خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بی‌سوادان با مشکل اقتصادی و بیکاری مواجه‌اند/ معرفی مددجو به نهضت سوادآموزی توسط کمیته امداد

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۶۱۳

رئیس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گفت: جامعه هدف ما علاوه بر مشکل بی‌سوادی و کم سوادی، با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی، بیکاری و مهاجرت مواجه هستند.

علی باقرزاده (رئیس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به همکاری این سازمان با کمیته امداد امام خمینی گفت: در تمام تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌هایی که با دستگاه‌های مختلف داریم برای شناسایی، تحت پوشش بردن، آموزش، ارزشیابی، صدور کارنامه،‌ تامین نیروی انسانی و تامین منابع مالی و نظارت و... ما هم توافق می‌کنیم. این‌ها عناصر تفاهم نامه‌های مشترکی است که ما با دستگاه‌ها داریم کمیته امداد هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: تعهدات ما در این تفاهمنامه در خصوص ثبت‌نام، پیش‌بینی مربی برای آموزش، تامین کتاب و هزینه‌های اجرایی برنامه‌ها است. در تفاهمنامه‌ای که به تازگی با کمیته امداد امام خمینی بسته‌ایم یکی از تعهدات شناسایی افراد است و آنها باید بگویند کدام یک از مددجویان کمیته امداد نیازمند خدمات آموزشی جهت آموزش به بیسوادان یا کم سوادان هستند. علاوه بر این کمیته امداد می‎تواند در این مورد برای ثبت نام افراد کم سواد و بیسواد ایجاد انگیزه کند از این رو باید طرف تفاهمنامه مشوق‌هایی را پیش‌بینی کند تا افراد برای ثبت نام اقدام کنند. این مشوق‌ها می‌تواند جنبه مادی و معنوی یا حتی تخفیفات و تسهیلاتی باشد که در واقع آن دستگاه به مدجویان خود می‌دهد.

باقرزاده اضافه کرد: یکی از نکات این تفاهمنامه تامین نیروی انسانی است به این صورت که افراد تحصیل کرده که تحت پوشش کمیته امداد هستند با تمایل خود می‌توانند به عنوان مددجو همکاری کنند و ما هم برایشان پرونده تشکیل می‌دهیم. نیازی نیست که رشته اشخاص رشته مرتبط باشد، همین که مدرک لیسانس داشته باشند کفایت می‌کند. لازم است افرادی که از سوی کمیته معرفی می‌شوند دوره‌هایی که مد نظر ما است را دنبال و شرایط را رعایت کنند.

رئیس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از امکانات کمیته امداد برای نهضت سوادآموزی گفت: در تفاهمنامه‌ای که با کمیته امداد داریم، استفاده از امکانات کمیته نیز فراهم است مثلا برای نهضت سوادآموزی می‌توان از مکان‌های فرهنگی کمیته امداد استفاده کرد. همچنین در راستای این اقدامات نظارت و پایش در برنامه‌های مشترک ضرورت دارد تا بدانیم ساز و کار درست انجام می‌شود یا نه؟

وی ادامه داد: یکی از منابع جذب نیروی انسانی ما به عهده دستگاهی است که با آن توافق می‌کنیم. به عنوان مثال در تفاهمنامه‌ای که با سازمان زندان‌ها داریم به دلیل اینکه رفت و آمد به زندان تابع شرایط خاصی است و باید ملاحظات امنیتی انجام شود. در این گونه مواقع از افرادی که برای سازمان زندان‌ها شناخته شده هستند مثل نیروهای مشاور و کارمند که در سازمان زندان‌ها فعال هستند بهره می‌گیرم. یا مثلا در تفاهمنامه‌‎ای که با عشایر داریم خیلی راغبیم که تحصیل کرده‌های عشایر جامعه خودشان را آموزش دهند. اگر سازمان عشایری این افراد را به ما معرفی کند ما برای آنها تشکیل پرونده می‌دهیم و جذبشان می‌کنیم.

باقر زاده تاکید کرد: در سازمان ما اگر تفاهمنامه‌ای در یک دوره منجر به نتیجه نشود قطعا ما آن تفاهمنامه را تمدید نمی‌کنیم. ما باید بدانیم با کدام دستگاه و برای چه تفاهم می‌کنیم. مثلا ما با سازمان جنگل‎ها و مراتع تفاهم نامه داریم، موضوع این تفاهم نامه ترویج حفظ محیط زیست در کتاب‌های درسی ما است و در واقع در برنامه هایی که سالانه می‎گذاریم مسائلی مثل درختکاری، حفظ محیط زیست، عدم تولید زباله و ... در آن مطرح می‌شود. در واقع جنس این تفاهم‌نامه ها به صورت برنامه‌ای است یعنی در کتب درسی قید می‎شود و  در کتاب‌های مکمل و برنامه‌های ترویجی جنبه آموزشی دارد.

رئیس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش اضافه کرد: ما تفاهم نامه‌هایی با سازمان امور عشایری، کمیته امداد، سازمان زندان‌ها، نیروهای مسلح  و ستاد اقامه نماز داریم. ضمن اینکه اخیرا تفاهمنامه‌هایی با سازمان تبلیغات اسلامی به امضا رساندیم زیرا به هر حال این سازمان جمعیت قابل توجهی از روحانیون مستقر در روستاها دارد که می‎توانند به ما کمک کند.

باقری با بیان اینکه ما دستگاهی هستیم که واقعا به مشارکت دستگاه‌های دیگر در بخش‌های مختلف نیاز دارد، گفت: جامعه هدف ما علاوه بر مشکل بی‌سوادی و کم سوادی، مشکل اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی، بیکاری و مهاجرت را دارد از این رو به همه این عناصر باید پرداخته شود. وقتی ما می‌گوییم سواد چندگانه یعنی فقط با خواندن و نوشتن سرو کار نداریم بلکه با دیگر شئونات زندگی هم سرو کار داریم زیرا برخی موارد در حوزه ماموریت ما نیست و ناگریزیم با دستگاه های مربوطه مذاکره کنیم. به عنوان مثال با بسیج سازندگی  همکاری‌هایی داریم که یک بخش آن سازماندهی نیروهای بسیجی برای سوادآموزی است.

او افزود: بسیج سازندگی هر سال ۶۰ تا ۷۰ هزار بیسواد را تحت پوشش می‌برد. یک بخش کار بسیج سازندگی این است که در جهت ارائه آموزش به ما کمک می‌کنند. همچنین بسیج سازندگی می‌تواند برای کسانی که باسواد می‌شوند تسهیلاتی را جهت راه‌اندازی کسب و کار در نظر بگیرد و به نوعی با این کار کسی که در نهضت درس خوانده و با سواد شده را به دیگر باسوادان ترجیح می‌دهند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این سوال که آیا همکاری‌هایی که شما جهت سوادآموزی با دستگاه‌های مختلف دارید به منطقه خاصی در کشور معطوف می‌شود یا در سراسر کشور است؟ گفت: تفاهم کاری‌هایی که ما با دستگاهای مختلف داریم کاملا کلی است، اما تابعی از توزیع جمعیت است یعنی قاعدتا جایی که بیسواد بیشتر است بیشتر کار می‌کنیم. در واقع هر دستگاهی در برنامه‌ریزی خودش به آن استان محروم و آنجایی که به توجه بیشتری نیاز دارد بیشتر تمرکز می‌کند. ولی ما به طور مشخص استان خاصی را در نظر نداریم و تفاهمنامه مان کلی و اقدامات متناسب با اقتضائات استان‎ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز