خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

قاچاق خاک صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۸۳۲

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تمام مواردی که تحت عنوان قاچاق رسانه‌ای شده تایید صحت نشده و عمدتا صادرات خاک صنعتی بوده که طبق قانون منعی ندارد.

به گزارش ایلنا، مسعود تجریشی با اشاره به اینکه خاک پایه و اساس تحقق امنیت غذایی و استقرار جوامع است، گفت: متاسفانه گزارش وضعیت کمی و کیفی خاک کشور حاکی از آن است با وجود محدودیت شدید خاک حاصل خیر (فقط ۱.۲ میلیون هکتار)، با انواع تهدیدهای زیست محیطی از جمله فرسایش و آلودگی مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، میزان فرسایش خاک در ایران، حدود ۱۶ تن در هکتار در  سال است که با شاخص جهانی پنج تا شش تن در هکتار در سال، فاصله بسیاری دارد. در واقع میزان فرسایش هشت هزار برابر صادرات خاک صنعتی است که ارزش افزوده تولید غذا را نیز ندارد و باید اهتمام ویژه درخصوص کاهش و رفع کامل معضل فرسایش خاک صورت پذیرد چرا که از عوامل اصلی ایجاد گرد و غبار نیز است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به پیگیری‌‌های انجام شده و تصویب قوانین مربوطه در برنامه‌‌‌های پنجم و ماده ۲۳ قانون احکام دائمی توسعه‌‌ای کشورکشفی درخصوص صادرات غیرمجاز خاک نداریم و اگر قاچاقی هم باشد، بسیار کم و ناچیز است.

تجریشی افزود: با نظارت‌‌ها و هماهنگی‌‌هایی که بین دستگاه‌‌‌های مختلف پیش آمده، عملا راه برای متخلفان بسته است.

به گفته این مقام مسئول، با ابلاغ قانون حفاظت از خاک، موضوع نظارت‌‌ها دقیق‌‌تر شده و صادرات غیر مجاز به طور کامل ریشه‌‌کن خواهد شد.

وی ادامه داد: بررسی‌‌های انجام شده طی هفته‌‌های اخیر نشان می‌دهد، تمام مواردی که تحت عنوان قاچاق رسانه‌‌ای شده صحت نشده و عمدتا صادرات خاک صنعتی بوده که طبق قانون منعی ندارد.

تجریشی درخصوص خروج خاک از جزیره هرمز و موارد مشابه اظهار داشت: موضوع در دست بررسی بوده و طبق اظهارات جدید فعلا خاکی از هرمز صادر نمی‌شود.

وی افزود: مردم بدانند که مسئولان در بالاترین رده‌‌‌ها نسبت به موضوع حساس بوده و نظارت دارند و اگر موردی را به صورت مشکوک مشاهده کردند حتما با دستگاه‌‌های نظارتی و فنی در میان بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز