خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایلنا خبر داد:

قاچاق کوسه‌ به چین و امارات با نازل‌ترین قیمت/ هشدار نسبت به کاهش ذخایر کوسه‌‌‌‌ها در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۱۱۵

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شکار غیرمجاز کوسه‌ها باعث شده ذخایر این نوع از ماهیان با مشکل مواجه شود، گفت: قاچاق کوسه‌ با نازل‌ترین قیمت انجام می‌شود و بازار هدف این کوسه‌ماهی‌ها نیز عمدتا کشور چین است.

داوود میرشکار (مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شکار کوسه در سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس گفت: بخشی از کوسه‌هایی که شکار می‌شوند به دلیل صیدهای ضمنی است، یعنی به عنوان هدف صید نمی‌شوند، بلکه در کنار صیدهای دیگر در تور گرفتار می‌شوند و در بازار به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: درباره صیدهای ضمنی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، چراکه این صیدها ناخواسته وارد تور شده و گرفتار می‌شوند. سازمان شیلات ایران باید با آموزش‌هایی که به صیادان ارائه می‌دهد و همچنین ابزاری که در اختیار آنها قرار می‌دهد، این صیدهای ضمنی را سال به سال کاهش دهد.

مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی خاطرنشان کرد: نوع دیگر از صید کوسه نیز وجود دارد که به صورت غیرمسئولانه و غیرمجاز است، بطوری که در بسیاری از رستوران‌های استان هرمزگان و جزایر آن سرو می‌شود و بازار خاصی برای آن ایجاد شده است، لذا این باعث شده که متاسفانه صید غیرمسئولانه و غیرمجازی از کوسه‌ها داشته باشیم، تا جایی که این مسئله باعث شده، سایز کوسه‌هایی که در تور گرفتار می‌شوند، سال به سال به دلیل فشار صید کوچکتر  شود.

میرشکار با تاکید براینکه صید غیرمجاز کوسه‌ماهیان باعث شده ذخایر این نوع از ماهیان با مشکل مواجه شود، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست متاسفانه تا به امروز علیرغم اینکه در جلسات متعدد با دستگاه‌های هماهنگ کننده موضوع را مطرح کرده و از طرفی به سازمان استخدامی کشور ایجاد یگان دریایی محیط‌زیست نیز ابلاغ شده است، اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته یکی از دلایلش این است که اعتبار بسیار زیادی را نیاز دارد.

وی با  اشاره به اینکه احکام جرائم صید کوسه به روزرسانی شده است، ادامه داد: در حال حاضر مسئولیت برخورد با این تخلفات با یگان حفاظت از شیلات و یگان حفاظت از محیط زیست است، از همین‌رو چنانچه همکاران ما در یگان حفاظت محیط‌زیست با اینگونه تخلفات برخورد کنند، سریعا نسبت به دستگیری اقدام می‌کنند. شکارچیان نیز باید برای شکار کوسه کولی‌گرگ مبلغ 30 میلیون تومان و برای شکار سایر کوسه‌ها مبلغ سه میلیون تومان جریمه بپردازند و بعد از انتقال پرونده به مراجع قضایی این جریمه از آنها اخذ خواهد شد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی درباره قاچاق کوسه به خارج از کشور گفت: معمولا بخشی از کوسه‌های شکار شده مانند باله کوسه‌ها به دیگر کشورها صادر می‌شود، اما متاسفانه به دلیل اینکه ما عمل‌آوری کوسه‌ها را در داخل کشور نداریم، قاچاق کوسه‌ با نازلترین قیمت انجام می‌شود و بازار هدف این کوسه‌ماهی‌ها نیز عمدتا کشور چین است، البته برخی تجار نیز در عمارات خریدار کوسه‌ماهی‌ها هستند.

میرشکار تاکید کرد: این صیادان به صورت غیرمجاز وارد دریا می‌شوند و حتی شناورهای آنها نیز ثبت نشده است و از همین‌رو هیچ گونه نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد. البته احکام در نظر گرفته شده بازدارنده است، اما متاسفانه نظارت کاملی بر صیادان وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز