خبرگزاری کار ایران

کلانتری مطرح کرد:

قانون هوای پاک جرم انگاری شده/ تعیین جرم برای متخلفان

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۸۹۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران گفت: در قانون هوای پاک جرم‌انگاری شده و برای کسانی که به تکالیف قانونی خود عمل نکنند جرم تعیین شده است.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در مراسم گرامیداشت هفته هوای پاک و همچنین اجرای طرح تعویض رایگان کنیستر خودروهای تاکسی در شهرستان ملارد با اشاره به اجرای قانون هوای پاک از سال گذشته اظهار داشت: از سال گذشته اقدامات خوبی برای کنترل آلودگی هوا در راستای اجرای این قانون انجام شده است.

وی افزود: از جمله این اقدامات استاندارد سازی سوخت توسط وزارت نفت است که براساس آن حتما باید در تهران هم بنزین یورو 4 و گازوئیل استاندارد توزیع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: همچنین سخت‌گیری در استاندارهای معاینه فنی، تبدیل سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی از نفت کوره به گاز، مسائل مربوط به مدیریت هوا، طرح کاهش و برخورد پلیس با خودروهای آلاینده اقدام دیگری که سال گذشته بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت هوا بهتر شده و این نشان دهنده آن است که قانون هوای پاک، قانونی کاربردی است به شرط آن‌که همه مردم و مسئولان در آن مشارکت داشته باشند.

کلانتری با بیان اینکه نصب کنیستر و کاتالیست در خودروها از تکالیف قانونی است، گفت: تعویض کاتالیست گامی مهم در کاهش آلودگی خودروهاست که در حال حاضر این موضوع پیگیری می‌شود. کاتالیست تا ۹۰ درصد گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می ‌کند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موظف است طبق قانون این موضوع را پیگیری کند تا این قطعات در خودروها نصب و همچنین در ادوار تعویض این قطعات هم نظارت و پیگیری لازم را خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با بیان اینکه اگر بخواهیم محیط زیست در تعادل باشد باید از نظر کمی و کیفی در شرایط مناسبی باشد و در غیر این صورت عدم تعادل و تخریب محیط زیستی اتفاق می‌افتد، گفت: رشد جمعیت، تلاش برای تأمین مواد غذای، توسعه صنعتی، تولید پسماند، تخریب لایه ازن و تغییرات آب و هوایی و ده‌ها موضوع دیگر لحظه‌ به ‌لحظه اهمیت محیط زیست را در جهان دوچندان می کند.

وی به حفظ محیط زیست کنار توسعه کشور اشاره داشت و گفت: ما نیازمند توسعه و ایجاد اشتغال و همچنین تولید هستیم اما باید کنار آن محیط زیست را حفظ کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست در کنار توسعه است و در مقابل آن نیست. حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و ما هم باید همگام با دنیا نسبت به محیط زیست احساس تکلیف قانونی و شرعی داشته باشیم.

فرماندار شهرستان ملارد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خوشبختانه نگاه ویژه‌ای در مجموعه عملکردی محیط زیست در حال حاضر وجود دارد، افزود: با توجه به اهمیت موضوعات محیط زیستی باید مسائل زیست‌محیطی را به‌عنوان یک اولویت ببینیم.

حسین توکلی کجانی با بیان اینکه محیط زیست سرمایه‌ای است برای نسل آتی و این نگاه در کشور باید تقویت شود، اظهار داشت: در سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه هم نگاه ویژه‌ای به موضوعات محیط زیست شده است.

وی، تصویب و اجرای قانون هوای پاک را نتیجه تعامل مجلس و دولت عنوان کرد و افزود: خوشبختانه لایحه هوای پاک توانسته نقش به‌سزایی را در کنترل آلودگی هوای کلان‌شهرها ایفا کند.

توکلی کجانی با اشاره به اینکه زمانی که در کشور در حوزه اقتصادی مشکلاتی به وجود آمد بسیاری گفتند که نباید نگاه‌مان به بیرون باشد، ادامه داد: البته این یک اصل است و با توجه به تولیداتی که در کشور داریم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را که نگاه رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور نیز هست را تحقق دهیم اما باید تعامل جهانی نیز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه جهان را کنار بگذاریم و فقط در فضای داخلی کشور فعالیت کنیم نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را که مربوط به سیاست‌های کلان اقتصاد کشور هست برطرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی امام جمعه صفادشت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز هزینه های جانی و مالی بسیاری بدلیل وجود آلودگی هوا در کلان شهر می شود، افزود: اگر کسی در بحث آلودگی هوا و آلوده کردن آن سهمی داشته باشد را باید فاسد بنامیم.

وی با بیان اینکه، فساد صرفا به مسائل اقتصادی مربوط نمی شود و ایجاد آلودگی که به سلامت مردم آسیب می زند هم فساد می باشد، اظهار داشت: البته کسی هم که در رفع آلودگی هوا و پاک نگهداشتن آن در تلاش است را باید فردی با ایمان و فردی که موثر در این دنیاست معرفی کنیم.

در این مراسم که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد کنیستر 520 دستگاه تاکسی توسط مجموعه اورند پیشرو تولید کننده قطعات خودرو از جمله کاتالیست، کنیستر و باک به‌صورت رایگان تعویض شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز