خبرگزاری کار ایران

قاسمی خبر داد:

پیگیری غرامت جانبازان شیمیایی

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۱۲

سرپرست گروه اعزامی njoهای جانبازان شیمیایی به بیست و سومین کنفرانس سالانه سازمان opcw، دستاوردهای گروه اعزامی جانبازان شیمیایی ایران به این کنفراس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سجاد قاسمی در نشست خبری حضور تشکل‌های ایثارگری در بیست و سومین کنفرانس (OPCW) سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفت: 194 کشور عضو سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی (OPCW) هستند و این سازمان هر ساله اجلاسی را در لاهه برگزار می‌کند و هر چهار سال یک بار یک جلسه بازنگری برای دستاوردهای این اجلاس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفت: منع گسترش استفاده از سلاح‌های شیمیایی و جمع‌آوری سلاح‌های شیمیایی در کشورهای تحت معاهده این سازمان از اهداف سازمان (OPCW) است همچنین تشکل‌های مردمی جانبازان شیمیایی در این اجلاس حضور دارند و در حاشیه آن نمایشگاهی از عکس‌های این انجیوها برگزار می‌شود.

او با اشاره به حضور انجیوهای جانبازان شیمیایی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس گفت: پنج الی شش انجیو از کشور ما در این اجلاس حضور داشتند و حضور آنها تاثیر مثبتی بر دیپلماسی حاکم بر این اجلاس داشت چرا که حضور آنها عملیات روانی ایجاد کرده بود که باعث توفیق دیپلماسی ما در این اجلاس شد.

قاسمی با بیان اینکه این انجیوها در حول شش محور فعالیت می‌کردند، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تمام فعالیت های آنها برای حضور در این اجلاس برنامه‌ریزی شده باشد و یک نوع روانشناسی در آن لحاظ شود. چهار بیانیه دیپلماتیک از طریق این انجیوها در این اجلاس قرائت شد و هر یک از آنها عکس‌هایی را که تولید کرده بودند در نمایشگاه تصویری این اجلاس در لاهه ارائه کردند.

وی ادامه داد: قبل از حضور ما در این اجلاس طوماری تهیه شده که در حقیقت یک متن اعتراضی به اثرات جانبی تحریم‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود که توسط جانبازان سراسر کشور ابداع و در این اجلاس نمایش داده شد.

او با بیان اینکه توانستیم با مدیرکل سازمان (OPCW) ملاقات داشته باشیم گفت: هشت موضوع از طرف جانبازان انجیوهای جانبازان حاضر در این سازمان مطرح شد و تلاش کردیم که همه این موضوعات به گونه‌ای باشد که در آن درخواستی مطرح نشود همچنین تلاش کردیم در این موضوعات ایران را به عنوان یک عضو فعال علمی مطرح و از موضع اقتدار و اعتدال صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه از مدیر کل (OPCW) برای بازدید از منطقه سردشت دعوت کردیم تصریح کرد: المانی از جانبازان شیمیایی سردشت در محل این سازمان در لاهه نصب شده است که ما تقاضا کردیم مشابه این المان و یادبود در سردشت نصب شود و در روز رونمایی از این المان از مدیر کل سازمان (OPCW) نیز دعوت کردیم تا در این مراسم حضور داشته باشند. همچنین در این اجلاس ارتباط بین انجیوهای حوزه جانبازان شیمیایی با دیگر کشورها برقرار شد.همچنین سایتی برای معرفی جانبازان شیمیایی به عنوان سفیران صلح طراحی می‌شود تا موضوعات و منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را پیگیری کنند. تقویت صندوق حمایت از قربانیان قربانیان سلاح‌های شیمیایی نیز از دیگر پیشنهادات ما در این اجلاس بود.

قاسمی تاکید کرد با توجه به اثرات تحریم در صنایع جانبی دارویی و پزشکی کشور برنامه‌ای از این تاثیرات در این اجلاس ارائه شد و تلاش کردیم در این خصوص فعالیت ویژه ای داشته باشیم. وی با بیان اینکه حضور جانبازان شیمیایی در این اجلاس بسیار موثر بود، گفت: حضور جانبازان شیمیایی در اجلاس opcw آنچنان تاثیرگذار بود که سفیر آمریکا در داخل این جلسه اذعان داشت جمهوری اسلامی ایران از وجود جانبازان شیمیایی برای استفاده اثبات حقانیت خود استفاده کرده است.حضور جانبازان شیمیایی در این جلسه تاثیر خوبی بر افکار عمومی داخل سالن داشت و با توجه به اینکه با حجمه‌های آمریکا و انگلیس در این اجلاس روبه‌رو بودیم اما با وجود جانبازان شیمیایی توانستیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم.

او در خصوص غرامت به جانبازان شیمیایی گفت: بنابر دستور رئیس جمهور، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه موظف به پیگیری غرامت شده‌اند و قرار است شکایاتی را تنظیم و به دادگاههای صالح برای دریافت غرامت ارسال کنیم. همان طور که در آمریکا پرونده‌ای برای مصادره اموال ایران تشکیل می‌شود ما نیز پرونده‌ای برای آسیب‌هایی که به ایران وارد شده تشکیل می‌دهیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: در این اجلاس به آثار تحریم‌ها بر داروها و تجهیزات پزشکی اشاره شد چرا که تحریم به صورت ضمنی به مردم ایران فشار می‌آورد اما در ظاهر هیچ اثری بر مردم ایران ندارد.

وی ادامه داد: در این اجلاس با ارائه برنامه خوبی که توسط انجیوها صورت گرفت نمایندگان UN و پزشکان بدون مرز بسیار متعجب شدند و در جلساتی که با آنها داشتیم لیست 140 قلم داروی وارداتی و نایاب و کمیاب و داروهایی که مشابه داخلی از کیفیت پایینی برخوردار بودند ارائه کردیم و تاکید داشتیم به غیر از اینکه دارو وارد شود باید مسیر تامین دارو یعنی کانال‌های مالی آن نیز امکان‌پذیر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز