خبرگزاری کار ایران

میلانی:

باید از تخصیص اعتبار به پروژه‌های مخرب محیط‌زیست شهری جلوگیری کرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۹۳۹

عضو شورای شهر تهران گفت: باید فهرست پروژه‌های کلان عمرانی مرور شود و از ادامه کار پروژه‌هایی که بر محیط زیست شهر تهران اثرات مخرب دارد، جلوگیری شده و مانع تخصیص اعتبار و بودجه به آنها شد.

به گزارش ایلنا، پنجاه و یکمین نشست کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و مشاوران این کمیته برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که به بررسی روند اقدامات انجام شده مطالعات ارزیابی و توجیهی محیط زیستی از سوی شهرداری تهران اختصاص داشت، سید آرش حسینی میلانی بر ضرورت اجرای مصوبات شورای شهر تهران مبنی بر الزام مطالعات ارزیابی محیط زیستی در پروژه‌های کلان عمرانی از سوی شهرداری تهران تاکید کرد و از مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خواست گزارشی از اقدامات انجام شده، وضعیت کنونی مطالعات ارزیابی محیط زیستی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و بودجه این اداره کل در سال آینده ارائه دهد.

صدرالدین علیپور هم در این جلسه، با تشریح اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران طی یک سال گذشته، از تشکیل ۱۲ جلسه کمیته غربالگری برای بررسی مطالعات ارزیابی محیط زیستی پروژه‌های کلان عمرانی شهری خبر داد و به تشریح وضعیت بودجه این اداره طی سال جاری و سال آینده پرداخت.

همچنین شهریار عامری، مشاور و نماینده کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در کمیته غربالگری شهرداری تهران در این جلسه، ‌به نقد و آسیب‌شناسی اقدامات شهرداری تهران درخصوص مطالعات ارزیابی محیط زیستی پرداخت.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پس از این اظهارات، به مصوبه ۱۰ سال گذشته شورای شهر درباره الزام شهرداری به انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی در پروژه‌های کلان عمرانی اشاره کرد و گفت: مزیتی که مصوبه جدید الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیهی و ارزیابی محیط زیستی در برنامه سوم دارد،‌ این است که براساس آن می‌توان از اجرای پروژه‌هایی که اثرات مخرب زیست محیط شهری دارند، جلوگیری کند.

حسینی میلانی بر ضرورت بازنگری پروژه‌های کلان عمرانی تاکید کرد و اظهار داشت: باید فهرست پروژه‌های کلان عمرانی مرور شود و از ادامه کار پروژه‌هایی که بر محیط زیست شهر تهران اثرات مخرب دارد، جلوگیری شده و مانع تخصیص اعتبار و بودجه به آنها شد.

وی با اشاره به برنامه سوم توسعه شهر تهران تصریح کرد: دو ماده در برنامه سوم شهر تهران درخصوص ارزیابی مطالعات محیط زیستی وجود دارد که اجرای آنها نیازمند این است که نقشه‌راه آن تدارک دیده شود و جنبه‌ها و الزامات قانونی، فنی، فرهنگی و اجتماعی و... دیده شوند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر تسریع در تدوین دستورالعمل کمیته غربالگری مطالعات ارزیابی محیط زیستی خاطرنشان کرد: محیط زیست شهر تهران مظلوم است. تهران مرکز تجمع کانون‌های قدرتمند مالی، خدماتی مختلف است و صاحبان قدرت در آن حضور دارند و تضاد و تزاحم منافع میان قدرت‌ها موجب کاهش سرعت اقدامات برای حفظ و صیانت از محیط زیست می‌شود.

حسینی میلانی نقطه شروع انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی را در جهان، براساس خواست مردم دانست و ابراز داشت: در ایران شکل‌گیری مطالعات ارزیابی محیط زیستی از بالا به پایین بوده و انجام آن از زمان دولت اصلاحات الزامی شد اما با این وجود، کانون‌های قدرت عمرانی و اقتصادی خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانستند.

وی از لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای انجام مطالعات زیست محیطی برای شورایاران طی سال آینده خبر داد و بیان کرد: برای پیگیری‌ و مطالبه مطالعات ارزیابی زیست محیطی باید آموزش‌های لازم به شورایاری‌ها در دستورکار اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران قرار بگیرد تا در سال آینده، دبیران و اعضای کارگروه محیط زیست شورایاری‌های در کارگاه‌های تخصصی آموزش‌های لازم را فرابگیرند.

این عضو شورای شهر بر انجام مطالعات برای تدوین شاخص‌های توسعه پایدار تاکید کرد و یادآور شد: تا زمانی مطالعات پایه از وضعیت محیط زیست شهر تهران انجام نشود، با یک پوسته کم‌عمق از اطلاعات محیطی نمی‌توان به راه حل های واقعی دست یافت. از سوی دیگر، باید رابطه این شاخص‌ها با تصمیماتی که در حوزه بارگزاری شهرسازی وجود دارد، کاملا شفاف شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه برنامه سوم توسعه برای چشم‌انداز وضعیت محیط زیستی شهر تهران حرف‌های مهمی دارد، عنوان کرد: یکی از مسائل کلیدی، توجه به مسایل محیط زیست در سطح منطقه شهری تهران است و در این چارچوب، تدوین شاخص‌های توسعه پایدار باید شامل منطقه شهری تهران هم بشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز