خبرگزاری کار ایران

هاشمی:

جامعه معماری پارادایم معماری متناسب با تهران را ارائه کند/ لزوم ساخت بناهای فاخر در اطراف ایستگاه‌‌های حمل و نقل عمومی

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۸۸۸

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امیدوارم جامعه معماری تهران در دهه پنجم بتواند فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت‌بخش، اقتصادی و توام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامه‌ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی ظهر امروز هشتم اسفند با حضور در همایش «تهران ۴ دهه معماری و طرح‌های شهری» با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و روز مهندس را پشت سرگذاشتیم، گفت: این برنامه به نوعی این مناسبت را پوشش می‌دهد و عملکرد مهندسی معماری را در ۴ دهه سپری شده از عمر نظام جمهوری اسلامی بررسی می کند.

وی ادامه داد: امروز که به تهران نگاه می‌کنیم، شاید نتوانیم یک مفهوم جامع و کانسپت مشخص برای شهرسازی ومعماری تهران بکار ببریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تهران امروز را کلاژی از نمادهای مختلف معماری وشهرسازی با المان‌‌های معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف کرد و اظهار داشت: در تهران امروز بی‌‌‌هویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را دچار نوعی آشفتگی کرده‌‌‌اند.

هاشمی افزود: اگر به المان های هویتی تهران را بخواهیم اشاره کنیم، برج آزادی با بیش از نیم قرن قدمت، یک المان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن محسوب می‌‌‌شود اما برخی سازه‌‌‌های شهر یک نماد مدرن هستند که گویا بدون تناسب فنی و بصری به شهر سنجاق شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه مال‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ، نیز فارغ از پهنه‌بندی و توزیعی از پیش برنامه‌ریزی شده در سراسر شهر به‌خصوص مناطق شمالی و مرکزی پراکنده شده‌اند، تصریح کرد: سازه‌‌های بلند مرتبه نیز در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پرنوسان کرده‌‌اند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل این آشفتگی در معماری را فقدان مکتب یا مکاتب مورد توافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: شاید مدیریت شهری در گذشته فضای معماری شهر را به عنوان یک موضوع واجد اهمیت در نظر نداشته است که برای آن به تئوری نیازمند باشد.

هاشمی اضافه کرد: البته شاهد بودیم که در سال‌های اخیر نمای ساختمان به عنوان یکی از مولفه‌‌های معماری در فرایند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت اما این ممیزی نیز بعضا فضایی کاریکاتوری پیدا می‌‌‌کرد.

به گفته وی، انتظار از جامعه معماری کشور این است که در پنجمین دهه انقلاب، براساس واقعیت‌های موجود و عملکرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را ارائه کند، پارادایمی که شامل مکاتب و طیف ها و سبک‌های معماری مورد نیاز تهران باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتما نیاز به معماری خاص تهران داریم و این معماری باید فراتر از سلیقه‌‌‌ها و نگاه‌های موضعی و موقتی باشد، بلکه باید اقتضائات اکولژیک، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد.

هاشمی افزود: طرح تفصیلی بستری مناسب است که بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا کرد و با توجه به پهنه بندی ها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب که دارایی کارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست وطبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ نیز در قالب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خود را داشته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جوامع توسعه‌یافته که الگوی طراحی شهری براساس حمل و نقل عمومی شکل می‌‌‌گیرد و TOD نقش محوری را در فرایند طراحی ایجاد می‌‌‌کند، پیوند معماری شهری با حمل و نقل، کلید توسعه پایدار و سبز محسوب می‌‌‌شود و باید ما در طراحی شهری و بارگذاری در پهنه‌‌‌های مختلف، نقش حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل غیرآلاینده انبوه بر ریلی را به عنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: جامعه معماری تهران، در دهه پنجم بتواند با استفاده از تجربیات گذشته که با هزینه گزاف و ایجاد پیامدهای درازمدت و ماندگار برای شهر به دست آمده‌‌‌اند، فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت‌‌‌بخش، اقتصادی و توام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد و به مدیریت شهری در جهت برنامه‌‌‌ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد.

این عضو شورای شهر تهران به لزوم ساخت فضاها و بناهای فاخر در اطراف ایستگاه های مترو اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی از لزوم تناسب معماری و فضاهای شهری سخن می‌‌‌‌‌گوییم باید به این نکته توجه داشت که مباحثی نظیر عدالت‌‌‌محوری و حل چالش‌‌‌های شهر را نیز در بر بگیرد. یکی از مواردی که می‌‌‌تواند مثمرثمر باشد ساخت بناهای فاخر ایرانی – اسلامی در اطراف ایستگاه‌‌‌های مترو یا کریدورهای حمل و نقل عمومی است.

هاشمی در تشریح این موضوع بیان کرد: وقتی قرار است میزان سفرهای شهری با مترو به ۱۰ میلیون سفر برسد بدین معنا است که ایستگاه‌‌‌های مترو به عنوان نقاط درآمدی و نقاط عرضه هنر معماری مطرح خواهند بود. در چنین شرایطی ایستگاه‌‌‌های مترو پذیرای ۴۰ هزار مسافر در روز خواهند بود و لذا دارای شاخص‌‌های درآمدی خواهند بود. وقتی شاخص درآمدی مطرح باشد سرمایه‌‌گذاران به سمت ساخت بناهای فاخر هنری در اطراف این مکان‌‌ها سوق پیدا می‌‌‌کنند و در نتیجه تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر می‌‌شود.

وی افزود: افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی با محوریت مترو یعنی تحقق عدالت‌‌محوری و حل چالش‌‌هایی نظیر آلودگی هوا چرا که مترو هیچ آلودگی ندارد. لذا در درازمدت این امر می‌‌تواند یک الگوی موفق اقتصادی باشد و باید هر چه سریعتر در جهت تحقق این الگو گام برداریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با نتقاد از رویه انظام مهندسی یادآور شد: متاسفانه نظام مهندسی ما هم نتوانسته نظر معمارها در طراحی فضاهای شهری برآورده کند. به طوری که خود مهندسان مسئولیت معماری را برعهده می‌‌گیرند و به نوعی کار تخصصی به متخصصان آن واگذار نمی‌‌شود.

هاشمی با اشاره به شکل‌‌‌گیری کمیته نما در شهرداری عنوان کرد: هم‌‌اکنون در شهرداری کمیته‌‌های نما شکل گرفته و ما باید مراقب باشیم این مهم از شکل صوری خود خارج شود و در راستای اجرای مصوبات و قوانین شورا بتواند کارکرد اصلی خود را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز