خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی شهرداری:

سازمان‌های مردم‌نهاد در روند تدوین برنامه توسعه محلات مشارکت کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۰۶

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی خواست تا در روند تدوین برنامه توسعه محلات شهر تهران مشارکت کنند و نظرات مشورتی خود را در این خصوص به شهرداری اعلام کنند.

به گزارش ایلنا، سکینه اشرفی، در جلسه‌ای با مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه زنان که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با اشاره به تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران اظهار کرد: شهردار تهران مانند گذشته منابع مالی گسترده در اختیار ندارد که بتواند به اجرای یکسوی طرح‌های توسعه بپردازد؛ ضمن اینکه نگاه برنامه‌ریزی امروز شهرداری تهران، نگاه مشارکت‌جو و درونی کردن برنامه‌های توسعه با مشارکت و همکاری نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد است.

اشرفی با اشاره به اینکه شهرداری به دنبال افزایش سهم زنان در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت شهری است، تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، به طور خاص، یک حکم برای موضوع زنان و یک حکم برای تحکیم خانواده پیش‌بینی شده است؛ البته شهروند محوری و انسان محوری به عنوان روح حاکم بر برنامه، در تمامی مواد آن تبلور داشته است.

وی ادامه داد: در این برنامه، شهرداری تهران مکلف شده تا در راستای تحقق عدالت جنسیتی و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیتِ حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر، اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که این اقدامات با توجه به شاخص‌های تعیین شده قابل سنجش و ارزیابی است.

معاون شهردار تهران با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خصوص زنانه‌شدن فضای شهر تهران اضافه کرد: یکی از موارد مدنظر در برنامه سوم شهر تهران ارتقای نقش زنان در حوزه مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده تا سند غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان با تاکید بر مشارکت فعال و بهره‌مندی زنان از امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی در اختیار شهرداری ظرف شش ماه اول سال 98 تدوین و اجرایی شود.

اشرفی تصریح کرد: موضوع حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب از مسائل اجتماعی هم موضوع دیگری است که در برنامه سوم پیشنهاد شده و مقرر شده تا اقامتگاه‌های موقت و امن ویژه زنان، با همکاری دستگاه های مرتبط و سمن های تخصصی گسترش یابد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع تدوین سند توسعه محلات به عنوان یک سطح از برنامه سوم توسعه شهر تهران یاد کرد و گفت: توسعه تهران از محلات باید اتفاق بیفتد تا هم زیست‌پذیری شهری ارتقاء پیدا کند و هم رضایت شهروندان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: سند توسعه محلات شهر تهران در دست تدوین است و اگر مردم در تدوین این برنامه مشارکت کنند، به طور حتم، مشارکت بیشتری هم برای کمک به اجرای آن خواهند داشت.

اشرفی گفت: ما از همه فعالان اجتماعی به خصوص زنان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه دعوت می‌کنیم تا به یاری مدیریت شهری آمده و نظرات خود را برای تدوین برنامه توسعه محلات ارائه کنند؛ زیرا ما معتقدیم مردم باید نقش جدی در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشند و سازمان‌های مردم نهاد بهترین جلوه مشارکت‌های عمومی و مردمی هستند.

آمادگی زنان برای کمک به مدیریت شهری

در این نشست که طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، فخرالسادات محتشمی‌پور، فعال حوزه زنان، اعظم طالقانی، فعال حوزه زنان، سعیده‌ قدس، بنیانگذار موسسه محک، فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، شهلا شرکت، سردبیر ماهنامه زنان امروز، لیلا فلاحتی، مدیر امور بین‌الملل معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری، فاطمه اشرفی، عضو انجمن حامی، حوریه شمشیری، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لیلا ارشد، فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی، فهمیه فیروزفر، رئیس ستاد توانمندسازی زنان، سولماز حسینی طراح شهری و جمعی دیگری از فعالان حوزه زنان حضور داشتند، هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل زنان و موضوعات مرتبط با توسعه شهری پرداختند.

فخرالسادات محتشمی‌پور، به عنوان اولین نفر به بیان دیدگاه‌های خود در این جلسه پرداخت و گفت: در بحث زنان نباید شعاری عمل کرد زیرا بیشتر از شعار، به عملگرایی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: توزیع عادلانه امکانات در شهر، بدون نگاه به جسیت افراد، باعث می‌شود تا فرصت‌های عادلانه برای بهره‌مندی زنان و مردان فراهم شود و این نگاهی است که در تهران به آن نیاز داریم.

به مدیریت زنان اعتماد کنیم

لیلا فلاحتی، مدیر امور بین‌الملل معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری، هم در سخنانی، از توجه به مسئله «پایداری اجتماعی» در برنامه سوم توسعه شهر تهران تقدیر کرد و گفت: موضوع حمایت از زنان باید در تک تک مواد برنامه سوم توسعه شهر تهران مورد توجه قرار گیرد؛ آوردن یک ماده در خصوص زنان و یک ماده در حوزه خانواده اگرچه خوب است اما جوابگوی همه نیازهای زنان یک شهر نیست زیرا نیمی از جمعیت شهر را زنان تشکیل می‌دهند و بر اساس تئوری پایداری اجتماعی، باید نگاه عادلانه و فارغ از جنسیت در همه امور شهر جاری باشد.

فلاحتی خواستار به‌کارگیری زنان در همه شئون مدیریت شهری شد و تاکید کرد: واگذاری پست‌های مدیریتی به زنان نباید تنها به شهرداری تهران محدود شود و در همه بخش‌های مجموعه مدیریت شهری، می‌توان به مدیریت زنان اعتماد کرد.

اعظم طالقانی، فعال با سابقه حوزه زنان، در سخنانی تاکید کرد: زنان باید پیگیر مطالبات عمومی و منافع ملی باشند و اینکه صرفاً فقط برخی از اقدامات را مربوط به حقوق زنان بدانیم کافی نیست.

وی گفت: ما نیاز به کار جمعی و اندیشه جمعی داریم تا بتوانیم برای مشکلات راه‌حل‌های منطقی و جدی پیدا کنیم؛ تشکیل چنین جمع‌ها و هم‌اندیشی‌هایی هم فرصت خوبی برای اندیشه جمعی پیرامون مشکلات زنان در شهر است.

جلب مشارکت واقعی در محلات تهران

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، بر مشارکت واقعی با سازمان‌های مردم نهاد در سطح شهر تاکید کرد و گفت: تا زمانی‌که مدیریت شهری یک بازخورد واقعی از سطح محلات نداشته باشد، نمی‌تواند یک برنامه موثر و واقعی را در سطح محلات اجرا کند و این سازمان‌های مردم نهاد هستند که باید این بازخورد و نگاه را به مدیریت شهری منتقل کنند.

وی با انتقاد از وضعیت دفع پسماند در سطح محلات پایتخت و به‌کارگیری کودکان و اتباع بیگانه توسط برخی گروه‌های مافیای برای جمع‌آوری زباله از سطل‌های سطح شهر اظهار کرد: باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم، تفکیک زباله از مبدأ را در محلات گسترش بدهیم تا بتوانیم مخازن جمع‌آوری زباله را از سطح معابر جمع‌آوری کرده و دست این مافیا را کوتاه کنیم.

خداکرمی، مشارکت عمومی در اداره شهر را یک ضرورت دانست و گفت: مردم باید خودشان مدیریت کوی و برزن را در دست بگیرند تا دیگر اصلاً نیازی به مداخله شهرداری برای بسیاری از امور نباشد.

حوریه شمشیری، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موضوع سلامت اجتماعی زنان را یک امر مغفول دانست و گفت: پزشکی اجتماعی بر پیشگیری بیش از درمان تاکید دارد و باید کاری کنیم تا دیگر این حجم از بیماری‌ها را در خصوص زنان نداشته باشیم و این امر نیازمند برنامه‌ریزی و توجه است.

اکرم امام قادری، از تشکل باهمستان هم به موضوع لزوم توجه به امنیت زنان در شهر اشاره کرد و گفت: نقاط بی‌دفاع شهری بسیاری در تهران وجود دارد که برای زنان حس ناامنی ایجاد می‌کند؛ برای نمونه پل عابر پیاده‌ای که دو طرف آن را تبلیغات پوشانده نمی‌تواند یک فضای امن برای عبور خانم‌ها در شب باشد.

وی اضافه کرد: شهرداری باید توجه ویژه‌ای به موضوع امنیت زنان داشته باشد و با از بین بردن نقاط بی‌دفاع، زمینه‌های ناامنی را برای زنان از بین ببرد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دستاوردهای مجلس در حوزه زنان و توجه به جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز