خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعلام اسامی برندهای متخلف پفک دامی در صورت صلاحدید/ نگهداری ۷۰۰ تن از ذرت‌های دامی در شرایط غیربهداشتی

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۱۱۸

سخنگوی سازمان غذا و دارو جزییات جدیدی از پرونده دو برند متخلف که برای تولید پفک از خوراک دام استفاده کرده بودند، ارائه کرد.

کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت پرونده دو کارخانه متخلف که برای تولید پفک از خوراک دام استفاده کرده بودند، گفت: تخلف دو برند شناخته شده، محرز است و پرونده آنها سمت و سوی تعزیراتی پیدا کرده و در حال طی کردن مراحل قضایی است، علاوه بر اینکه خطوط تولید متخلف نیز متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه در این میان برخی سازمان غذا و دارو را مقصر می‌دانند، گفت: حتی اگر طی آنالیزهای آزمایشگاهی، ذرت‌های خوراکی و دامی تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند، باز هم تخلف صورت گرفته است، زیرا ذرتی که با بسته‌بندی دامی و برای مصارف دامی وارد کشور می‌شود به هیچ وجه نباید مصارف دیگری داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: لازم است شرکت‌ها و مسئولان فنی مربوطه به طور دقیق وضعیت موجود را مورد بررسی قرار دهند و هر مسئول فنی که از موضوع تخطی کند، متخلف شناخته خواهد شد.

جهانپور با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو، درباره پرونده‌های موردنظر موضعی مشخص دارد، ادامه داد: تخلف موجود دوگانه است؛ از طرفی بحث عدم صداقت و عدم اظهار صادقانه در استفاده از مواد اولیه مطرح است که این بخش را سازمان غذا و دارو به مراجع قضایی و سازمان تعزیرات ارجاع داده است، پی‌گیری بخش دیگر این پرونده که ارزی است به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است، زیرا در این بخش‌ها از ارز 4200 تومانی استفاده می‌شود.

وی گفت: ما به این قضیه ورود کرده‌ایم؛ اما گویا ماجرا برعکس پیش رفته و سازمان غذا و دارو به نوعی بدهکار شده است! زیرا برخی مدعی هستند و می‌گویند حال که سازمان غذا و دارو معتقد است که آنالیز ذرت‌های دامی با ذرت‌های خوراکی تفاوت ندارد، پس موضوع این تخلفات ارزی است! اما این نظریه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، زیرا اگر قرار باشد اظهارات اولیه تولیدکننده مبنی بر استفاده از ذرت مشکل داشته باشد، ممکن است در هر جای دیگر، همین اتفاق غلط و غیرصادقانه رخ دهد و شخص یا اشخاصی که چنین عملی انجام دهند در سایر موارد نیز قابل اعتماد نخواهد بود، لذا سازمان غذا و دارو به طور کلی با این رویه مخالفت می‌کند و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

او تصریح کرد: بروز چنین اتفاقاتی تاکنون سابقه نداشته و تفاوت قیمت دو نوع ذرت خوراکی و دامی منجر به بروز این تخلفات شده است. به جز مسائل ارزی، اگر بر روی بسته‌بندی یا پیش فاکتورها و فاکتورهای ذرتی که وارد کشور می‌شود قید شده باشد که مخصوص مصارف دامی است استفاده از آن پذیرفته نیست و اینکه طبق نظر سخنگوی سازمان تعزیرات، هفتصد تن از ذرت‌های دامی در شرایط غیر بهداشتی نگهداری می‌شدند.

جهانپور درباره نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر فرایند تولید مواد غذایی گفت: در این زمینه نظارتهای مختلفی وجود دارد. طبق نظارت پیش از تولید، مجوزها و پروانه‌های تولیدی صادر می‌شوند و در بخش دیگر، فرایند تولیدات مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نظارت میدانی به نمونه برداری محصولات می‌پردازیم و آنها را به آزمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم و در صورت وجود مشکل و کاستی با تولید کنندگان برخورد می‌شود. در نظارت اصلی نیز افرادی به عنوان مسئول از سازمان غذا و دارو پروانه می‌گیرند و شرکت‌ها آنها را به عنوان مسئول فنی پروانه‌دار می‌شناسند. این افراد در شرکت‌ها و کارخانه‌ها حضور مداوم دارند و به صورت مستقیم بر تولید محصول مربوطه نظارت می‌کنند.

جهانپور در پایان درباره رسانه‌ای کردن نام برندهای متخلف گفت: پرونده دو برند متخلف فعلا در حال پیگیری‌های قضایی است و مورد دیگر اینکه خطوط تولیدی که با عناوین این دو برند به فعالیت مشغولند تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و تخلفی مرتکب نشده‌اند؛ همچنین تخلفات موجود در حوزه های مربوطه این برندها، تکراری نیست و برای اولین بار رخ داده است. بنا به همین دلایل نام برندهای مختلف را رسانه‌ای نکردیم؛ اما اگر دستگاه‌ قضا و سازمان تعزیرات صلاح بدانند این اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز