خبرگزاری کار ایران

فراهانی در مراسم درختکاری خانی‌آباد جنوبی:

پس از لغو مصوبه برج‌باغ دیگر شاهد صدور پروانه برای ساخت و ساز در باغات نخواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۰۲۹

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با حضور در مراسم درختکاری خانی‌آباد جنوبی ضمن اشاره به مشکلات مناطق جنوبی پایتخت بر اهتمام شورای پنجم در توسعه این مناطق و صیانت از محیط زیست تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی در جمع شهروندان و شورایاران منطقه ۱۹ با اشاره به مشکلات این منطقه گفت: اگرچه منطقه ۱۹ جز مناطق محروم است و در رتبه‌‌‌بندی توسعه‌‌‌‌‌یافتگی از ۲۲ منطقه، در رتبه ۲۱ قرار دارد اما علیرغم محدودیت ناشی از عقب نگه داشته شدن، اندیشه‌‌‌ها و خلاقیت‌‌‌های زیادی در سطح منطقه وجود دارد و سعی می‌‌‌شود از طریق جذب سرمایه‌‌‌گذاری این مشکلات برطرف شود. 

وی افزود: از مهمترین مشکلات شهر تهران، مسئله فاصله شمال و جنوب است یعنی غالبا پروژه‌‌‌های بزرگ شهر در مناطق شمالی یعنی مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ که مناطق برخوردار هستند، اجرا می‌‌‌شود اما مناطق جنوبی شهر تهران از این پروژه‌‌‌‌ها محرومند و این مشکل تاریخی ادامه دارد که متاسفانه در مناطق جنوبی سرمایه‌‌‌‌گذاری صورت نگرفته است. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به احداث یک بیمارستان تخصصی و درمانگاه در منطقه ۱۹ اظهار داشت: احداث بیمارستان تخصصی و درمانگاه را پیگیر هستم و در جلساتی برای آن تشکیل می‌‌‌شود با این همه شورای پنجم به مطالبات جدی مردم تهران نیز پاسخ خواهد داد از این‌‌‌رو مهمترین مطالبه مردم شهر تهران براساس نظرسنجی‌‌‌‌ها بحث آلودگی هوا است. 

فراهانی اضافه کرد: تهران دو مشکل اساسی دارد یکی آلودگی هوا و دیگری ترافیک است. به میزانی که یکی کاهش پیدا کند دیگری بهبود می‌‌‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما یکی از فقیرترین کشورها در خصوص فضای سبز است، تصریح کرد: صد چالش اصلی کشور مسئله آلودگی هوا و پوشش اندک فضای سبز است و این امر جز خلاهای ما است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه برج باغات خاطرنشان کرد: مصوبه برج باغات در شورای پنجم لغو شد. متاسفانه این مصوبه از شورای شهر دوم تصویب شده و از زمان تصویب آن تا سال گذشته حدود پنج هزار باغ به واسطه این مصوبه از بین رفته است.

فراهانی افزود: این مصوبه عنوان می‌‌‌کرد کسانی که صاحبان باغ هستند و این باغات غالبا در مناطق شمالی و مناطق ۲۱ و ۲۲ است، می‌‌‌توانند ۳۰ درصد فضای باغ را تبدیل به برج کنند و در عمل، فضای بدتری ایجاد شد و کسی که مجوز هفت طبقه و دو طبقه زیر زمین دریافت می‌‌‌کرد، نظام مدیریت شهری مجوز شش طبقه زیرزمین و ۱۱ طبقه برج را به آنان داد.

وی ادامه داد: این مصوبه عنوان می‌‌کند که تنها فضای سی درصد مورد ساخت و ساز قرار می‌‌گیرد ولی در عمل این اتفاق نیفتاد چراکه صاحبان این برج‌‌ها، خودرو دارند و بخشی از باغ برای رمپ تخریب شده است و عملا بیش از ۵۰ درصد باغ به این واسطه از بین رفته است. به همین دلیل در لغو این مصوبه تردید نکردیم چراکه ما خواهان حفظ باغات هستیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتقادات اخیر نسبت به مجوز چندین باغ ابراز داشت: چند خبرگزاری مطالبی را عنوان کردند اما فراموش نکنیم برخی از صاحبان باغات همه اقدامات لازم و قانونی را قبل از لغو این مصوبه به صورت سیستمی انجام دادند و مجوز گرفتند؛ به دلیل اینکه قانون عطف به ماسبق نمی‌‌‌شود و این افراد از دیوان عدالت اداری کار خود را دنبال و مجوز می‌‌‌گرفتند ما احساس خطر می‌‌‌کردیم که عدم ارائه مجوز منجر به ابطال مصوبه برج باغات شود.

فراهانی افزود: اجازه دادیم افرادی که قبل از لغو مصوبه به طور قانونی کار خود را انجام بدهند و از همان قانون سابق استفاده کردند طبق قانون شورای گذشته فعالیت داشته باشند اما اطمینان می‌‌‌‌دهم از اسفند سال گذشته به بعد حتی یک فرد و صاحب باغی امکان دریافت مجوز برای ساخت برج در باغ ندارد. باید تلاش کنیم همه ما درجایی که هستیم محیط زیست را حفظ کنیم. 

وی با ارائه پیشنهادی بیان کرد: خواهش من این است که دوستان مدیریت شهری در منطقه ۱۹ اجازه بدهند شهروندان با کاشت هر نهال، اسمشان ذیل درخت به عنوان واقف ثبت شود تا منجر به این شود فرد همیشه به درخت سر بزنند و مراقب آن باشد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کاشت نهال در روز درختکاری یادآور شد: من همراه فرزندانم درخت کاشته شده خود را علامت زدیم تا هر وقت می‌‌‌آییم به آنان سر بزنیم. باید کمک کنیم فرهنگ درختکاری به نسل‌‌‌ها و فرزندان خود مانند آموزش از زندگی یاد بدهیم. 

فراهانی ادامه داد: آموزش حفظ محیط زیست واجب است که باید بدان بپردازیم و به کودکانمان یاد بدهیم. ژان ژاک روسو می‌‌‌گوید اگر فکر می‌‌کنید محیط زیست مهم نیست و تنها توسعه مهم است ایرادی ندارد. نفس‌‌‌های خود را حبس کنید و پول‌‌های خود را بشمارید. واقعیت این است محیط زیست یکی از مهمترین محور های توسعه پایدار است و اگر می‌‌‌خواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم باید جایگاه ویژه‌‌ای برای محیط زیست قائل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز