خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بودجه دانشگاه فرهنگیان یک سوم پولی است که خاوری از کشور برد/ نمی‌توان با این پول‌ها، معلم فاخر تربیت کرد/ باید از برج‌ها کم و خرج‌ هزینه‌های ضروری کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۷۴۳

رئیس دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از وضعیت بودجه‌ای این دانشگاه گفت: همه امکانات را به دانشگاه‌هایی از جمله صنعت شریف می‌دهند که تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویانشان به آن طرف آب مهاجرت می‌کنند، در حالی که ما معلمی را برای خدمت در داخل کشور به مدت ۳۵ سال و برای ۸ دولت تربیت می‌کنیم.

حسین خنیفر (رئیس دانشگاه فرهنگیان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن انتقاد از وضعیت بودجه‌ای دانشگاه فرهنگیان با توجه به جذب ۴۱ هزار نفری که این دانشگاه امسال داشته است، گفت: بودجه دانشگاه فرهنگیان اصلا مناسب تربیت معلم فاخر نیست و بسیار حداقلی دیده شده است. من بعد از آمدنم به این دانشگاه ۴۱ هزار دانشجوی جدید را جذب کردم، آن هم نه از سر سیری بلکه به خاطر نیاز ملی. در حال حاضر ۱۲۳ هزار معلم کم داریم و من توانستم ۴۱ هزار نفر را تضمین کنم. علاوه بر این بنا داریم، برای سال آینده ۳۰ هزار نفر دیگر را جذب کنیم، اما کسی نمی‌داند که آیا پولی برای این ظرفیت‌ها پیش‌بینی شده است یا نه؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه‌های دیگر به اندازه دانشگاه فرهنگیان دانشجو جذب نکرده‌اند که اکنون گله می‌کنند‌‌، گفت: ۲۹ هزار دانشجو در ۹۸ پردیس کشور داشتیم که ۴۱ هزار نفر دیگر هم جذب کردیم که در مجموع ۷۰ هزار دانشجو شدند، ضمن اینکه کل بودجه ما یک هزار و ۲۱۹ میلیارد است، یعنی یک سوم اختلاس خاوری و پولی که از کشور برده است.

با این بودجه‌ها نمی‌شود، معلم فاخر تربیت کرد

او با اشاره به اینکه همه می‌گویند؛ جانی در خدمتیم، اما به صورت مالی نه و فقط اشک تمساح می‌ریزند، گفت: همانطور که گفتم،‌ با این بودجه نمی‌شود، معلم فاخر تربیت کرد؛ برای تربیت معلمِ فاخر بودجه فاضل لازم است. بودجه‌ای که دارای افضلیت باشد و برای این کار باید هزینه کرد. تمام ۳۱ کشوری که روی آن مطالعه کردیم، بعد از امنیت  معلمان و نظام آموزشی در اولویت بوده است، اما در کشور ما نظام تعلیم و تربیت در رده یازدهم اولویت‌ها قرار دارد؛ به عبارتی هنوز بحث نظام تعلیم و تربیت دغدغه ملی و اولویت دولت‌ها نیست و این در حالی است که مقام معظم رهبری به این مسئله تاکید دارند.

خنیفر با اشاره به اینکه از بودجه اختصاص داده شده بسیار ناراضی است، گفت: یک خطر احتمالی وجود دارد که نتوانیم سی هزار دانشجوی سال آینده را جذب کنیم، بر عکس دانشجوهای دانشگاه‌های دیگر که سه روز در هفته در دانشگاه هستند، دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه‌روزی در دانشگاه هستند، از این رو هزینه‌های بیشتری متحمل می‌شویم، از طرف دیگر همه امکانات را به دانشگاه‌هایی از جمله صنعت شریف می‌دهند که تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویانشان به آن طرف آب مهاجرت می‌کنند، اما ما معلمی را برای خدمت در داخل کشور به مدت ۳۵ سال و برای  ۸ دولت تربیت می‌کنیم. آن هم معلمانی که ۱۰۰ درصد در داخل و در محیط‌های نا امن کشور و مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هر کشوری که از نظام تعلیم و تربیت غفلت کرد،‌ ضربه خورد. هیچ کشوری با پول نفت و حتی صادرات درست نشد. به هر کشوری بعد از جنگ جهانی نگاه کنید، می‌بینید که با اصلاح نظام تعلیم و تربیت پیشرفت کردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در خصوص برنامه بلندمدت خود برای این دانشگاه گفت: من برای ادامه فعالیت‌های خود یک برنامه ۵، ۱۰ و ۱۰۰ ساله در نظر گرفته‌ام. یک برنامه پنج ساله برای تامین کامل معلم، یک برنامه ده ساله در خصوص تکمیل کامل بازنگری محتواها، برنامه‌ها و فضاهای فیزیکی و کالبدی که به نظرم باید همه این فضاها از اول غربالگری شوند. همچنین یک طرح صد ساله‌ نیز برای ۳۱ استان کشور در نظر داریم.

عقب‌گرد داشتیم

خنیفر با بیان اینکه بودجه دانشگاه فرهنگیان به نسبت قبل حتی عقب‌گرد هم داشته است، گفت: اگر با فرض ۲۹ هزار دانشجو بخواهیم برآورد کنیم، بودجه دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۴ درصد افزایش داشته، این در حالی است که این دانشگاه تنها دانشگاهی است که دو برابر ظرفیت موجود دانشجو گرفته است، آن هم تنها برای جبران نقیصه ملی کشور در حوزه معلم این کار انجام شده است.

وی اظهار داشت: ما بدهکار هستیم و حق‌التدریس و حق مصاحبه‌های سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را هنوز نداده‌ایم،  پول‌هایی که ما می‌گیریم فقط برای پر کردن چاله چوله‌های این سال‌هاست.من تلاش می‌کنم تا ۱۰۷ میلیارد تومان را برای جبران کمبود‌های این سه سال بگیرم، تازه همین مقدار پول هم با منت به من می‌دهند که البته هنوز هم تخصیص داده نشده و این پول را از آموزش و پرورش طلب داریم. من باید این ۱۰۷ میلیارد تومان را بگیرم و به استادان حق‌التدریس پرداخت کنم.

تاخیر در پرداخت حق‌التدریس اساتید

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ ۲۵۰۰ استاد مدعو و ۸۰۰ هیئت علمی در سراسر استان‌ها داریم که تمام حق‌التدریس اینها عقب افتاده است. بعد انتظار دارند تا مهر معلم تحویل‌شان بدهیم، این معلم‌ها باید تربیت شده باشند یا نه؟ باید برای آنها هزینه شده باشد یا نه؟

خنیفر در پایان با بیان اینکه باید از برج‌ها کم کرد و خرج‌های واجب را رسیدگی کرد، گفت:  یکی از خرج‌های ضروری نظام تعلیم و تربیت است. بودجه سال ۹۸ برای جذب معلم در سال آینده، ما را با تردید روبرو کرده است. در حال حاضر دنبال ردیف هستیم و مقدمات ۳۰ هزار ردیف را چیده‌ایم، اما وقتی من در جذب ۴۱ هزار نفر مانده‌ام چگونه می‌توانم ۳۰ هزار دانشجوی دیگر بگیرم؟ در صورتی که این نیاز مملکت است. اگر ما در چهار، پنج سال آینده پشت سر هم سی هزار نفر معلم جذب کنیم، تازه به کف این نیاز می‌رسیم و می‌توانیم بگوییم که نیاز آموزش و پرورش تا حدی رفع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز