خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مخالفت نمایندگان مجلس با اخذ عوارض تردد از معابرِ پایتخت/ مسئولان شهری فقط به دریافت پول بیشتر از مردم فکر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۹۲

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به برنامه‌ اخیر شهرداری تهران مبنی بر دریافت عوارض از مردم برای تردد در معابر شهری گفت: اینکه می‌گویند این کار برای کاهش ترافیک خوب است، صحت ندارد و مسئولان شهری که این موضوعات را مطرح می‌کنند، فقط به فکر دریافت پول بیشتر از مردم هستند.

حمیدرضا کاظمی (نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تصویب بند ۵ ماده ۵۴ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری مبنی بر الزام شهرداری به تدوین لوایح نظام قیمت‌گذاری استفاده از معابر شهری گفت: وظیفه شهرداری خدمت‌رسانی به مردم برای افزایش آسایش آنان است و احداث و ساماندهی بزرگراه‌ها و معابر شهری هم وظیفه ذاتی شهرداری است و نباید بابت آن از مردم پول دریافت کند.

فروش شهر تهران راه درآمدزایی نیست

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: شهرداری تهران نباید گمان کند با کارهایی نظیر پولی کردن طرح زوج و فرد، پولی کردن معابر و به طور کلی فروش شهر تهران باید درآمد کسب کند.

کاظمی‌ درباره سخن برخی مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران درباره اینکه با قیمت‌گذاری برخی معابر خاص از بار ترافیک کاسته می‌شود، گفت: اینکه تردد در شهر کم یا زیاد شود، برای افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند، مهم نیست و این مسئولان مدیریت شهری فقط برای کسب پول بیشتر چنین برنامه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: شهرداری باید برای ایجاد درآمد پایدار فکر دیگری کند.

باید کاری کنیم که زندگی در تهران برای مردم ارزان‌تر شود نه گران‌تر. شهرداری نباید بار مشکلات مالی خود را روی دوش مردم بگذارد.

زندگی را برای مردم گرانتر از این نکنید

سهراب گیلانی (دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار کرد: شهرداری نباید زندگی را برای مردم گرانتر از این کند.

وی با اشاره به تصویب بند 5 ماده 54 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری در شورای شهر تهران که به شهرداری برای تدوین لوایح قیمت‌گذاری تردد در معابر شهری مهلتی یک ساله می‌دهد، گفت: این رویکرد اشتباهی است که اکنون مطرح شده‌است، اینکه شهرداری زندگی را برای مردم گران کند، هنر نیست. باید کاری کنیم که زندگی در تهران برای مردم ارزان‌تر شود نه گران‌تر. شهرداری نباید بار مشکلات مالی خود را روی دوش مردم بگذارد.

نباید برای اخذ عواض، کشورهای پیشرفته را الگو قرار دهند

گیلانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در بودجه سنواتی سهم دارد و نباید باز هم به فکر دریافت پول از مردم باشد، تاکید کرد: اگر چنین موضوعی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیاید که من دبیر آن هستم، قطعا رد خواهد شد.

دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس درباره اظهارات رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مبنی بر دریافت عوارض از مردم در کشورهای دیگر برای تردد در معابر شهری اظهار کرد: ابتدا شهر را باید به شاخص‌های آن کشورها برسانند و آنگاه دریافت عوارض برای تردد در معابر را پیاده کنند. باید به مسئولان و مدیران شهری گفت، شما که هنوز از خیلی از شاخص‌ها عقب هستید، نمی‌توانید برای اخذ عوارض تردد از معابر، کشورهای پیشرفته را الگو قرار دهید.

هنوز حمل و نقل عمومی‌ در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد و آنگاه مسئولان شهری می‌خواهند، مردم را از آوردن خودروهای شخصی منع کنند.

وی تاکید کرد: اگر کسی برای دریافت عوارض بیشتر از مردم خواست ایران را با کشورهای پیشرفته مشابه‌سازی کند، باید به او پاسخ داد، این زمانی میسر است که در سایر شاخص‌ها مثل توسعه حمل و نقل عمومی‌هم به پای آن کشورها رسیده باشیم.

گفتنی است؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روز گذشته درباره دریافت عوارض از مردم برای تردد در معابر شهری به ایلنا گفته بود: در حال حاضر پروژه‌هایی داریم که نیمه‌تمام هستند. به عنوان مثال بزرگراه‌هایی داریم که نیمه‌تمام مانده‌اند؛ به همین دلیل به شهرداری تهران اجازه دادیم تا با استفاده از روش BOT مشارکت و سرمایه بخش خصوصی را جذب کند تا احداث این بزرگراه‌ها تکمیل شود و در نهایت هزینه آن را از محل عوارض دریافتی از مردم در این بزرگراه‌ها تامین کند.

وی همچنین اظهار کرده بود: اکنون در امارات، دبی، استانبول و ... این کار اجرا می‌شود. به عنوان مثال اکنون در خیابان شیخ زائد و بسیاری از خیابان‌های دیگر دبی عوارض دریافت می‌شود. در برخی ساعات تردد از برخی خیابان‌های دبی ۳ درهم (هر درهم اکنون حدود ۳ هزار تومان است) و در ساعات پیک ترافیک، ۵ درهم است. بنابراین تعداد زیادی از افراد در ساعاتی به این بزرگراه‌ها می‌روند که هزینه‌شان کمتر شود یا مسیرشان را عوض می‌کنند، البته حمل و نقل عمومی‌در دبی رایگان است. اینکه وضع اقتصادی مردم در کشور ما بد است، درست است اما نمی‌توان به دلیل وضع بد مردم هیچ کاری در کشور انجام نداد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز