خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

احتمال حذف طرح ترافیک خبرنگاران در سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۵۶۳

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محورهای مورد بحث در جلسه کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر تهران را که مرتبط با موضوع طرح ترافیک خبرنگاران بود، تشریح کرد.

علی پیرحسین‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جلسه کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر که با موضوع طرح ترافیک خبرنگاران در سال آینده به ریاست محمدجواد حق‌شناس برگزار شد، گفت: صبح امروز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه دومین جلسه کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر درخصوص این موضوع برگزار شد. در جلسه قبلی پیشنهادهای کلی و بحث‌هایی در مورد اصلاح شیوه توزیع طرح خبرنگاری و دغدغه‌های اصحاب رسانه‌ها مطرح شده بود و در جلسه دوم پیشنهادهای مکتوب اعضا به بحث گذاشته شد. قرار است در جلسه بعد براساس جمع‌بندی پیشنهادها، در این زمینه اقدام به تصمیم‌گیری کنیم. البته عجله‌ای هم در این زمینه وجود ندارد و باید دید روند بحث‌ها چگونه پیش می‌رود.

وی در توضیح مذاکرات جلسه امروز گفت: در این دو جلسه، برخی اعضای جلسه معتقد بودند طرح ترافیک خبرنگاران باید از سال 98 حذف شود و شیوه‌هایی را برای جایگزینی این طرح پیشنهاد می‌کردند که مهم‌ترین آنها پیشنهادهایی بود که از سمت مدیران برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده و با رویکرد اختصاص کارت‌های اعتباری به خبرنگاران برای استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی بود. در این پیشنهاد سازوکاری مطرح شده که خبرنگاران با این کارت‌ها بتوانند علاوه بر اتوبوس و مترو، از تاکسی نیز برای رفتن به حوزه‌های خبری استفاده کنند. البته چنین برنامه‌ای نیاز به تدارکات اجرایی دارد که الان موجود نیست، ولی درصورت تصویب، مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد. در حال حاضر این پیشنهاد که از سوی مدیران برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده، مهم‌ترین جایگزین مطرح برای شکل فعلی طرح ترافیک خبرنگاری محسوب می‌شود.

پیرحسین‌لو یادآوری کرد: حتی این ایده مطرح شد که تعدادی از این کارت‌ها در اختیار خبرنگاران و تعدادی در اختیار مدیران خبرگزاری‌ها باشد تا بتوانند برای دیگر فعالیت‌های خود در حوزه تولید خبر از تاکسی استفاده کنند.

به گفته پیرحسین‌لو، پیشنهاد دیگری که برای جایگزینی طرح ترافیک خبرنگاران در این جلسه مطرح شد، افزایش تعداد کارت‌بلیت‌های استفاده از حمل و نقل عمومی در راستای تشویق به استفاده کمتر از خودروی شخصی بود. اعطای یارانه ریالی مستقیم به رسانه‌ها توسط شهرداری نیز پیشنهاد دیگری بود که برای جایگزینی طرح ترافیک خبرنگاران مطرح شد.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه پیشنهادهایی نیز برای اصلاح روش فعلی توزیع طرح ترافیک خبرنگاران مطرح شد، بیان کرد: همانند سال قبل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل دارد تا توزیع طرح ترافیک خبرنگاران در اختیار این ارگان باشد و تشکل‌های صنفی نیز معتقد هستند توزیع طرح ترافیک خبرنگاران باید در اختیار آنها باشد.

وی افزود: اما در نهایت افراد اذعان داشتند توزیع طرح ترافیک در سال 97 عادلانه‌تر از سال‌های پیش بوده و اشکالات کمتری به آن وارد بوده است؛ به همین دلیل اغلب تاکید می‌کردند که می‌توان بدون یک تغییر اساسی، همین طرح ترافیک فعلی را اصلاح کرد. مثلا یک پیشنهاد این بود که رسانه‌هایی که به هر نحوی از بودجه و امکانات دولتی و عمومی استفاده می‌کنند، طرح ترافیک خبرنگاری دریافت نکنند و طرح با تخفیف صرفا به رسانه‌های بخش خصوصی تعلق گیرد.

پیرحسین‌لو ادامه داد: پیشنهاد دیگر این بود که نشریاتی که در رتبه‌بندی‌های وزارت ارشاد شرایط بهتری دارند یا سابقه و دوره فعالیت‌شان بیشتر بوده است طرح ترافیک دریافت کنند یا نشریاتی که نظم انتشارشان پایین‌تر است، طرح ترافیک دریافت نکنند. همچنین پیشنهادهای دیگری هم مبنی بر دریافت طرح ترافیک از سوی رسانه‌هایی که دفترشان در محدوده طرح قرار دارد یا سابقه بیشتری دارند، مطرح شد، اما هیچ‌یک از این بحث‌ها نهایی نشده و قرار است تا یکی دو هفته دیگر در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با دعوت از همه فعالان مطبوعاتی برای انتقال نظرات خود به شورا و شهرداری، خاطرنشان کرد: مطمئنا با همفکری و شفافیت و وفاق حداکثری، بهترین راههای ممکن را خواهیم یافت که هم تا حد امکان حقی از عموم شهروندان تضییع نشود و هم زمینه برای فعالیت موثرتر فعالان رسانه‌ها فراهم بماند.

وی با بیان اینکه سال قبل تصمیم‌گیری درخصوص طرح ترافیک خبرنگاران به عهده کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بود که به مسائل رسانه اشراف کافی نداشت، اظهار داشت: خوشبختانه اکنون این تصمیم‌گیری بر عهده کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر است که بازوی تخصصی شورا در حوزه رسانه محسوب می‌شود و آقای حق‌شناس که سابقه مطبوعاتی دارند، بر روند تصمیم‌گیری مدیریت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این جلسه همه اجماع داشتند که انتشار اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری از سوی شهرداری کار درست و شایسته‌ای بوده و حتی پیشنهاد می‌کردند که نباید به انتشار اسامی اشخاص بسنده شود بلکه نام رسانه یا میزان تردد افراد هم باید منتشر شود.

پیرحسین‌لو تاکید کرد: در رابطه با موضوع طرح ترافیک خبرنگاران، اطلاعات و تجربه‌های موجود را در اختیار کمیسیون فرهنگی شورا گذاشته‌ایم و در نهایت در خصوص آیین‌نامه نحوه توزیع سهمیه‌های خبرنگاری، تصمیم‌گیری بر عهده شورای شهر تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز