خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی مطرح کرد:

ضرورت بررسی دقیق پیامدهای انتقال آرادکوه در طرح جامع مدیریت پسماند

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۳۷۶

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد: مسئله‌ای که هم‌اکنون مطرح شده، بحث انتقال آرادکوه به صد کیلومتری تهران است که این انتقال تبعات زیست محیطی و مالی قابل توجهی را به همراه دارد و لازم است این مسئله به صورت جدی در طرح جامع مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی در بازدید کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند گفت: یکی از برنامه‌های شورای پنجم، تهیه طرح جامع مدیریت پسماند برای تهران است زیرا بدون داشتن چشم‌انداز و راهبردهای قابل تحقق بر مشکلات محیط زیستی شهر تهران نمی‌توان فائق شد.

وی به پرس‌و‌جوی خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح جامع مدیریت پسماند اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حساسیت‌هایی که در میان خبرنگاران وجود دارد، خروجی طرح جامع مدیریت پسماند است که مطالعات راهبردی آن هم‌اکنون در حال انجام است. با این وجود، سطح انتظارات از این طرح باید تعدیل و مبتنی بر واقعیات شود، در جزییات نباید غرق نشد و برای مسائل کلیدی و راهبردی باید پاسخی یافت.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه یکی از نقاط قوت برنامه سوم، آینده‌پژوهی است که یک سرفصل مشخص آن درخصوص وضعیت پسماند شهر تهران است، تصریح کرد: مشاور طرح جامع مدیریت پسماند، در بحث آینده‌پژوهی حداکثر توان خود را به کار گیرد. شرایط دینامیکی شهر تهران، وضعیت اقتصاد شهری، وضعیت آرادکوه، تغییرات اقلیمی و جایگاه زباله در بازار تولید انرژی از جمله مباحث مطرح در این باره است.

حسینی میلانی با اشاره به تنگناهای اقتصادی حاکم بر شرایط کشور و شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران بدهی بجای مانده هنگفتی بر دوش دارد و هر ساله فشار زیادی به بخش خدمات شهری وارد می‌شود تا وابستگی خود را به بودجه شهری کمتر کند. به این لحاظ، باید برای سناریوهای مختلف، تبعات مالی و شرایط اقتصادی را مورد لحاظ قرار داد.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری به وضعیت آرادکوه هم اشاره کرد و ابراز داشت: وضعیت آرادکوه هم‌اکنون مورد توجه دولت قرار گرفته و از سوی دیگر، شهرداری تهران درصدد تعیین سهم دقیق آرادکوه در محور فرودگاه بین‌المللی است ولی مسئله‌ای که هم‌اکنون مطرح شده، بحث انتقال آرادکوه به صد کیلومتری تهران است که این انتقال تبعات زیست محیطی و مالی قابل توجهی را به همراه دارد و لازم است این مسئله به صورت جدی در طرح جامع مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.

حسینی میلانی توجه به تغییرات اقلیمی و تولید گاز متان در آرادکوه را از نکات اساسی دانست که مشاوران طرح جامع مدیریت پسماند باید به آن در تهیه سناریوها توجه داشته باشند.

وی سطح اعتماد شهروندان به شهرداری را از جمله مباحث اساسی دانست که باید در طرح جامع مدیریت پسماند مورد لحاظ قرار داد و بیان کرد: حل مسئله اعتمادسازی کار پیچیده‌ای است. در این باره مشاوران باید رویکردهای ملی و بین‌المللی که در این باره تجربه شده است را بررسی و به شهرداری معرفی کنند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری بحث کمی‌‌سازی شاخص‌ها و اهداف را ضروری دانست و یادآور شد: اهداف باید به صورت حداقلی مشخص و برای اعضای شورای شهر و همچنین افکارعمومی مشخص باشند.

حسینی میلانی به ضرورت اصلاح ساختار نیز اشاره و عنوان کرد: تجربه‌های جهانی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد شهرداری‌هایی در امر پسماند موفق بوده‌اند که سازماندهی بکپارچه را در مدیریت پسماند محقق کرده‌اند. یکی از رهیافت‌های گزارش‌ بانک جهانی نیز یکپارچگی ساختاری است که در این باره چند گزینه را هم پیشنهاد داده است.

وی یکپارچگی ساختاری را از جمله نکات راهبردی در طرح جامع مدیریت پسماند برشمرد و گفت: در طرح جامع مدیریت پسماند تنها نباید به مسائل فنی و تکنولوژیک اکتفا کرد بلکه توجه به یکپارچگی ساختاری و همچنین آسیب‌های اجتماعی، اعتمادسازی و ایجاد مشارکت اجتماعی از مسائلی است که باید در طرح جامع مدیریت پسماند دیده شوند.

این عضو شورای شهر ترجمه نتایج مطالعات بانک جهانی درخصوص حوزه پسماند را ضروری دانست و اظهار داشت: گزارش‌ بانک جهانی از جمله گزارش‌های مهمی هستند که مشاور طرح جامع مدیریت پسماند باید بر اساس آن و سایر گزارشات آسیب‌شناسی دقیق از روند گذشته انجام دهند. رویکردهایی که براساس مطالعات بانک جهانی محقق نشده‌اند را هم باید بررسی کرد و دید چه موانع و مسائلی منجر به عدم تحقق اهداف شده است.

وی نمونه‌برداری از وضعیت پسماند شهر تهران را به‌صورت فصلی از جمله تکالیف مهم در برنامه سوم شهر برشمرد که نتایج آن باید به صورت شفاف و بهنگام در دسترس قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز