنین قریب به 20 دصد کمتر از یک ماه است که وارد زندان شده اند. قریب به15 درصد تا 6 ماه ، 16 درصد تا یکسال، 1506 نفر تا 5 سال ، 145 نفر بین 5 تا 8سال، 9 نفر بیش از 10 سال و 10 نفر تا 10 سال است که در زندان هستند.

وی با اشاره به مبلغ مورد نیاز برای آزادی زندانین جرایم غیرعمد گفت:  در مجموع برای آزادی این زندانیان 2 هزار و 460 میلیارد تومان نیاز است. 30 درصد این زندانیان با کمتر از 20 میلیون تومان، 22 درصد 20 تا 50 میلیون تومان، 14 درصد تا 100میلیون آزاد خواهند شد.

همچنین در خصوص زندانیان مهریه 822 نفر با مهریه کمتر از 10 سکه در زندان هستند، برای 10 تا 20 سکه 436 نفر، برای 20 تا 50 سکه 265 نفر در زندان هستند همچنین استان اصفهان بیشترین امار جرائم غیرعمد را دارد و پس از آن فارس و تهران در رتبه های بعدی هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز