خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

شهرداری‌ها به انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی کمک کنند

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۳۳۲

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مکاتبه خود با شهرداری‌های کلانشهرها از جمله شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری‌ها می‌توانند به جریان‌سازی اجتماعی در مسائلی نظیر انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار عصر امروز در افتتاحیه کارگروه‌های آموزشی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران گفت: دولت یازدهم و دوازدهم از ابتدا توجه به زنان و تشکل‌های مردم‌‌‌نهاد را از اولویت‌های خود قرار داد و شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه فضای سیاسی و اجتماعی کشور باید برای مشارکت و حضور تشکل‌‌های مردم‌‌نهاد آماده باشد، همواره مورد توجه دولت بوده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به جمهوری اسلامی به پنجمین دهه عمر خود اظهار داشت: یکی از شاخص‌های پیشرفت بحث تشکل‌های مردم نهاد است. ما قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ تشکل ثبت شده در حوزه زنان داشتیم اما اکنون با همه فراز و نشیب‌ها، حدود دو هزار و ۷۰۰ تشکل ثبت شده در حوزه زنان و خانواده داریم. همچنین در حوزه محیط زیست ۹۰۰ تشکل ثبت شده داریم.

ابتکار افزود: یکی از طرح‌هایی که در معاونت زنان دنبال می‌کنیم ارتقای تاب‌آوری اجتماع است که آن را در سطح کشور پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از ابتدا برای ما مهم بوده است، تصریح کرد: در دوران اصلاحات، سازمان‌های مردم‌نهاد عضو کارگروه‌های شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها شدند و حق رای داشتند. ما در دولت یازدهم مصوبه‌ای را که لغو شده بود، دوباره تکرار کردیم و اکنون هم سمن‌ها عضو کارگروه‌‌‌های شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها شده‌اند. 

معاون رئیس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شبکه‌های مشخص شکل‌‌یافته از تشکل‌ها را نداریم اما آنها در مباحثی مثل عدالت جنسیتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: لایحه سازمان‌های مردم‌‌نهاد اکنون در کمیسیون سیاسی دولت در حال پیگیری است و از نظرات سمن‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم. 

ابتکار با اشاره به مکاتبه با شهرداران کلانشهرها از جمله شهردار تهران ابراز داشت: ما از شهرداری‌ها خواستیم تا برنامه‌ریزی کنند تا در مباحثی مثل ۳۰ درصد انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در نهادهای خود کمک کنند و به جریان‌سازی اجتماعی در شهرها نیز کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه خیریه‌ها باید به سمت توان‌افزایی بروند، بیان کرد: ‌به نظرم این جهت‌گیری بسیار مهمی در شرایط فعلی است. 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد:‌ ما این گفت‌وگو را به صورت یکطرفه نمی‌بینیم و می‌خواهیم تجربیات به صورت دوطرفه منتقل شوند. حتما تشکل‌ها تجربیاتی دارند که باید منتقل شود و ما این آمادگی را داریم. این کار زمینه یک شبکه‌‌سازی موثر را میان سمن‌ها فراهم می‌کند.

ابتکار با اشاره به نقش دیدبانی سمن‌ها بیان کرد: اگر سمن‌ها استقلال خود را حفظ کنند، می‌توانند دیدبانی کنند و البته دیدبانی مبتنی بر یک نقد منطقی است تا به دولت کمک شود؛ چراکه ممکن است دولت در نگاه کلان خود برخی موضوعات را نبینند اما سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با یک نگاه خرد کمبودها یا مشکلات را بهتر ببینند و این می‌تواند سرمایه‌ای برای آینده کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از احکام مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و توان‌افزایی سمن‌ها است، یادآور شد: کارها باید برون‌سپاری شوند و دولت باید در یک اتاق شیشه‌ای کار کند تا سمن‌ها و مردم بتوانند کارهای آن را رصد کنند. نظارت‌های درونی سمن‌ها هم خیلی مهم است. اگر سازوکارهای ساختاری سمن‌ها با نظارت‌های کافی داخلی همراه نباشد مثل هر ساختار دیگری می‌تواند با آسیب مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز