خبرگزاری کار ایران

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت خبر داد:

ارائه ١٠ هزار خدمت بهداشت دهان و دندان در مناطق سیل‌زده/ توزیع ٢٠ هزار مسواک و خمیردندان

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۰۵۲

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت از ارائه ١٠ هزار خدمت بهداشت دهان و دندان و توزیع ٢٠ هزار مسواک و خمیردندان در مناطق آسیب دیده از سیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید صمدزاده رئیس اداره بهداشت  دهان و دندان وزارت بهداشت، با اعلام این خبر اظهار کرد: با وجود اینکه هنوز به برخی از مناطق سیل زده استان های آسیب دیده از سیل، به ویژه لرستان دسترسی سختی داریم، تاکنون بالغ بر ١٠ هزار خدمت بهداشت دهان و دندان به مردم آسیب دیده از سیل ارائه شده است.

وی افزود: همچنین، توزیع اقلام بهداشتی در این مناطق در دستور کار بوده است و در این راستا، تاکنون ٢٠ هزار قلم مسواک و خمیردندان بین آسیب دیدگان از سیل در کمپ ها توزیع شده است.

وی هزینه خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه شده به مردم سیل زده در چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و ایلام را بالغ بر ١٠ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: رفع گل و لای، بازسازی و تجهیز برخی از مراکز بهداشتی و درمانی که در سیل اخیر دچار آسیب شده اند، یکی از مهم ترین اقدامات ما پس از وقوع سیل است که در حال حاضر در دست انجام است.

صمدزاده عنوان کرد: معمولا در هنگام وقوع سیل تمام نیروهای امدادی مشغول اقدامات اولیه همچون نجات آسیب دیدگان هستند، اما پس از آن مسائلی همچون بهداشت دهان و دندان افراد تبدیل به نیاز مبرم سیل زدگان می شود که به دلیل از بین رفتن وسایل زندگی آنان طبعا مسواک و خمیردندان موجود نیست و توزیع این اقلام بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: دو مرکز بهداشت دهان و دندان و تجهیزات آنان در سیل آق قلا از بین رفت که با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی خراسان شمالی و گلستان سه یونیت سیار دندانپزشکی و نیروهای مربوطه به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: همچنین با کمک خیّرین منطقه، پک های بهداشتی همچون مسواک و خمیر دندان بین سیل زدگان توزیع شد. در استان لرستان حجم خرابی ها و دسترسی به مناطق از استان گلستان متفاوت تر است و از آنجا که موبایل کلینیک ها باید جاده دسترسی داشته باشند، خدمت رسانی کمی با مشکل مواجه شد.

صمدزاده بیان کرد: با دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرکزی و قم مکاتبه در خصوص امدادرسانی از طریق موبایل کلینیک های بهداشت دهان و دندان به استان لرستان انجام شده است.  

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین، قبل از وقوع سیل، تعدادی آمبولانس دندانپزشکی و یونیت سیار هم در اختیار دانشگاه ها قرار داشت که اکنون در مناطق سیل زده مورد بهره برداری قرار می گیرند. یونیت های سیار به صورت چمدانی است و می توانند با خود به مناطق حمل کنند. همچنین در استان لرستان توزیع اقلام بهداشتی در حال انجام است.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه های علوم پزشکی دزفول و آبادان در استان خوزستان از آمبولانس های دندانپزشکی به خوبی بهره برده و خدمات مطلوبی به جمعیت تحت پوشش خود ارائه داده اند.

صمد زاده تصریح کرد: در مجموع، نزدیک به ٨ دستگاه موبایل کلینیک و آمبولانس دندانپزشکی به همراه مراکزی که آسیب ندیده اند در مناطق سیل زده مشغول به فعالیت هستند.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به این که تمام خدمات در استان های سیل زده رایگان بوده است، گفت: خدمات دهان و دندان گران هستند و تهیه مواد مصرفی آن سخت است، اما این خدمات با قوت در حال ارائه است. در استان ایلام بخشی از استان آسیب دیده اما خوشبختانه خدمات دهان و دندان ادامه دارد.

وی حوزه بهداشت را تنها ارگانی دانست که خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه می دهد و گفت: برخی نهادها همچون سپاه و ارتش هم با استقرار بیمارستان های صحرایی اقدام به ارائه این خدمات می کنند که جا دارد از زحمات این عزیزان نیز قدردانی کنیم.

صمد زاده در پایان تاکید کرد: چهار مرکز بهداشت دهان و دندان در استان های سیل زده آسیب دیده و بقیه مراکز سالم هستند، مراکز آسیب دیده نیز بعد از پاکسازی از گل و لای و برآورد تخریب، ساماندهی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز