خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی مطرح کرد:

ذهنیت‌های نادرست فردی و پنداشت‌های نادرست اجتماعی، بیشترین زمینه‌ساز فساد در جامعه

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۱۳۰

وزیر کشور معتقد است، ذهنیت‌های نادرست فردی که به پنداشت‌های نادرست اجتماعی منتهی می‌شود، بیشترین زمینه فساد در جامعه را فراهم می‌کند.

به گزارش ایلنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پس از ارائه این گزارش از سوی رئیس سازمان بهزیستی در نشست، ضمن اشاره به اهمیت انجام چنین پژوهش‌هایی در کشور، گفت: در تحقیقات اجتماعی و خصوصاً در بخش تحلیل، نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که با تکرار روندها و فرایندهای پژوهشی می‌توان در تحلیل نتایج به قطعیت بیشتری رسید.

وزیر کشور در ادامه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این پژوهش و ابراز امیدواری برای انجام چنین پژوهش‌هایی با سرعت بیشتر و در بازه‌های کوتاه‌تر، گفت: گرچه اولویت‌های اقدام در خصوص آسیب‌های اجتماعی بر اساس مجموعه گزارش قبلی و جمع‌بندی‌های انجام شده در شورای اجتماعی در حضور رهبر معظم انقلاب، تعیین شده‌ است لکن باید بر اساس گزارش‌های جدید و از جمله رویکردهای مشخص شده در این پژوهش، به‌روزرسانی پیوسته اولویت‌گذاری‌ها را مد نظر قرار داد.

 وی در ادامه به محتوای پژوهش سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: نگرش این پژوهش به مباحث روانشناسی اجتماعی نزدیک‌تر است. بنا بر این، اگر مولفه‌های جامعه‌شناختی را هم وارد این پژوهش کنید، برای برنامه‌ریزی و اقدام مناسب‌تر خواهد بود؛ چرا که تبدیل نتایج طرح‌های پژوهشی به برنامه عملیاتی نیازمند همه‌جانبه و جامع بودن طرح‌های پژوهشی است و باید همه مؤلفه‌های مورد نیاز را مد نظر قرار گیرد.

رحمانی فضلی در ادامه خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم در تحلیل داده‌های چنین پژوهش‌هایی، علاوه بر رویکردهای کلان، نگاه تفصیلی به موضوع داشته باشیم؛ از جمله توجه مؤثر به برش‌های منطقه‌ای به این معنا که در توزیع جغرافیایی به جز تقسیم‌بندی استانی، تقسیمات در داخل استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط در مراکز استان‌ها، شهرهای بزرگ، حاشیه شهرها، مناطق مختلف شهری و روستاها متفاوت است و درنتیجه نیاز داریم که توزیع جغرافیایی پژوهش ها از جمله پیمایش‌ها دقیق‌تر و مؤثرتر طراحی و اجرا شود و همچنین در تحلیل نتایج پژوهش‌های موجود، این معیارها مورد دقت کافی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین جنس، تحصیلات، سن، گروه‌های شغلی و سایر فاکتورهای مهم نیز باید با دقت حداکثری مورد توجه قرار گیرد تا در اجرا و عمل گروه‌های هدف را مؤثرتر مشخص کنیم و بتوانیم با منابعِ محدود در اختیار، اهداف را دنبال کنیم و به نتایج مطلوب برسیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ذهنیت آحاد جامعه در خصوص مسائل مختلف و ادراک عمومی از شرایط اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: رابطه عین و ذهن بسیار وثیق است و ما به عنوان فرد فرد اعضای جامعه، بر اساس دریافت های ذهنی خود، ذهنیت جامعه را می‌سازیم.

وی در ادامه با اشاره به یافته‌های پژوهشی معتبر از جمله پژوهش ارائه شده در این جلسه؛ ناظر بر فاصله زیاد بین واقعیات جامعه با ذهنیت مردم، گفت: باید با تلاش در جهت واقعی‌سازی ذهنیت‌ها، این فاصله زیاد را کم کنیم؛ چرا که تصویرهای ذهنی غلط به تدریج، به باور و اندیشه تبدیل می‌شود و در آن صورت، می‌تواند تبعات جبران ناپذیر داشته باشد.

وی در همین زمینه افزود: ذهنیت‌های نادرست فردی که به پنداشت‌های نادرست اجتماعی منتهی می‌شود؛ بالاترین زمینه فساد در جامعه را فراهم می‌کند؛ چرا که با این پنداشته‌ها، بسیاری از جهت‌گیری‌های نادرست و مهم تر از آن، ناهنجاری‌ها، عادی و عرفی می‌شود و در نتیجه این باورهای ذهنی غیرمطلوب که بر اساس تصورات غلط شکل گرفته است، تدریجاً به عینیت می رسد.

وزیر کشور در ادامه به اهمیت برنامه ریزی دقیق برای اطلاع رسانی عمومی و تبلیغات کاربردی در مورد نتایج پژوهش ارائه شده گفت: باید در خصوص نتایج و آمار این پژوهش، پیوست رسانه‌ای و اجرایی قوی تدوین و مصوب شود و به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم تا در خصوص نتایج این طرح به خوبی عمل کنند.

 وی در ادامه تصریح کرد: رسانه ها می‌توانند نقش مهمی در انتشار مؤثر نتایج این پیمایش و دیگر طرح های پژوهشی عرصه اجتماعی کشور داشته باشند؛ مشروط بر آن که به صورت دقیقی نسبت به موضوع و مقدمات و مؤخرات آن آگاه شوند و بتوانند نتایج را  به درستی به مردم منتقل کنند.

 رحمانی فضلی گفت: باید برنامه‌ریزی دقیق علمی و رسانه ای در خصوص اولویت‌های تعیین شده در این طرح انجام شود که یکی از مهم‌ترین مباحث در این زمینه می تواند قاعده‌مندسازی اعلام آمارهای اجتماعی و پیشگیری از اعلام آمارهای غلط در عرصه اجتماعی کشور باشد.

وزیر کشور در این زمینه به تجربه موفق ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: با پیگیری ستاد و همکاری دستگاه قضایی، مدعیان اطلاعات در خصوص شرایط اقتصادی کشور را به ارائه مستندات خود ملزم کردیم که این امر در کاهش اظهارنظرهای غلط و نادرست بسیار موثر بود.

وزیر کشور در جلسه یکصد و سیزدهم شورای اجتماعی کشور به سطح بالای دینداری مردم و رابطه بسیار مؤثر پایبندی‌های دینی با رفتار فردی و اجتماعی به عنوان یکی از نتایج مهم پژوهش‌های ارائه شده اشاره کرد و با مرور برخی مظاهر غیردینی که منجر به برداشت‌های غلط از سطح دینداری جامعه می‌شود، گفت: نباید ملاک دینداری را فقط تظاهر بیرونی قرار دهیم؛ هرچند آنها هم خیلی مهم هستند و در مقابل رفتارهای ظاهری غیر دینی، واکنش‌های غیر مؤثر داشته باشیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: دینداری از رهگذر دل و عقل و یا نسبتی از هر دو راه حاصل می شود اما در هر دو مسیر، بیان و عمل تأثیرگذار است و در هر صورت کلام خشن و یا عمل نامناسب، فرد را از دین و آموزه های آن دور خواهد کرد.

رحمانی فضلی در ادامه همین بحث به ریشه‌یابی بروز و رونق گرفتن مباحثی تحت عنوان عرفان‌های نوظهور و در واقع کاذب اشاره کرد و گفت: وقتی به واسطه عوامل و دلایل مختلف و از جمله برخی اشتباهات در روش‌ها و شیوه‌ها، خلأهای معنوی در جامعه ایجاد می‌شود و افراد نمی توانند عرفان ناب دینی را از جایگزین های جعلی و کاذب آن جدا کنند، گرفتار انحرافات می‌شوند.

وزیر کشور از مجموعه این بحث نتیجه گرفت: باید در حوزه دین بیشتر و البته مؤثر تر از گذشته کار کنیم و مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه باید زبان، ادبیات و راه‌های مؤثر تر نفوذ دینداری را دنبال کنند.

او در پایان انجام طرح‌های پژوهشی و پیمایش‌های علمی در عرصه آسیب‌های اجتماعی را بسیار خوب ارزیابی کرد اما خاطرنشان کرد: نتایج این طرح‌ها، نباید صرفاً در کنج کتابخانه‌ها و در آرشیوها بماند؛ چرا که در این صورت، اتلاف بیت‌المال خواهد بود. باید تلاش شود برنامه‌های عملیاتی و اجرایی بر اساس نتایج این طرح‌ها تدوین و به طور جدی دنبال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز