خبرگزاری کار ایران

قبادی دانا در جمع خبرنگاران:

مددجویان تحت فشارند/ واگذاری پنج هزار خانه به افراد دارای دو معلول

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۷۷۳

رییس سازمان بهزیستی کشور از واگذاری پنج هزار خانه به افراد دارای دو معلول خبر داد.

به گزارش ایلنا، وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی عصر امروز در جمع خبرنگاران درخصوص قانون حمایت از معلولین گفت: برآورد ما برای اجرای کامل حمایت از قانون معلولین در اسفند ۹۶، ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان بوده که از این میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در لایحه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه صحبت‌‌های ما در کمیسیون تلفیق و وعده‌‌ها این بوده که مبلغ هزار میلیارد تومان پیش‌‌‌بینی کنند که به این مبلغ اضافه شود که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است، اظهار داشت: امیدواریم در صحن این مبلغ نیز مصوب شود که حدود دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌‌‌‌شود. ما می‌‌‌توانیم با این مقدار در دو حوزه افزایش مستمری معلولان و حق پرستاری آنان و افرادی که به خدمت می‌‌گیرند، نقشی ایفا کنیم تا این مبلغ در سال ۹۸ نیز افزایش یابد و جزو آن ۲۰ درصد گذشته این مبلغ روی کارت بانکی افراد دارای معلولیت خواهد آمد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مستمری مددجویان تصریح کرد: حدود یک میلیون و پنجاه هزار نفر مددجو داریم و مددجویان کمیته امداد از محل هدفمندی یارانه‌ها، مبلغ هفت هزار میلیارد تومان پیش‌‌‌بینی شده اما افزایش ۲۰ درصدی در این حوزه در لایحه وجود نداشت. با توجه به افزایش حداقل حقوق در سال آینده انتظار داشتیم این مبلغ نیز افزایش یابد که امیدواریم به این هفت هزار میلیارد تومان بیست درصد افزایش داشته باشد.

قبادی دانا ادامه داد: با توجه به وضعیت تورم و کاهش ارزش پول، مددجویان تحت فشار هستند و مشکلاتی از قبیل اینکه فردی معلول زمانی که توانست یک ویلچر را هشت هزار تومان خریداری کند، آن ویلچر در حال حاضر بیش از دو میلیون تومان است. حتی ویلچر برقی قیمت آن از پنج تا هفت میلیون تومان نیز است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس بتوانیم بخشی از دردهای معلولان را نیز کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت دیگری که در بهزیستی انجام می‌‌دهیم، بحث شفافیت است، خاطرنشان کرد: از پایان بهمن ماه مبالغی به عنوان یارانه به مراکز نگهداری معلولان در تهران و شهرستان‌ها واریز می‌‌‌شده که قرار است این واریز، در آینده به صورت الکترونیکی باشد که این مورد، به‌‌روز بوده و با مبالغ مصوب هر سال انجام خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی اضافه کرد: با توجه به اینکه در گذشته این عمل به صورت دستی از مرکز به استان و استان به شهرستان‌ها تحویل مراکز می‌‌دادند، با تلاش شبانه‌‌روزی افراد در بهزیستی و معاونت آی‌‌تی امکان به وجود آمده تا با سرعت و دقت بالا این مبالغ از مرکز به صورت الکترونیکی تحویل مراکز نگهداری معلولان داده شود که کمک شایانی نیز محسوب می‌‌‌شود. همچنین این اقدام تا پایان بهمن ماه برای مراکز شبانه‌‌روزی انجام می شود و امیدواریم تا پایان اسفندماه برای مراکز روزانه این شرایط را فراهم کنیم و کمکی برای عزیزان باشیم.

قبادی دانا درخصوص بسته‌‌‌‌‌‌های حمایتی ابراز داشت: بسته‌‌‌های حمایتی را وزارت رفاه تامین زمانی می‌‌کند که مبالغی برای آنها نیز تامین شود. ما در سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز این موضوع را مطرح کردیم. در تلاش هستیم که متولیان بسته‌‌‌های حمایتی را تا پایان سال ارایه دهند، به هر حال، شرایط تامین مالی از طرف دولت مشکلاتی دارد و در نهایت ما مطالبه‌‌گری داریم که تا پایان سال این امر محقق شود.

وی با اشاره به عقب افتادن مستمری مددجویان بیان کرد: تلاش ما این است به موقع هر ماه مستمری مددجویان پرداخت شود. دستور روحانی و نوبخت این بوده که پیش از پرداخت حقوق پرسنل دولتی مبلغ مستمری مددجویان واریز شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اختلالی که در پرداخت مستمری افراد پیش آمده بود، یادآور شد: یک مورد ماه گذشته در این زمینه اختلالی به وجود آمده بود که با همکاری نوبخت و ایزدی در ستاد هدفمندی این مشکل رفع شد. اگر مشکل این چنین برای افرادی پیش آید، این افراد باید به اداره‌‌کل بهزیستی استان خود مراجعه کنند زیرا ممکن است از بانک یا کارت آنان باشند. باید مشکل را بیابند تا پرداخت به صورت منظم باشد و اگر افراد مددجو باشند، به هر میزانی که مستمری آنها در گذشته تاخیر داشته است، مبلغ آن برای مددجوها واریز می‌‌شود.

قبادی دانا ادامه داد: مجلس در ردیف ۲۳ هنوز مبلغ و تعداد افراد را مشخص نکرده است. در حال حاضر تعداد حق پرستاری فقط ۲۵ هزار نفر دارای معلولیت خصوصا افرادی که ضایع نخاعی دارند که امیدواریم این تعداد افراد افزایش یابد .

وی درباره افزایش تعداد افراد مستمری‌‌بگیر گفت: اینکه بخشی از مستمری کامل را به تعداد بیشتری از افراد اختصاص دهیم، در حال بررسی است که بعد از نهایی شدن بودجه سال ۹۸ به اطلاع مردم خواهیم رساند.

رییس سازمان بهزیستی درباره خانواده‌های دارای دو معلول و خانه‌دار شدن آنان اظهار داشت: این طرح یک تفاهمنامه پنج‌جانبه میان سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و انجمن خیر مدرسه‌ساز است که این فعالیت از سال ۹۴ شروع شده است. در آن زمان ۱۴ هزار خانوار بودند که حدود هفت هزار و ۵۰۰ خانوار در شهرها و شش هزار و ۵۰۰ خانوار در روستاها بوده‌‌اند. از این میزان، تاکنون پنج هزار مسکن به آنها واگذار شده و حدود شش هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال احداث است.

قبادی دانا افزود: همچنین دو هزار و ۲۰۰ خانوار در صف نوبت هستند که امید است طبق برنامه‌ریزی‌ها تا دو سال آینده همه خانواده‌های دو معلول صاحب مسکن شوند.

وی درباره واکسن فلج اطفال تصریح کرد: بسیاری از معلولان دارای فلج اطفال از یک یا دو پا هستند. این ویروس سبب شده این افراد تا آخر عمر دچار معلولیت باشند. در ۴۰ سال گذشته با تلاش‌های بسیاری که انجام شده، طرح واکسیناسیون بسیار بهتر شده اما واکسن تزریقی بی‌خطرتر از قطره خوراکی است و هر خانواده‌ای که این واکسن را برای کودکش تزریق نکرده انجام دهد که پیشگیری از فلج اطفال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز