خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پاسخ سازمان غذا و دارو درباره مضر بودن محصولات تراریخته برای سلامت انسان/ درخواست واردات برنج تراریخته رد شد/شرط واردات، مصرف‌ در کشور مبدا است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۱۱۹

سازمان غذا و دارو درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر مضر بودن محصولات تراریخته برای سلامت انسان توضیحاتی ارائه کرد.

وحید مفید (مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در دنیا محصولات تراریخته دارای مخالفان و موافقان بسیاری است، گفت: در تمام دنیا موافقان و مخالفان با ارائه مستنداتی محصولات تراریخته را رد یا تایید می‌کنند. محصولات تراریخته صدها نوع هستند و هر گونه تغییری که در ژنتیک یک گیاه انجام می‌شود، باعث تراریختگی می‌شود. محصولات تراریخته رخدادهای متفاوتی دارد که برخی از این رخدادها توسط برخی مراجع بین‌المللی مورد ارزیابی قرارگرفتهه و ارزیابی ریسک و خطر برروی آنها انجام شده‌است.

وی ادامه داد: مبنایی که در وزارت بهداشت داریم و در خصوص محصولات تراریخته استفاده می‌کنیم، EFSA موسسه ارزیابی سلامت غذا در اروپا است و یک سری از محصولات تراریخته توسط این موسسه ارزیابی شده و سلامت آن تایید شده و مشکلی برای انسان نداشته است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: محصولات تراریخته‌ای که وارد کشور می‌شوند نیز مورد تایید EFSA بوده و حتما باید در کشورهای صنعتی و اروپایی قابلیت مصرف داشته باشد. به ویژه در کشوری که تولید شده، قابلیت مصرف داشته باشد و بعد ما از این محصولات نمونه‌برداری کرده و آنها را آزمایش می‌کنیم و اگر رخدادهای محصولات تراریخته که وارد کشور می‌شود، مطابق رخدادهای پذیرفته باشد از سوی سازمان غذا و دارو به آن محصول مجوز داده خواهد شد.

مفید تصریح کرد: در صورتی که این محصولات توسط سازمان غذا و دارو تایید شوند، حتما باید برچسب محصولات تراریخته و تغییر ژنتیک یافته بر روی آن محصول نصب شود.

وی با بیان اینکه تاکنون روغن کلزا، ذرت، سویا و پنبه دانه وارد کشور شده‌اند، تصریح کرد: در خصوص خوراک دام هم وزارت جهاد مسئول تایید این محصولات است که براساس ضوابط انجام می‌شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تاکنون به هیچ نوع برنج تراریخته‌ای مجوز داده نشده است، بیان کرد: به غیر از محصولاتی که ذکر شد به هیچ محصول تراریخته دیگری مجوز واردات به کشور داده نشده است و تاکنون نیز درخواست مجوز برای محصول جدیدی نداشتیم، تنها در دوره‌ای مجوز ورود برای برنج‌های تراریخته درخواست شده بود که صادر نشد.

مفید با بیان اینکه هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود، تاکید کرد: یکی از شروط ما برای ورود محصولات تراریخته به کشور مصرف این محصولات در کشور مبدا است، در غیراینصورت مجوز نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظر سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف محصولات تراریخته چیست و آیا با این نوع محصولات موافق هستید؟ تصریح کرد: در صورتی که اقدامات ارزیابی خطر توسط مراجع ذیصلاح بر روی این محصولات انجام شده و مورد تایید باشد، ما در سازمان غذا و دارو مجوز می‌دهیم. مبنای ما همان استانداردهایی است که مطرح شد و در صورتی که محصول تراریخته‌ای خارج از این استانداردها وارد شود، قطعا مجوزی برای آن صادر نمی‌کنیم.

مفید در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این محصولات سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، گفت: این محصولات در سراسر دنیا موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام در تایید صحبت‌های خود مستنداتی را ارائه می دهند. سازمان غذا و دارو سعی می‌کند براساس آن استانداردهای جهانی داوری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز