خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت:

در کاهش عمل سزارین موفق عمل نکردیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۷۲۰

معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش صدمین سالگرد مامایی آکادمیک کشور گفت: در گذشته از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می‌شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش صدمین سالگرد مامایی آکادمیک کشور گفت: در حوزه بهداشت حدود ۲۲ هزار مراقب سلامت داریم که از رشته‌های مختلف بهداشت می‌توانند در مراکز جامع خدمات سلامت به عنوان یک نقطه عطف باشند.

وی همچنین افزود: سالیانه در دنیا حدود ۳۲۰ هزار مادر باردار و ۲ میلیون نوزاد به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بین می‌روند‌.

رئیسی گفت: در سایر حوزه‌ها نیز ماماهایی که در این مراکز مشغول خدمت رسانی می‌شوند باید تحت آموزش‌های ویژه باشند. رویکرد این آموزش‌ها از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است.در حوزه مامایی به نگاه آمایشی نیاز است، همچنین جذب و به کارگیری دانشجویان باید بر اساس نیاز منطقه صورت گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: نباید ماماها در فرآیند نسخه‌نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند تا بر همین اساس تکریم ارباب رجوع نیز رخ دهد. براین اساس باید در این حوزه بازنگری صورت گیرد. برای کاهش آمار سزارین باید توجه ویژه‌ای به حوزه مامایی شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد:ساز وکارهایی در این زمینه وجود دارد و با طرح تحول سلامت نیز اتفاقات خوبی افتاد. زایمان رایگان شد اما صادقانه می‌گویم در کاهش آمار سزارین آنگونه که باید موفق عمل نکردیم و راه زیادی در پیش است، زایمان باید در امن‌ترین مکان صورت گیرد.

وی همچنین گفت: باید آموزش های جامع به دختران از دوره نوجوانی داده شود، این آموزش‌ها فقط به قبل و حین بارداری اکتفا نکند.در زمینه افزایش زایمان طبیعی بیمارستان‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.همچنین نباید از آموزش در حوزه phc برای ماماها غافل بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز