خبرگزاری کار ایران

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر کرد؛

گزارش تأثیر طرح کاهش بر آلودگی هوای تهران/| کاهش ۲۱ درصدی سرعت تولید ذرات آلاینده

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۸۳۳

براساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اجرای مرحله دوم طرح «کاهش» در پاییز سال جاری باعث شده که در ساعات ابتدایی صبح، میزان رشد غلظت ذرات آلاینده بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش ایلنا، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد: بررسی‌های صورت‌گرفته در خصوص اولین تأثیرات ملموس اجرای طرح کاهش نشان می‌دهد که این اقدام باعث شده روند افزایش غلظت آلاینده‌های صبحگاهی در شهر تهران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

این مطالعه بر اساس داده‌های ایستگاه پایش کیفیت هوای تربیت مدرس که در محدوده زوج و فرد قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه به محدوده طرح ترافیک است، انجام شده و تغییرات نرخ رشد غلظت ذرات آلاینده کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون را مورد بررسی قرار داده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که میزان رشد غلظت ذرات آلاینده که در پاییز سال ۹۶ به طور میانگین از ساعت ۶ تا ۷ صبح بیش از ۸ میکروگرم بر مترمکعب افزایش داشته، در پاییز ۹۷ به حدود ۶.۵ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است که کاهش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این تغییرات در سه بازه‌ی یک‌ساعتی پس از آن نیز به ترتیب ۲۲ درصد، ۱۳ درصد و ۴۲ درصد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد کاهش بیشتر تولید ذرات در فاصله‌ی ساعات ۹ تا ۱۰ صبح به تأثیر طرح ترافیک جدید نیز مرتبط باشد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه در این تحلیل، تنها روزهای کاری (از یک‌شنبه تا چهارشنبه) مورد بررسی قرار گرفته‌اند و رشد غلظت ساعتی ملاک عمل بوده است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که رشد غلظت ناشی از تولید آلودگی در اثر تردد وسایل نقلیه بوده و تأثیر آب و هوا و تغییرات جوی در آن ناچیز است.

هم‌چنین بر اساس این نتایج، رشد غلظت در ساعت‌های پی‌در‌پی از ۶ تا ۱۰ صبح در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هموارتر بوده و این مسأله نشان می‌دهد که اجرای طرح ترافیک جدید سبب توزیع حجم ترافیک بین ساعت‌های ۶ تا ۱۰ صبح شده است.

در تصویر زیر مقایسه مقدار رشد غلظت ذرات آلاینده ریزتر از ۲.۵ میکرون (طبق داده‌های ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دانشگاه تربیت مدرس) را در ساعت‌های پی‌درپی صبح مشاهده می‌کنید:

گزارش تأثیر طرح کاهش بر آلودگی هوای تهران/| کاهش ۲۱ درصدی سرعت تولید ذرات آلاینده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز