خبرگزاری کار ایران

معاون منابع انسانی شهردار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

اخراج ۱۰۰ نفر از شهرداری به دلیل ارتکاب به تخلف/ ۲۷۴۳ نفر غیر از مدیران کارت نمی‌زدند/ خداحافظی با نیروهایی که در ارزیابی عملکرد کمتر از ۶۰ امتیاز بگیرند/ ۲۰۰ نیروی جدید اضافه کردم

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۹۹۷

معاون منابع انسانی شهردار تهران با اشاره به ارزیابی عملکرد کارکنان شهرداری که از ابتدای اسفند ماه آغاز می‌شود، گفت: با نیروهایی که کمتر از ۶۰ امتیاز بگیرند، خداحافظی می‌کنیم و قرارداد جدید با کسانی که بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز بگیرند، ۶ ماهه خواهد بود.

ابراهیم شیخ (معاون منابع انسانی شهردار تهران)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعداد دقیق کارکنان شهرداری اظهار داشت: امروز مجموعه همکاران ما در شهرداری اعم از ستاد، مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته که در مجموع ۴۳ سازمان و شرکت می‌شوند،  ۶۵ هزار و ۹۳۰ نفر هستند.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران ادامه داد: علاوه بر این، برای انجام فعالیت‌هایی که ماموریت آن به مدیریت شهری تهران سپرده شده اعم از رفت‌ و روب، پروژه‌های عمرانی و ... به شکل حجمی‌ و کارسپاری نیروهایی را به کار می‌گیریم که هیچ قراردادی با ما ندارند و ما هم تعهد مشخص قانونی در قبال آنها نداریم. البته تعهد انسانی و اخلاقی نسبت به آنها داریم، تعداد این نیروها متناسب با فصول مختلف و حجم کارها متفاوت است.

۴۰ هزار نفر در مجموعه پیمانکاری مشغول به کارند

وی با بیان اینکه برخی مجموع نیروهای شهرداری تهران را قریب ۱۰۰ هزار نفر می‌دانند که البته اطلاعاتشان دقیق نیست، گفت: اما می‌توان گفت، اکنون حدود ۶۶ هزار نفر پرسنل شهرداری هستند و حدود ۴۰ هزار نفر هم در مجموعه پیمانکاری شهرداری مشغول به کارند. تاکید می‌کنم که در هیچ کجای دنیا نیروهای پیمانکاری که کارهای حجمی‌ را انجام می‌دهند، جزو کارکنان یک مجموعه حساب نمی‌شوند.

شیخ در پاسخ به این پرسش که آیا در شهرداری‌های دیگر دنیا هم همین تعداد بالای نیروی انسانی مشغول به کار هستند، گفت: در طول یک سال گذشته ساعت‌ها در مورد اینکه شهرهای مختلف دنیا چگونه اداره می‌شوند، مطالعه کرده‌ایم. باید یک واقعیت را آشکار کنم که این است؛ بسته به اینکه تراکم جمعیت در شهرهای مختلف دنیا چگونه است، تعداد پرسنل شهرداری‌ها نیز متفاوت است. در شهرهای متراکم‌تر که محدوده جغرافیایی کوچکتری دارند، تعداد کارکنان شهرداری کمتر است، اما در شهرهایی که تراکم کمتری دارند و شهر در پهنه جغرافیایی وسیع‌تری گسترش پیدا کرده، تعداد کارکنان شهرداری افزایش می‌یابد. البته تهران از این نظر در حالتی میانه قرار دارد و تقریبا در یک محدوده ۷۵۰ کیلومتر مربع گسترده شده است.

۲ هزار نفر از تعداد پرسنل کاستیم

معاون منابع انسانی شهرداری تهران "ماموریت‌های مدیریت شهری" را در میزان کارکنان تعیین‌کننده دانست و عنوان کرد: در برخی از شهرها ماموریت‌های مدیریت شهری بسیار وسیع است که ما در این شهرها شاهد دولت‌ـ‌شهر هستیم. همچنین در برخی از شهرها ماموریت‌های مدیریت شهری بسیار محدود است. به طور مثال در شهرداری نیویورک، تحصیلات و پلیس هم با شهرداری است. بنابراین تعداد پرسنل شهرداری نیویورک حدود ۲۸۰ هزار نفر است، اما در استانبول که نزدیکترین کلانشهر به تهران است، باتوجه به اینکه ۵/ ۱۴ میلیون نفر جمعیت این شهر است و علاوه بر این تعداد زیادی توریست در آن رفت و آمد دارند، در مجموع ۴۰ هزار نیرو در شهرداری کار می‌کنند؛ ۲۳ هزار نفر در شرکت‌ها و سازمان‌ها، ۱۳ هزار نفر در ستاد و مناطق و ۴ هزار نفر هم نیروی کار ساعتی.

شیخ اضافه کرد: این در حالی است که روزی که ما وارد شهرداری تهران شدیم؛ ۶۸ هزار و ۲۵۷ نفر در آن حضور داشتند و امروز با توجه به برنامه چابک‌سازی که داشتیم، ۶۶ هزار و ۱۰۲ نفر در آن مشغول کار هستند. ما ۲ هزار نفر از تعداد پرسنل شهرداری کاستیم.

معاون منابع انسانی با تاکید بر اینکه سعی کردیم، پروسه خروج را در شهرداری تهران به صورت قانونمند تسریع و تسهیل کنیم، بیان کرد: به طور مثال برای افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسیدند، بلافاصله فرایند بازنشستگی را طی کردیم. در تهران سالانه حدود ۵۰۰ نفر در شهرداری به سن بازنشستگی می‌رسند. در گذشته این افراد به انحاء مختلف بازهم در سیستم شهرداری مشغول می‌شدند، اما ما به این مساله خاتمه دادیم و خروج واقعی آنها را رقم زدیم.

اجرای کامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

وی افزود: علاوه بر این، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را در شهرداری تهران به طول کامل اجرا کردیم، البته تعداد این افراد زیاد نبود.

شیخ در ادامه گفت: در کمیته‌های انضباط کار و هیات‌های تخلف اداری با هدف سالم‌سازی محیط کار که از اولویت‌های شهروندان تهرانی در انتخابات اخیر مدیریت شهری بود، به شکل جدی با تخلفات برخورد می‌کنیم. شاهد بودیم که تعدادی از افراد به خاطر تخلفاتشان شایستگی ادامه همکاری را با شهرداری نداشتند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در پایان سال یک برنامه ارزیابی عملکرد را برای همه نیروهای قراردادی اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: این برنامه براساس میزان و کیفیت تحصیلات، رضایت مافوق، نحوه حضور و تردد در سازمان، تخلفات و ... افراد را رتبه‌بندی کرده و به آنها امتیاز می‌دهد. با کسانی که زیر ۶۰ امتیاز می‌گیرند، قرارداد جدیدی منعقد نمی‌کنیم. همچنین با کسانی که بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز می‌گیرند، قراردادهای ۶ ماهه منعقد می‌کنیم و کسانی که امتیاز بالای ۷۰ می‌گیرند، توانسته‌اند در این آزمون موفق شوند.

۲ هزار و ۷۴۳ نفر غیر از مدیران در شهرداری کارت نمی‌زدند

وی افزود: ۲ هزار و ۷۴۳ نفر در زمانی که ما وارد شهرداری شدیم، کارت نمی‌زدند و البته این غیر از مدیران است. خیلی از آنها در شهرهای دیگر کشور مشغول زندگی بودند؛ این افراد را شناسایی کردیم و کسانی را که در مجموعه شهرداری نبودند حذف کردیم و کسانی را که در مجموعه بودند، موظف کردیم تا کارت بزنند. تعدادی هم در مجموعه شهرداری بودند، اما شرایط استخدام را نداشتند (به عنوان نمونه کارت پایان خدمت نداشتند) که این افراد را شناسایی کردیم و طبق قوانین رسمی‌ کشور عذرشان را خواستیم و به آنها اعلام کردیم که هر زمان کارت پایان خدمت بیاورند در خدمت آنها هستیم.

شیخ ادامه داد: همچنین عده‌ای که امکان حضور به موقع در محیط کار را نداشتند و ما نیز نیاز به همکاری آنها نداشتیم؛ یا افرادی را که به خاطر استخدام‌های فله‌ای پیشین مدارک معتبر ارائه نکرده بودند و بعضا حتی مدارک جعلی ارائه کرده بودند، عذرشان را خواستیم.

۲۰۰ نفر را به مجموعه شهرداری اضافه کردم

وی با بیان اینکه ۲۰۰ نفر را به مجموعه شهرداری اضافه کردم، عنوان کرد: این ۲۰۰ نفر شامل  شهردار تهران تا پایین‌ترین سطوح در مجموعه ستاد ۷ هزار نفره، مناطق ۱۹ هزار نفره، شرکت‌ها و سازمان‌های ۴۰ هزار نفره و ... می‌شود، این در حالی است که در سال قبل از ما بیش از ۱۰ هزار نفر به انحاء مختلف، به صورت تبدیل وضعیت یا به‌کارگیری وارد مجموعه شهرداری شدند.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این ۲۰۰ نفر افرادی بودند که در دانشگاه‌های برتر تحصیل کرده بودند، موفقیت‌های خوبی داشتند و حضور آنها در شهرداری تهران ضروری بود؛ چراکه قابلیت‌های مشابه آنها در شهرداری وجود نداشته است.

شیخ در پاسخ به این سوال که آیا در میان حدود ۶۶ هزار نفر پرسنل شهرداری قابلیت‌های مشابه برای این ۲۰۰ نفر وجود نداشته است، گفت: نه لزوما اینطور نبود. میانگین دارندگان مدرک دکترا در شهرداری تهران ۴ هزارم است و این یعنی از هر هزار نفر ۴ نفر مدرک دکتری دارند. در بین ۲۰۰ نفری که ما آوردیم، ۱/ ۱۱ درصد مدرک دکتری دارند. همچنین ۸/ ۱۵ درصد از این ۲۰۰ نفر هم در مرحله دفاع از تز دکتری هستند. می‌توان گفت ما میانگین تحصیلات دارندگان مدرک دکتری را در دوره خود تا ۳۰ برابر نسبت به میانگین شهرداری تهران ارتقا داده‌ایم.

عذر ۱۰۰ نفر به دلیل ارتکاب به تخلف خواسته شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ضمنا برای اینکه محدودیت‌های نیروی انسانی را در مجموعه شهرداری از بین ببریم، سامانه بازار کار داخل را در شهرداری تهران ایجاد کردیم که این یکی از پیچیده‌ترین کارهایی بود که انجام دادیم. برخی از بخش‌های شهرداری با ازدیاد نیرو مواجهند و بعضی بخش‌ها نیرو کم دارند. تمام کسانی که متقاضی جابه‌جایی هستند، در این سامانه مشخصات خود را ثبت می‌کنند و کسانی که علاقمندند از این نیروهای انسانی استفاده کنند، اعلام نیاز می‌کنند. تاکنون بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر خود را در این سامانه عرضه کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ نفر جابه‌جا شده‌اند.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چند نفر به خاطر تخلفات عذرشان خواسته شد و این تخلفات شامل چه مواردی می‌شد، گفت: تعداد این افراد زیر ۱۰۰ نفر بوده است، اما مهم، پیامی‌است که به سیستم می‌دهیم. کارکنان دیگر می‌دانند اگر غیبت کنند؛ تخلف کنند و ... با آنها برخورد خواهد شد. تخلفات افرادی که عذر آنها را خواستیم، متنوع بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز