خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی تاکید کرد:

آمادگی شورا برای بهره‌گیری از ظرفیت اداره محیط زیست درخصوص کیفیت آب

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۰۰

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ناکید کرد: در حوزه کیفیت آب انهار شهری تهران مشکل داریم و موضوعی بر زمین مانده است. شورا به دنبال احیای روددره‌ها است و این موضوع بدون توجه به کیفیت آب انهار بی‌معنا است. بهره‌گیری از ظرفیت اداره محیط زیست در این زمینه ضرورت دارد و شورا آمادگی دارد تا با همفکری با دستگاه‌های مرتبط، سازوکار لازم را محقق سازد.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در یکصد و بیست و دومین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ضمن خوشامد به مسئولان محیط زیست استان تهران گفت: اصحاب رسانه پیگیر وضعیت محیط زیستی شهر تهران هستند و مسائل محیط زیستی به مطالبات اصلی شهروندان تبدیل شده است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه حساسیت خوبی نسبت به مسائل و وضعیت زیست محیط شهری به ویژه در حوزه ترافیک و آلودگی هوا میان دستگاه‌های مختلف به وجود آمده است. شاید ۱۰ سال قبل این حساسیت وجود نداشت و باید این همگرایی به حوزه پسماند نیز تسری یابد. 

این عضو شورای شهر با بیان اینکه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تلاش کرده در برنامه سوم توسعه شهری ظرفیت‌هایی را از نظر تامین مالی ایجاد کند، اظهار داشت: در این راستا ایجاد صندوق حمایت از محیط زیست و حمل و نقل در برنامه سوم تصویب شده تا بخشی از عوارض به این صندوق واریز شود و منبع پایداری برای حفاظت محیط زیست شهری باشد. در این باره لازم است با سازمان محیط زیست استان همفکری شود تا این منابع در چه حوزه‌ها و با چه سازوکاری مصرف شود. 

حسینی میلانی با بیان اینکه در برنامه سوم شهر تهران ظرفیت‌هایی درخصوص اقتصاد سبز دیده شده و پیگیری‌هایی در حال انجام است، تصریح کرد: سنجش ارزش‌های اکولوژیک و تعیین و برآورد هزینه‌های زیست محیطی پسماند موضوعات مهمی هستند. امیدواریم با کمک مرکز مطالعات شهرداری و دانشگاه‌ها برآورد هزینه‌های محیط زیستی را در پروژه‌های شهری انجام دهیم، مشخص شدن این هزینه‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلان خواهد داشت. 

وی از آغاز انجام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند خبر داد و خاطرنشان کرد: ما در حوزه کیفیت آب انهار شهری تهران مشکل داریم و موضوعی بر زمین مانده است. شورا به دنبال احیای روددره‌ها است و این موضوع بدون توجه به کیفیت آب انهار بی‌معنا است. بهره‌گیری از ظرفیت اداره محیط زیست در این زمینه ضرورت دارد و شورا آمادگی دارد تا با همفکری با دستگاه‌های مرتبط، سازوکار لازم را محقق سازد. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره مجدد به برنامه سوم شهر تهران ابراز داشت: در بحث پروژه‌های عمرانی، ماده‌ای برای ارزیابی محیط زیستی طرح‌های شهری آورده شده که براساس آن، اخذ مجوزهای محیط زیستی فقط برای آغاز پروژه‌ها نیست و در حین انجام و پایان طرح هم ارزیابی باید صورت گیرد. 

حسینی میلانی افزود: این موضوع ماده مهمی در برنامه سوم توسعه شهر تهران است و می‌تواند فتح‌بابی برای تهیه برنامه‌های مدیریت محیط زیستی (EMP) و ارزیابی‌های راهبردی زیست محیطی (SEA) باشد. 

وی تعیین شاخص‌های SDG برای منطقه شهری تهران را مهم دانست و بیان کرد: اگر اهداف توسعه پایدار (SDG) بر اساس این شاخص‌ها تعیین شوند، امکان ایجاد همگرایی با دستگاه‌های دیگر بهتر فراهم می‌شود. شورا در این رابطه آماده همکاری با اداره محیط زیست استان است. 

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به جایگاه شفافیت برای شورای پنجم اشاره کرد و یادآور شد: شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها موضوعی کلیدی برای شورای پنجم است و در این چارچوب انتشار گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های شهرداری در دستورکار است و این انتظار وجود دارد این رویکرد به سطح تصمیم‌گیری‌های استانی نیز تسری یابد چراکه اگر شفافیت وجود داشته باشد مردم آگاه‌تر شده و مشارکت اجتماعی ایجاد می‌شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزشی عقب‌نشینی‌هایی داشته است، عنوان کرد: ما متوجه مشکلات اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست هستیم ولی اکنون شاهدیم انتشار کتاب و مقاله ترویجی و آموزشی از سوی این سازمان مانند گذشته انجام نمی‌شود در حالی که هیچ دستگاهی از نظر مرجعیت علمی نمی‌تواند چنین نقشی را مانند سازمان محیط زیست ایفا کند. در این رابطه هم آماده همراهی با اداره کل محیط زیست تهران هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز